ضرورت اراده و عزم جدی برای ریشه کن کردن خشونت و افراط‌گرایی

12:50 - 28 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۱۰۱۸
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان-معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران بر مبارزه یکپارچه و جهانی با معضل تروریسم و ضرورت اراده و عزم جدی در ریشه کن کردن خشونت و افراط‌گرایی تأکید کرد.
ضرورت اراده و عزم جدی برای ریشه کن کردن خشونت و افراط‌گراییبه گزارش گروه سیاسی میزان، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان، در ادامه سفر و رایزنی‌های خود با مقامات عالی‌رتبه اسلوونی، با یوژف خوروات رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان و همچنین اعضای گروه دوستی ایران در پارلمان مزبور دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط خوب بین ایران و اسلوونی در کلیه حوزه‌ها به ویژه در سطح پارلمانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای توسعه روابط با اسلوونی قائل است و در نظر دارد مناسبات دو کشور را در کلیه زمینه‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به ویژه فناوری‌های نانو و بیوتکنولوژی توسعه بخشد.

روانچی ضمن ابراز خرسندی نسبت به تشکیل گروه دوستی ایران در پارلمان اسلوونی، به سفرها و دیدارهای انجام شده بین نمایندگان و رؤسای پارلمان‌های دو کشور از جمله: سفر اعضای گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی به اسلوونی، سفر اخیر یانکو وبر رئیس پیشین پارلمان اسلوونی در رأس یک هیأت اقتصادی 30 نفره به تهران در تیرماه 1393 و همچنین دیدار اخیر علی لاریجانی و میلان برگلز رؤسای پارلمان‌های دو کشور در حاشیه اجلاس بین‌المللی پارلمان‌ها در نیویورک اشاره و بر لزوم تقویت ارتباطات بین پارلمان‌های دو کشور تأکید کرد.

وی تصریح کرد: ما برای رفت و آمدهای پارلمانی و نقش موثر همکاری‌های پارلمانی به عنوان پشتوانه مردمی روابط بین کشورها اهمیت فراوانی قائلیم و آماده هرگونه کمک در جهت تسهیل اینگونه رایزنی‌ها و همکاری‌ها هستیم.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه به ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: زمینه‌های فعالیت اقتصادی و تجاری به همراه ظرفیت‌های مناسب سرمایه گذاری و اجرای طرح های مشترک اقتصادی در دو کشور بسیار زیاد است.

روانچی همچنین به تقویت رایزنی‌ها بین پارلمان‌های دو کشور با هدف تبادل نظر پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: امروزه تروریسم، افراط گرایی و بروز ناآرامی‌ها کل جهان را به مخاطره انداخته است و درست است که گروه‌های تروریستی و افراطی در عراق و سوریه به ناآرامی‌ها دامن می‌زنند، اما تبعات ناشی از این معضل به سراسر جهان نیز سرایت کرده و به شکل عملیات تروریستی و بحران پناهجویان بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین این مسئله یک مشکل جهانی است و همه کشورها باید به صورت یکپارچه با این بحران مقابله کنند که لازمه این مسئله نیز اراده و عزم جدی در جهت ریشه کردن کردن خشونت و افراط گرایی است.

وی در پایان بر لزوم همکاری و رایزنی پارلمان‌های دو کشور در جهت مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تأکید کرد و از عزم مجلس شورای اسلامی ایران به منظور رایزنی با پارلمان اسلوونی در حوزه مبارزه با قاچاق مواد ‌مخدر و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

یوژف خوروات رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسلوونی نیز با ابراز خرسندی از سفر روانچی به اسلوونی، به تشکیل گروه دوستی ایران در پارلمان اسلوونی اشاره کرد و این امر را نشانه علاقه وافر پارلمان اسلوونی به گسترش همکاری‌های پارلمانی با ایران دانست.

وی ضمن اشاره به دیدار اخیر رؤسای پارلمان های دو کشور در نیویورک اظهار داشت: توسعه مناسبات با ایران در کلیه زمینه‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و همچنین علمی و دانشگاهی برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.  

خوروات همکاری دو پارلمان در حوزه‌های مبارزه با تروریسم را حائز اهمیت دانست و افزود: ما در پارلمان اسلوونی همواره نسبت به خطرات افراط گرایان هشدار می‌دهیم و معتقدیم تنها در صورت یکپارچگی و هماهنگی کلیه کشورهاست که می‌توان با این پدیده مقابله کرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسلوونی در پایان بر لزوم حمایت دو کشور از یکدیگر در مجامع بین‌المللی تأکید کرد.    

در این دیدار همچنین مارکو فرلوگا و فرانس ترشک از اعضای گروه دوستی ایران در پارلمان اسلوونی به همراه خانم‌ها کاتیا یرمان و آلیا اشکیبین دبیران کمیسیون سیاست خارجی و گروه دوستی ایران در پارلمان اسلوونی حضور داشتند.

اعضای گروه دوستی ایران در پارلمان اسلوونی ضمن بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، بر توسعه روابط بین گروه های دوستی پارلمانی دو کشور تأکید کردند.

یوژف خوروات علاوه بر تصدی در سمت ریاست کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسلوونی، عضو گروه دوستی ایران در پارلمان این کشور نیز می‌باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *