رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس دادگستری استان خوزستان: دادگاه‌های صلح استفاده از ظرفیت مردمی در امر قضا است

11:23 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۵۵۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس دادگستری استان خوزستان: دادگاه‌های صلح استفاده از ظرفیت مردمی در امر قضا است
رئیس دادگستری استان خوزستان بر اهتمام مسئولان در کاهش ورودی به دستگاه قضایی تاکید کرد و دادگاه‌های صلح را نماد استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امور قضایی دانست.

خبرگزاری میزان - علی دهقانی رئیس دادگستری استان خوزستان اظهار داشت: دستیابی به اهداف سند تحول و تعالی نیازمند رعایت چند اصل اساسی است که مهم‌ترین آن اخلاص در عمل و تلاش برای رفع موانع خدمت‌گزاری مطلوب و رساندن امور به نتیجه با حفظ عزت، کرامت و حقوق مردم است و این امر مستلزم نظارت مستمر و موثر بر خود و زیرمجموعه‌ها، با حفظ شأن کارکنان قضایی و اداری است. 

دهقانی با اشاره به نقش مهم مردم در پیشرفت و توسعه جامعه، خطاب به روسا و دادستان‌ها گفت: برای تحقق شعار سال و اهداف مندرج در سند تحول و تعالی، باید با شناسایی مسائل و مشکلات حوزه‌های قضایی، ضمن پای کار آوردن مدیران مربوطه، زمینه‌های مشارکت مردم را نسبت به رفع این مشکلات فراهم کرد و برای تحقق این برگزاری جلسات مسئله محور ضروری است.
 
وی با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت عمومی شهروندان، افزود: نظارت بر کنترل ورودی شهر‌ها و مبادی استان در جهت پیشگیری از قاچاق سلاح و کالا، یکی از مواردی است که در ارتقای امنیت عمومی و اقتصادی استان اثرگذار است و غفلت از آن می‌تواند زمینه‌ساز وقوع جرایم دیگر شود. 

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، در گرو راه‌اندازی دادگاه صلح است

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: باتوجه به حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی استان، باید در کنار رسیدگی به تظلمات، شکایات و حل و فصل دعاوی با استفاده از همه ظرفیت‌ها، در راستای کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی اهتمام لازم صورت گیرد. حل خصومات و یکی از راه‌های استفاده از ظرفیت مردمی راه‌اندازی دادگاه‌های ویژه صلح است، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که از مجازات جایگزین حبس نسبت به واجدین شرایط قانونی استفاده شود. 

دهقانی تصریح کرد: استفاده از خدمات عمومی رایگان به عنوان یکی از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از ظرفیت‌های قانونی است که می‌تواند در جهت حل مسائل و مشکلات شهری و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد چرا که ضمن قرار دادن فرصت آزادی به مرتکبین جرایم واجد شرایط، زمینه مشارکت آنان در امور اجتماعی و حل معضلات و اصلاح رفتار آنان را فراهم می‌کند. 

وی از مدیران و مسئولان قضایی حوزه‌های قضایی استان خواست تا نسبت به توسعه روش‌های ایجاد صلح و سازش، پیگیری توسعه فعالیت واحد‌های مددکاری در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها با هدف کاهش اختلافات و پرونده‌های ورودی به دادگستری نیز توجه بیشتری داشته باشند. 

لزوم برخودر قاطع با مرتکبین جرایم خشن

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: برخورد قاطع و اثرگذار با مرتکبین جرایم خشونت‌آمیز و مخلین نظم و امنیت عمومی، با سرعت و دقت لازم رسیدگی شود و تمامی مراحل و فرایند تا زمان صدور و اجرای حکم از سوی روسا، دادستان‌ها و معاونین قضایی مورد نظارت و رصد قرار گیرد. همچنین ستاد رسیدگی به جرایم خاص و کنترل مجرمین خطرناک در کلیه حوزه‌های قضایی بیش از پیش فعال شود و پرونده‌های مرتبط نیز به‌ صورت ویژه در شعب خاص مورد رسیدگی قرار گیرد. 

دهقانی با اشاره به دستورات ویژه رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در مورد تحقق شعار سال، افزود: باید در جهت رفع موانع سرمایه‌گذاری و ارتقای تولید و توسعه شرکت‌ها و شناسایی بنگاه‌های تولیدی با رعایت قانون تلاش شود و به‌منظور مشارکت مردم در تحقق شعار سال با مدیران اجرایی و مسئولان مربوطه همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

دهقانی اظهار داشت: رعایت نظم و انضباط کاری، تکریم مراجعه‌کنندگان، فعال کردن نشست‌های قضایی و توجه به امر آموزش، نظارت بر حفظ حقوق عامه، صیانت از حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و دولتی، حضور در میان مردم و برگزاری میز‌های خدمت، پیشگیری از جرائم در حوزه‌های مختلف، استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، عدم ارجاع پرونده‌های ناقص، ایجاد شفافیت در رسیدگی و صدور آرای متقن، استفاده از فناوری هوشمند، اصلاح شیوه‌های کاری و تغییر از روش‌های سنتی به شیوه‌های مبتنی بر فناوری نوین، استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیک، برگزاری دادگاه‌های برخط، تبیین عملکرد دستگاه قضایی و تنویر افکار عمومی، استفاده از ظرفیت نهاد‌های ارفاقی، مجازات‌های جایگزین حبس و نظام نیمه آزادی، کاهش جمعیت کیفری، بازدید از زندان‌ها، توجه به اشتغال زندانیان، تکمیل طرح حدنگاری اراضی زراعی و تثبیت مالکیت افراد، از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد تاکید رئیس کل دادگستری استان قرار گرفت.

در ادامه این همایش، معاونین قضایی و اداری رئیس کل دادگستری استان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و جمعی از روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی به تشریح عملکرد خود در سال گذشته پرداختند. 

در پایان این همایش جمعی از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان خوزستان به پاس عملکرد موثر در یک سال گذشته، مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *