اردوغان اگر اردوغان باشد،آب از آسیاب علاقه اش نمی افتد!

9:24 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۰۹۶
ما نگران اوضاع ترکیه هستیم. اگر میان دولتمردان دو کشور شکرآب شده است، اگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هر از گاهی علیه ایران تندی می کند و یکسری اتهامات واهی را به ایران نسبت می دهد، اما مسئولین ما با بزرگمنشی رفتار می کنند و پاسخ تند و بی منطق به آن نمی دهند.
به گزارش گروه بین الملل دو کشور همسایه در کنار هم باید به مانند دو برادر باشند، مانند آن مثل معروف که می گوید «گوشت همدیگر را بخورند استخوان همدیگر را بیرون نمی اندازند.»

رقابت جای خود، اگر رقابتی هم میان دو کشور همسایه در منطقه وجود دارد نباید باعث شود دشمنی میان همسایه ایجاد کند، این رقابت باید سازنده باشد نه در راستای تخریب و تضعیف جایگاه یکدیگر. صلح و امنیت در هر یک از کشورهای ایران و ترکیه، امنیت را برای یکدیگر تقویت می کند این اتفاق لازم و ملزوم یکدیگر است.

اما وقتی یک همسایه  اشتباهاتی را مرتکب می شود که هم به ضرر خود اوست و هم به ضرر دیگران از جمله جمهوری اسلامی ایران که در همسایگی او قرار دارد و همیشه هم سعی کرده است روابط خوبی با دولت و ملت ترکیه داشته باشد، باید او را نصیحت و راهنمایی کرد. اگر هم افاقه نکرد آنگاه باید فکر دیگری کرد.

هنوز آنقدر روابط دو کشور ایران و ترکیه وخیم نشده است و می توان با مذاکره و گفت وگوی سازنده آن را بهبود بخشید. میان مردم دو کشور خصومتی در میان نیست هر چند مردم ایران به خاطر اتفاقاتی که افتاده و دولت ترکیه با دولت و مردم سوریه رفتار بسیار نامناسبی را دارد، دل خوشی از دولت آقای اردوغان ندارند اما اگر اندکی درایت و عقلانیت چاشنی رفتارهای سیاسی دولتمردان ترکیه شود، می توان آن را هم در زمان کوتاهی ترمیم کرد.

هنگامی که روابط دو کشور به ویژه همسایه به هم می ریزد، طبیعی است که رسانه های هر دو کشور وارد عمل شده و توپخانه های خود را رو به طرف هم نشانه می گیرند و با قلم های تند و تیز خود همدیگر را بمباران می کنند. البته حجم آتش تهیه هر طرف بستگی به نوع برخورد، رفتار و اقدامی است که به خاطر آن، روابط تیره شده است.

آقای اردوغان در حالی که رسانه های ترکیه شدیدترین و توهین آمیز ترین مطالب را علیه ایران منتشر می کنند از انتقادات رسانه های ایران به خشم آمده و خواهان پایان دادن به این انتقادات در روزنامه ها و رسانه های کشورمان می شود.

مطبوعات ترکیه آغاز کننده این جنگ رسانه ای بودند و با انتشار مطالب و کاریکاتورهای توهین آمیز سعی کردند تا تبلیغات رسانه ای خود را علیه ایران افزایش دهند و مردم خود را هم تحت تأثیر قرار دهند تا موج ضد ایرانی در افکار عمومی این کشور شکل بگیرد.اما به نطر می رسد به هدف خود نرسیده اند. در مقابل، رسانه های ایران هم وارد عمل شدند و با انتقادات درست و منطقی خود واکنش دولتمردان ترکیه را برانگیختند.

انتقادات کارشناسی رسانه های کشورمان که همراه با تحلیل و بررسی دقیق از اوضاع ترکیه و اقداماتی است که از سوی مقامات این کشور در منطقه انجام می شود، باعث شد تا آقای اردوغان خود شخصاً نسبت به عملکرد رسانه های کشورمان واکنش نشان دهد

رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش در دیدار با اسحاق جهانگیری معاوت اول رئیس جمهوری کشورمان با اظهار گله از مندرجات رسانه های ایران علیه دولت ترکیه، خواستار کنترل رسانه ها شد.

جهانگیری هم در پاسخ اظهار گفته بود؛«رسانه ها در ایران در کنترل دولت نیستند و حتی علیه دولت ما نیز مطلب می نویسند اما شما از زبان مقام های رسمی دولت ایران سخنی علیه دولت ترکیه نشنیده اید و این در حالی است که مقام های رسمی شما اظهارات منفی و نادرست بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت و مقدسات مردم ایران بیان کرده اند.»

که این سخن آقای جهانگیری کاملاً درست است و تاکنون نمونه ای را نمی توان یافت که مقامات کشورمان مانند ادبیات مقامات دولت ترکیه علیه این کشور سخن گفته باشند.

اکنون برای این که روابط میان دو کشور همسایه بیشتر از این خراب نشود چه باید کرد؟ آیا می توان با همین رویه ادامه داد؟ اگر روابط از این هم که هست بیشتر تخریب شود چه تضمینی وجود دارد که تبعاتش وخیم تر نشود؟

ترکیه به خاطر سرنگون کردن جنگنده روسیه اکنون تاوان سنگینی را می پردازد، قطغ روابط سیاسی و اقتصادی روسیه با ترکیه زیان زیادی را به آنکارا وارد کرد. اکنون اگر بخواهد با جمهوری اسلامی ایران هم چنین رفتاری را داشته باشد، در منطقه تنها خواهد شد. هم مردم و هم مقامات این کشور به خوبی می دانند که رژیمی چون اسرائیل نمی تواند دوست خوبی برای آنها باشد، پس گرایش دوباره ترکیه به آنها یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود.

اکنون برای نخستین گام باید دولتمردان ترکیه سعی کنند علیه ایران، کمتر سخن بگویند تا فضای سیاسی و رسانه ای که در ایران به خاطر تندگویی های رسانه ها و مقامات ترکیه ایجاد شده فروکش کند. مدتی سخن نگویند تا آب از آسیاب بیفتد. در کنار این رفتار، برای بهبود و بازآفرینی روابط مقامات دو طرف گفت وگو کنند و اختلافات را به حداقل برسانند. برخی اختلافات اساسی و شاید هم غیر قابل مذاکره باشد اما همان ها را هم می توان به گونه ای رتق و فتق کرد.

اگر ترکیه و ایران بر سر بحران سوریه اختلاف دارند و یکی می گوید باید بشار اسد برود و دیگر می گوید نباید برود و اگر هم قرار است برود با یک روند دموکراسی باید این اتفاق بیفتد، اشکالی ندارد می توان به همین سیاست ادامه داد و سرانجام پیروزی این دو دیدگاه روشن خواهد شد.

این فرصت را باید به مردم سوریه داد که درباره آینده خود و کشورشان تصمیم گیری کنند نه این که دیگران برای آنها تصمیم بگیرند چه کسی ریئس جمهورتان باشد چه کسی نباشد. آیا چنین رفتاری را خود ترکیه و مردمش می پذیرند؟

اکنون دو طرف باید تلاش کنند تا اجازه ندهند روابط دو کشور بیشتر از این به هم بریزد. به اندازه کافی در جهان اسلام اختلافات سنگین وجود دارد و اگر همینگونه ادامه یابد باید شاهد جنگ و درگیری میان همه کشورهای اسلامی با یکدیگر باشیم.

البته ترکیه هم تمایل دارد که از ادامه روند کنونی میان دو کشور جلوگیری کند. نشانه های آن هم البته از سوی هر دو طرف دیده می شود.

در همین زمینه یک مقام ارشد ترکیه، روز جمعه از برنامه‌های دولت این کشور برای بهبود روابط با ایران خبر داد و افزود معاون وزیر خارجه ایران با سفر به آنکارا، مقدمات سفر ظریف به این کشور را فراهم خواهد کرد.

روزنامه دولتی «حریت»، چاپ استانبول از قول یک مقام دولتی گزارش داده؛ ترکیه امیدوار است روابط دو جانبه با ایران را در کشاکش بحران سوریه از سر بگیرد.
 
«حریت» با بیان اینکه آنکارا با برگزاری دیدارهایی در سطوح بالا امیدوار به تحقق این هدف است خبر داده هیئتی از اعضای «انجمن صنعت و تجارت» ترکیه طی روزهای آینده وارد تهران خواهد شد.   
 
یک مقام ارشد ترکیه می‌گوید بعد از سفر این هیئت، معاون وزیر خارجه ایران به آنکارا سفر خواهد کرد.  
 
مقام مورد استناد «حریت» می‌افزاید: «ما به عنوان کشورهای همسایه به یکدیگر نیاز داریم. علی‌رغم اینکه در برخی مسائل با هم مشکل داریم، توانسته‌ایم روابطمان را در سطحی معین نگاه داریم. این، به خصوص بعد از رفع تحریم‌ها، بیشتر خواهد شد.»
 
البته باید توجه داشت که زمان اجرای توافق هسته ای فرا رسیده و به زودی آغاز می شود، جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود بر اساس برجام را اجرا کرده و اکنون زمان اجرای تعهدات طرف مقابل است، رفع تحریم های اقتصادی فرصتی است که ترکیه هم می تواند از آن سود ببرد. مقامات این کشور نمی خواهند خود را از بهره این فرصت محروم کنند، در حالی که روابط اقتصادی ترکیه با روسیه قطع شده است، لغو تحریم های ایران فرصت اقتصادی مناسبی است و البته مقامات ترکیه هم به خوبی این موضوع را درک کرده اند. اما تنها به خاطر این اتفاق اقتصادی نباشد

ترکیه اگر ترکیه باشد، آب از آسیاب علاقه اش نمی افتد!

محمد صفری -



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *