مشروح نهمین جلسه دادگاه علنی متهم نفتی/ادعای جدید بابک زنجانی درخصوص یک معاون وزیر ، ارتباط با ارتش چین وشکایت از وکیل شرکت نفت+ گزارش تصویری

13:15 - 25 آبان 1394
کد خبر: ۹۹۱۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی با قرائت شکایت نامه‌های سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن از متهم نفتی و همچنین بیان ادامه دفاعیات از سوی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی به پایان رسید.
به گزارش ، نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

خلاصه ای از جلسات قبل:

در جلسه اول، دوم و سوم کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.

در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.

در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.


در ابتدای نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده نفتی وکیل بانک مسکن یکی از سازمان‌های شاکی از بابک زنجانی 
مطالبی را در خصوص صحبت‌های متهم بیان کرد.

احمدپور با تشکر از دادگاه و زحمات بازپرس پرونده گفت: بازپرس پرونده و نماینده دادستان تهران و همچنین قاضی دادگاه بسیار هوشمندانه عمل کردند.

مسائل مطرح شده از سوی بابک زنجانی خارج از چارچوب کیفرخواست بوده است

وکیل بانک مسکن در واکنش به برخی گفته‌های متهم در جلسات نهم، دهم و هجدهم آبان اعلام کرد: مسائل مطرح شده از سوی بابک زنجانی خارج از چارچوب کیفرخواست بوده است و مسائلی را به بانک مسکن نسبت دادند که باعث تشویش اذهان مدیران، مشتریان این بانک و همچنین مردم عادی شد.

 وی با اشاره به این جمله متهم مبنی بر اینکه (در یک روز غیر تعطیل مدیران بانک مسکن از من خواستند مبلغی را به آنها کمک کنم)، گفت: زنجانی اعلام کرده بود با توجه به اینکه قرار بوده است دادگاه به پرونده هیات مدیره این بانک رسیدگی کند آنها از من خواسته بودند مبلغی را به آنها کمک کنم. من هم 65 میلیون یورو را تبدیل به ریال کرده و درنهایت 67 میلیارد تومان بابت تسویه شرکتی به بانک مسکن واریز کردم.

احمدپور تصریح کرد: زنجانی اعلام کرده بود پس از این واریز پولش را از بانک مطالبه می‌کند؛ اما بانک به جای پول در اختیارش ملک قرار می‌دهد.

وکیل مدافع بانک مسکن در خصوص این ادعای بابک زنجانی توضیح داد: شرکتی با مدیریت آقای (ا. ر) تسهیلاتی را از بانک اخذ کرده بود که معوق مانده بودند، از آنجایی که وثیقه‌های ارزشمند در اختیار بانک داشت آقای (ر) از بابک زنجانی می‌خواهد کل این معوقات را پرداخت کرده و در عوض وثیقه‌های در گروه بانک را دریافت کند.

وی با بیان اینکه این معامله به صورت شفاهی و بین سه نفر مطرح می شود، گفت: زنجانی بر روی سربرگ شرکت «اس تی تی بنکرز» نامه‌ای را به هیات مدیره بانک مسکن می‌فرستد و پیرو مذاکره حضوری در خصوص پرداخت بدهی شرکتی به مبلغ 67 میلیارد تومان آمادگی خود را جهت پرداخت بدهی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: متعاقب این نامه آقای (ا. ر) در نامه‌ای به عنوان مدیرعامل وقت بانک اعلام می‌کند که املاک مربوط به اینجانب شامل املاک امیر آباد، کیش، مرزداران و پاسداران به نام بانک مسکن شده است با توجه به تسویه بدهی از سوی بابک زنجانی کل املاک تحویل ایشان شود.

علت عدم انتقال رسمی اسناد به نام بابک زنجانی از سوی بانک مسکن چه بود؟

وکیل مدافع بانک مسکن با اشاره به نامه نگاری هایی که در خصوص نقل و انتقال اموال مذکور انجام شد، عنوان کرد: بابک زنجانی در نامه‌ای به مدیر حقوقی بانک مسکن اعلام داشته است شش ماه از پرداخت بدهی 67 میلیارد تومانی گذشته است؛ اما بانک نسبت به انتقال سند رسمی اقدامی نکرده است بنابراین تقاضای عودت اسناد وکالتی را دارم.

