اوتیسم پیچیدهترین اختلال دوران کودکی است که علل و درمان آن ناشناخته بوده و مادام العمر است و علاوه بر فرد، خانواده و جامعه را درگیر میکند. یکی از چالشهای اصلی خانوادههای کودکان طیف اوتیسم آموزش و مشکلات تحصیلی این کودکان است و این در حالیست که آموزش مناسب و کاربردی میتواند نقش بسزایی در زندگی و آینده این افراد داشته باشد.
سینا توکلی، دارای مدرک دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه از ۹ هزار و ۴۳ عضوی که در انجمن اوتیسم ایران داریم، هزار و ۵۰۰ دانش آموز در حال تحصیل در مدارس عادی هستند، گفت: یکی از چالشهایی که کودکان طیف اوتیسم در مدارس عادی با آن مواجه هستند این است که معلمان در مدارس عادی این اختلال را به خوبی نمیشناسند و از این رو دانشآموزان طیف اوتیسم نمیتوانند در مدارس تلفیق شوند.
وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملل برای اوتیسم «تلفیق در جامعه» است، ادامه داد: تلفیق یک حق است نه لطف و تلفیق این کودکان در مدارس عادی باید با آگاهی مدیر، معاون، معلم و سایر والدین مدرسه صورت گیرد. لازم است این افراد بدانند که یک دانشآموز طیف اوتیسم که به مدرسه عادی رسیده خانوادهاش مشقت بسیاری را تحمل و هزینههای بسیار سنگینی را پرداخت کردهاند و درمان و توانبخشی کودک به سختی پیش رفته تا به مدرسه عادی رسیدهاند و در حال حاضر نیاز به حمایت دارد.
معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران با اشاره به اینکه جلسههای بسیار خوبی را با سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشتیم، افزود: امیدواریم برای دانشآموزان طیف اوتیسم طرح درس اختصاصی داشته باشیم. ما هنوز کتابهای درسی اختصاصی برای این دانشآموزان نداریم و از این رو به طرح اختصاصی برای اوتیسم و آموزش معلمان، مدیران و معاونان کودکان استثنایی نیاز داریم.
توکلی بیان کرد: همچنین لازم است بستر فعالیتهای آموزشی برای والدین این دانشآموزان نیز فراهم شود و بتوانیم به والدین آموزشهای فرزندپروری دهیم چرا که توابخشی مبتنی بر خانواده و آموزش خانواده بخش بزرگی از روند درمان این کودکان است و این در حالیست که متاسفانه در بسیاری موارد به این مسئله توجه نمیشود.
وی ضمن بیان اینکه مدرسه دانشآموزان طیف اوتیسم باید ویژگیهای ساختاری نظیر نور، رنگ، صدا و فضا داشته باشد که برای این کودکان مناسبسازی شده باشد، توضیح داد: بیشاز سخت افزار به نرم افزار نیاز داریم و یک مدرسه طیف اوتیسم نیاز به طرح درس و معلمان خبره دارد. ممکن است یک کودک طیف اوتیسم در مسائل اولیه زندگی نظیر استفاده از سرویس بهداشتی و غذا خوردن با چالشهایی مواجه باشد و یک مدرسه برای دانشآموزان طیف اوتیسم باید بتواند فضایی را فراهم کند که یک کودک طیف اوتیسم از نظر ایمنی در امنیت باشد.
معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران عنوان کرد: همچنین این مدارس باید معلمان آموزش دیده با رشتههای مرتبط داشته باشد و تعدادشان کافی باشد. معلمان دلسوز در آموزش و پرورش استثنایی و مدارس اوتیسم با تعداد بیشاز اندازه از این دانشآموزان کار میکنند و خواستهشان این است که از آنجایی که توانایی کنترل این تعداد دانشآموز را ندارند هر معلم با تعداد کمتری دانش آموز کار کند.
انتهای پیام/