پیش از وقایع اکتبر ۲۰۲۳، سازمانهای حقوق بشری دههها اتهامهای خشونت علیه بازداشتشدگان فلسطینی در بازداشتگاههای رژیم صهیونیستی را مستند کرده بودند.
از اکتبر ۲۰۲۳، این سازمانها افزایش قابلتوجه در فراوانی و شدت چنین تخلفاتی را گزارش کردهاند و حملات وحشیانهای را که توسط نگهبانان زندان و نظامیان صهیونیست انجام شده است، مستند کردهاند.
مستند اخیر منتشر شده الجزیره با عنوان «مدارک و شواهد»، شهادتهای شخصی تکاندهندهای از بازماندگان فلسطینی و جزئیات بیشتری در مورد سازوکار درونی سیستمی که امکان شکنجه علیه زنان، مردان و کودکان فلسطینی را فراهم کرده است، ارائه میدهد.
جمعآوری این شواهد، تصویری نگرانکننده از الگوی گستردهتر خشونت در سیستم بازداشت رژیم صهیونیستی با هدف تحقیر، سلطه، غیرانسانی کردن و تخریب در حال پدیدار شدن است.
بهطور فزایندهای به نظر میرسد که رژیم صهیونیستی خشونت را بهعنوان بخشی از کمپین نسلکشی خود علیه مردم فلسطین به سلاح تبدیل کرده است.
رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ از یک سیستم بازداشت گسترده برای کنترل جمعیت فلسطین اشغالی استفاده کرده است؛ طبق برآوردها، از آن زمان تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی نگهداری میشوند.
در حال حاضر، حداقل ۹ هزار و ۵۰۰ فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی زندانی هستند، از جمله بیش از ۳۶۰ کودک؛ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ فلسطینی در «بازداشت اداری» -یعنی بدون اتهام یا محاکمه- نگهداری میشوند.
علاوه بر این، بیش از هزار و ۳۰۰ فلسطینی اهل غزه در بازداشتگاههای نظامی نگهداری میشوند.
شهادت بازماندگان نشان میدهد که سوءاستفاده محدود به بازداشتگاهها نیست، بلکه در هر مرحله از بازداشت رخ میدهد؛ از دستگیری در هنگام یورش به منازل، یورش به بیمارستانها، ایستهای بازرسی و عملیات نظامی گرفته تا انتقال، بازجویی، حبس و حضور در دادگاههای نظامی.
در نتیجه، مسئولیت بین بازیگران مختلف در دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی تقسیم میشود: ارتش، پلیس، سازمان زندانهای رژیم صهیونیستی (IPS) که تحت نظر وزارت امنیت داخلی است و سازمان اطلاعات شاباک که تحت نظر نخستوزیر فعالیت میکند.
رسانه عبری هاآرتص مقامات مختلف صهیونیست را بهعنوان «همدست» در سوءاستفاده از زندانیان فلسطینی معرفی کرده است، از جمله ایتامار بنگویر، وزیر امنیت داخلی.
بازداشتشدگان فلسطینی گزارش دادهاند که مورد انواع سوءاستفادهها قرار گرفتهاند.
پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ارتش رژیم صهیونیستی شروع به بازداشت گسترده فلسطینیان از غزه و فرستادن آنها به اردوگاههای بازداشت تحت کنترل ارتش کرد.
سدی تیمان، یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی که به بازداشتگاه تبدیل شده بود، به دلیل سوءاستفاده گسترده بدنام شد، بهطوری که یک ویدیو فاش شده از حمله سربازان به یک بازداشتشده فلسطینی، محکومیت بینالمللی را برانگیخت، اما منجر به هیچگونه پاسخگویی نشد.
انتهای پیام/