احمد پور در خصوص علت عدم انتقال رسمی اسناد به نام بابک زنجانی توضیح داد: با توجه به اظهارات مدیران قبلی و فعلی بانک، به علت پرداخت های صورت گرفته تفاوت هایی ایجاد شده بود و مبلغ پرداختی تکافوی کل بدهی را نمی داده است و مسئولان با وی در حال مذاکره بودند تا همه بدهی پرداخت و انتقالات انجام شود.

وکیل مدافع بانک مسکن به اظهارات بازپرس پس از دستگیری زنجانی اشاره و تصریح کرد: دستور قضایی بازپرس حکایت از این دارد که در قبال پرداخت بدهی 67 میلیارد تومانی املاک در رهن بانک مورد توافق قرار گرفته و جزو اموال زنجانی محسوب می‌شده است؛ چرا که دستور توقیف این اموال صادر شده است بنابراین اگر اموال برای زنجانی نبود علتی برای توقیف آنها وجود نداشت.

احمدپور با تکذیب بخشی از ادعاهای بابک زنجانی عنوان کرد: ادعای زنجانی که عنوان کرده بود به خاطر استیصال مدیران بانک و جلوگیری از بازداشت آن‌ها اقدام به پرداخت بدهی کرده است صحیح نیست؛ چرا که ایشان قبل از اقدام در مورد تسویه حساب برای شرکت «عراق سیر اویل» بیش از 355 میلیارد ریال بدهکار بوده است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن قصد عدم انتقال اسناد را نداشته است، گفت: علت زمانبر بودن این مسئله عدم پرداخت بدهی کامل آقای (ا.ر) بوده است بنابراین با وجود اینکه خود زنجانی هم می‌داند و در دادگاه هم اظهار داشته است که کلیه اموال خود و خانواده‌اش توقیف شده است با این حال طوری رفتار می‌کند که واریز وجه به قصد مساعدت بوده است.به هر حال امیدواریم با توضیحات فوق زنجانی از حراج میز و صندلی های بانک مسکن منصرف شود.

اظهارات بابک زنجانی در خصوص محکومیت بانک مسکن کذب محض است

احمد پور به بخش دیگری از اظهارات بابک زنجانی در تاریخ 18 آبان اشاره و تصریح کرد: بابک زنجانی بانک مسکن را محکوم به یک میلیارد کرده است و این درحالی است که با بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که اظهارات وی در خصوص محکومیت بانک مسکن کذب محض است و له یا علیه این بانک محکومیتی در داخل و یا خارج از کشور مطرح نبوده است.

وی از طرح شکایت علیه بابک زنجانی خبر داد و عنوان کرد: با توجه به این که این صحبت‌های متهم از مصادیق نشراکاذیب است در اولین فرصت از او شکایت کرده و او را تحت تعقیب کیفری قرار می دهیم.

وکیل مدافع بانک مسکن در ادامه قرائت شکایت این بانک از بابک زنجانی عنوان کرد: بخشی از شکایت بانک مسکن در خصوص ارائه سیستم «آی وان تو آی وان» و چگونگی سپرده گذاری و ارسال پیام‌های واهی ارزی به حساب اشخاص حقوقی است.

ماجرای نحوه ورود و آشنایی زنجانی با بانک مسکن

وی به نحوه ورود و آشنایی زنجانی به بانک مسکن اشاره و تصریح کرد: ابتدای ورود مربوط به سال 89 با درخواست تنزیل سفته‌های صادره «عراق سیو اویل» به نمایندگی (م . ق) به موجب 418 میلیارد و 270 میلیون تسهیلات بوده است.

احمد پور با اشاره به محدودیت‌های بانک‌ها ناشی از شرایط تحریم گفت: همانطور که در کیفرخواست نیز مطرح شده بود به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی در سیستم سوئیفتی و ارسال حواله های ارزی ایجاد شده بود و زنجانی از این فرصت سوء استفاده کرده و سیستمی به نام «آی وان تو آی وان» طراحی و با کارت های اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار می داده است.

وکیل مدافع بانک مسکن اظهار داشت: با توجه به دستورات مدیرعامل وقت مبنی بر استفاده از این سیستم و برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم 3 میلیون کارت اعتباری از شرکت «اس تی تی بنکرز» خریداری می‌شود و در نهایت هیات مدیره بابت 10 میلیون یورو خرید در هفته موافقت و جمعاَ 96 فقره کارت اعتباری به مبلغ بیش از 91 میلیون یورو بابت استفاده از سیستم ای وان تو ای وان خریداری می‌شود.

احمد پور عنوان کرد: روزهای ابتدایی خرید این کارتها و استفاده از سیستم طراحی شده از طریق این سیستم حواله های ارزی واریز می شدند؛ اما پس از آن ماهها طول می کشید که حواله های ارسالی به حساب ذی نفعان واریز شود و در مواردی نیز هیچ گاه حواله ای به دست مشتریان نرسید.

وکیل مدافع بانک مسکن با اشاره به اعتراض مشتریان از این رویه گفت: با توجه به افزایش اعتراضات مشتریان بانک مسکن از 42 میلیارد یورو باقی مانده کارت‌های اعتباری استفاده نکرده و قرار شد این مبلغ به شرکت «اس تی تی بنکرز» مرجوع شود. لازم به ذکر است این شرکت 165 میلیون ریال فقط بابت نصب دو دستگاه «آی وان تو آی وان» دریافت کرده است.

وکیل مدافع بانک مسکن اظهار داشت: درحالی بابک زنجانی بیش از 92 میلیون کارت اعتباری به بانک مسکن فروخته و پولش را نیز دریافت کرده بود در موارد متعددی حواله‌های ارزی به حساب ذی نفعان واریز نمی‌شد و چون سیستم طوری طراحی شده بود که حواله‌ها به حسابی به اسم بابک زنجانی واریز می‌شد و ایشان هر وقت که می‌خواستند این حواله ها را جا به جا می‌کرده و یا در حساب خود نگه می داشتند.

وی در بخش دیگری از قرائت شکایت بانک مسکن به افتتاح 4 فقره حساب در بانک FIIB اشاره کرد و افزود: نظر به اینکه تحریم های تحمیلی موجب شده بود مشکلات و محدودیت هایی برای سیستم سوئیفتی بانک‌های داخلی اتفاق بیفتد بانک‌های کشور در جهت رفع مشکلات درصدد چاره اندیشی بودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سه وزیر وقت و رئیس بانک مرکزی در آن زمان به نوعی بانک FIIB مالزی را مورد تأیید قرار داده بودند و از طرف دیگر بانک مسکن 60 درصد سهام این بانک را خریداری کرده بود تمامی این مسائل باعث جلب اعتماد مدیران بانکی شده بود.

احمدپور ادامه داد: بانک FIIBطی نامه‌ای اعلام می‌کند اطلاعات حساب بانک مسکن در این بانک به شرح زیر است و بانک مسکن اقدام به واریز مبالغ 70 میلیون لیر ترکیه، 240 میلیون یوان چین  و 365 میلیون یورو به حساب های مفتوحه خود نزد بانک FIIB می‌کند.

 احمد پور عنوان کرد: به دستور بانک مسکن از محل این حساب‌ها به حواله ذی نفعان ارسال می‌شده است ولی مبلغ 70 میلیون لیر ترکیه، 161 میلیون و 284 هزار یوان چین و 22 میلیون و 769 هزار یورو در حسابهای بانک مسکن نزد بانک FIIB باقی می ماند و پس از این بانک مالزیایی نه تنها به پیام های بانک مسکن پاسخ نمی‌دهد بلکه از استرداد مبلغ باقی مانده به ارزش 65 میلیون و 500 یورو خودداری می‌کند. با توجه به اینکه خبر تحریم بانک FIIB اعلام می‌شود عدم امکان انتقال بین المللی حساب‌های بانک مسکن طی نامه‌ای اعلام می شود.

وی افزود: با وجود عدم انتقال مبالغ فوق شرکت «اس تی تی بنکرز» طی نامه ای در سال 91 از بانک مسکن درخواست می کند مبلغ 500 میلیارد وون کره جنوبی را به حساب شرکت نیکو واریز کند. بانک مسکن نیز طی نامه‌ای اعلام می‌کند در صورتی که بانک FIIB معادل مبلغ درخواستی را واریز کند تا این درخواست عملی شود و در نهایت هم این اتفاق نمی‌افتد و وجهی به شرکت نفتی «ن» واریز نمی‌شود.

درخواست مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی از بانک مسکن

وی به درخواست مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی از بانک مسکن اشاره و عنوان کرد: مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی به مدیر عامل بانک مسکن مراجعه و به صورت دست نویسی درخواست می کند حساب های ارزی برای سازمان وی افتتاح شود و با اصرار نامبرده نامه‌ای در همان روز به حساب مفتوحه صادر و به مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: با افزوده شدن نام بابک زنجانی و بانک FIIB در لیست تحریم‌های جدید در تاریخ 91.10.13 جهت آگاه کردن سازمان تأمین اجتماعی از وضعیت جدید بانک مسکن نامه‌ای را مبنی بر عدم امکان استفاده از حواله‌های ارزی و دستور مراقبت‌های لازم به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌کند.

احمدپور عنوان کرد: با ارسال این نامه ها چندین پیام به بانک مسکن ارسال و اعلام می شود تا حواله 442 میلیاردی را برگشت دهد. سازمان تأمین اجتماعی نیز استرداد حواله مذکور را منوط به دادن لاشه های چک نزد بانک می داند. همانطور که معاون دادستان نیز در کیفرخواست اعلام کرده بود تأمین اجتماعی تعدادی از شرکت های خود را به ارزش 4 میلیارد و 400 میلیون دلار با بابک زنجانی مورد معامله قرار می‌دهد و پس از ارسال حواله به شرکت «اس تی تی بنکرز» بابک زنجانی پرداخت وجه فوق به تأمین اجتماعی را موکول به اخذ چک تضمینی می‌داند.

وکیل مدافع بانک مسکن ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی چون نامه تأیید فوق را در اختیار دارد 5 فقره چک تضمینی را صادر و در اختیار بابک زنجانی قرار می‌دهد و این چک‌ها همان چک‌هایی است که استرداد آن‌ها را شرط بازگشت حواله‌ها می‌داند.

احمدپور با اشاره به عناوین مجرمانه بابک زنجانی در خصوص فعالیت‌هایش با بانک مسکن عنوان کرد: زنجانی از طریق خرید سهام بانک FIIB و کنت مالزی به ارزش 12 میلیون دلار و فروش 60 درصد سهام آنها به 20 برابر یعنی مبلغ 90 میلیون دلار به بانک مسکن می‌کند.

وی با اشاره به نامه و تأیید سه وزیر سابق و رئیس بانک مرکزی وقت گفت: اخذ تأیید بابک زنجانی از سه وزیر و رئیس بانک مرکزی وقت زمینه اعتماد مدیران بانکی و جلب اعتماد آنها به بابک زنجانی فراهم می شود و متهم مدیران را جهت رفع مشکلات بانکی امیدوار می کند. به همین منظور بانک مسکن اقدام به افتتاح 4 فقره حساب بانکی در بانکهای خارجی زنجانی می کند و مبالغی را نیز به حساب این بانکها واریز می‌کند.

هیچ وجه و حواله‌ای به حساب‌های مفتوحه بانک مسکن واریز نشده است

احمد پور به سفر هیات بازرسی به مالزی اشاره و تصریح کرد: هیاتی متشکل از نمایندگان دادستانی و کارشناسان بانک مرکزی جهت بررسی عملکرد بانک های زنجانی به مالزی سفر می کند تا اظهارات وی در خصوص در اختیار داشتن وجوه را مورد بررسی قرار دهد که مشخص می شود بانکهای مذکور اعتبار لازم را نداشته است.

وکیل مدافع بانک مسکن با تأکید بر اینکه هیچ وجه و حواله ای به حساب های مفتوحه بانک مسکن واریز نشده است، گفت: این وجوه به حساب های آقای زنجانی واریز شده اند و صرفه هزینه های شخصی وی شده است علاوه براین زنجانی از این وجوه بانک مسکن طلب پیمانکاران نفت را پرداخت کرده است و این درحالی است که زنجانی باید طلب را از جای دیگری پرداخت می کرده است.

وی مدعی شد، بابک زنجانی بانک های خارجی خود و تأیید وزرا و عدم پرداخت وجوه بانک مسکن را ابزاری متقلبانه مطرح کرده است تا با امیدوار نمودن مدیران بانکی به آنها وعده دروغین دهد.

احمد پور فعالیت های بابک زنجانی را مصداق بارز کلاهبرداری دانست و افزود: از جمله جرائم زنجانی عبارت است از کلاهبرداری، تسهیل مال از طریق نامشروع، خیانت در امانت. همچنین جرائم وی در مورد سه فقره حواله ارزی بانک مسکن واضح و آشکار است و با توجه به این سه فقره اقدامات وی نشانگر عملی مجرمانه بوده است.

وکیل مدافع بانک مسکن ادامه داد: بخشی از فعالیت های بابک زنجانی مصداق بارز جعل و استفاده از اسناد مجعول بوده است.
وی خطاب به دادگاه گفت: ضمن صدور حکم قاطعانه خواستار حکم به رد وجوه ارزی مورد کلاهبرداری هستیم که معادل 56 میلیون و 500 یورو می باشد.

وی از تنظیم دادخواست ناشی از ضرر و زیان این مبلغ به بانک مسکن خبر داد و گفت: خواستار صدور تأمین اموال متهم هستیم علاوه بر این دادخواستی ناشی از ضرر و زیان وارده را نیز تنظیم و به دادگاه تقدیم خواهیم کرد.

138 شرکت در تفاهم نامه زنجانی و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی قید شده است

در ادامه این جلسه نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تفاهم نامه بابک زنجانی با سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر حسب اسناد تفاهم نامه‌ای بین شرکت هلدینگ سورینت قشم و آقای ( ح . س) و سازمان تأمین اجتماعی با موضوعیت خرید تعدادی از شرکت های این سازمان منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های این سازمان در سه دسته قابل تفکیک هستند، گفت: بخشی از شرکت‌ها غیر بورسی هستند که تعداد آنها 69 شرکت است و برخی نیز شرکت هایی هستند که دولت برای رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی داده است که تعداد آنها 30 شرکت و مابقی شرکت های بورسی هستند که تعداد آنها 47 شرکت بوده است و جمعا 138 شرکت مورد تفاهم نامه سازمان تأمین اجتماعی و بابک زنجانی بوده است.

نماینده حقوقی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه ارزش این تفاهم نامه 4 میلیارد یورو ین ژاپن بوده است، گفت: توافق شده است با توجه به سهام و ارزش هر شرکت مورد معامله قرار گیرد و شرکت‌های مورد انتخاب بورس بر اساس قیمت روز مورد معامله قرار گیرند و شرکت هلدینگ مبلغ را در حساب ارزی نزد بانک مسکن که به موجب نامه ای از طرف مدیر عامل وقت تعریف شده بود واریز کند.

وی عنوان کرد: در تفاهم نامه ذکر شده است مسئولیت وجه بر عهده خریدار خواهد بود و چنانچه در اثر تحریم قبل از واریز مشکلی بوجود باید رفع و حل آن به عهده شرکت هلدینگ بوده است.

وی به تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در این تفاهم نامه اشاره و تصریح کرد: پس از دریافت وجه در حساب معرفی شده یک فقره چک معادل مبلغ دریافتی به شرکت هلدینگ به عنوان ضمانت ارائه کند.در راستای تفاهم نامه مدیر عامل سابق سازمان تأمین اجتماعی خواستار افتتاح حساب در بانک مسکن می‌شود.

وی در خصوص اختلاف مبلغ در این تفاهم نامه گفت: اختلافی پیش آمده بود که در شعبه 1057 کارکنان دولت نیز مطرح شد و به طور کلی این اختلاف مبلغ بر سر 13 هزار میلیارد ریال در محاسبه تبدیل ین به ریال مطرح شده بود.

 نماینده حقوقی سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی به موجب نامه‌ای خطاب به مدیر عامل بانک مسکن اعلام می کند مبلغ مورد اشاره در تفاهم نامه به بانک مرکزی واریز شود و درنهایت مدیر کل بین الملل بانک مسکن عنوان می کند وجه مورد نظر قابلیت تبدیل بین المللی ندارد.

وی در خصوص جرائم صورت گرفته از سوی بابک زنجانی عنوان کرد: کلاهبرداری و خیانت در امانت بخشی از جرائمی است که بابک زنجانی نسبت به سازمان تأمین اجتماعی انجام داده است.

شکایت وزارت نفت نوعی اعتراف نامه است / دفاعیات وکیل شرکت اچ کی آسیب جدی به وزارت نفت زد

در ادامه جلسه دادگاه بابک زنجانی برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و خطاب به قاضی گفت: صادق ترین افرادی که تا الان در مورد پرونده من صحبت کرده‌اند نماینده وکیل سازمان تامین اجتماعی بود.

وی ادامه داد: من متوجه نشدم شکایت شرکت اچ کی و شرکت نفت از من تنظیم کیفر خواست بود یا طرح شکایت؛ چراکه شکایت وزارت نفت طبق بیان بازپرس در سال 93 انجام شده بود و ربطی به متنی که وکیل آن قرائت کرد، نداشت.

متهم نفتی ادامه داد: وکیل شرکت اچ کی در جایگاهی نیست که بخواهد کیفر خواست تنظیم کند و از زندگی خصوصی من صحبت کند وی لایحه دفاعیه نتظیم کرده و با دفاعی که انجام داده آسیب جدی به وزارت نفت زده است در اصل آمده ابرویی بردارد اما چشم را کور کرده است، بنابراین دفاع شرکت نفت در اصل اعتراف نامه و معجزه الهی در این روزهای سخت است.

وی تصریح کرد: وکیل شرکت اچ کی بنده را متهم به دزدی کرده که این امر حتما توسط وکلای من پیگیری می‌شود اینکه در پرونده من نبش قبر کرده اند و اعلام کرده اند که من دارای شناسنامه های جعلی بوده ام با وجود اینکه این پرونده مختومه شده و به آن رسیدگی شده است صحیح نیست و نیازی به بیان این موضوعات نیست.

بابک زنجانی ادامه داد: حراست نفت می دانسته که من چه چیزهایی در پرونده دارم از طرفی کسی که کار می کند دچار اتهامات حقوقی می شود و من پیامبر خدا نبودم که عاری از خطا باشم.

وزارت نفت حتی یک فقره قرارداد با من ندارد

متهم نفتی تصریح کرد: شما (وکیل شرکت نفت) بیان کردید که زنجانی تعدادی نامه به وزارت نفت ارسال کرده است من نیز بیان کردم که وزارت نفت بار خود را ارسال کرد و من قادر به ترخیص بارها نبودم و برای اینکه این بارها متروکه نشود هزینه کردم و آنها را جابجا کردم، تاکنون هیچ بارنامه و مدرکی دریافت نشده است بنابراین قصور خود را بی دلیل به من منتقل نکنید صاحب کالا وزارت نفت و شرکت (ن) بوده است.

بابک زنجانی درخصوص صحبت‌های وکیل شرکت اچ کی مبنی بر اینکه 11 فقره قرارداد فروش نفت با وی دارند، گفت: قرارداد دو طرفه است و وزارت نفت و شرکت اچ کی برخلاف ادعاهای اعلامی حتی یک فقره قرارداد با من ندارند.

ال عقیلی همان آقای (م س) معروف به سیدی است

وی ادامه داد: شما به من دو بارنامه که برای یک کشتی بود تحویل دادید و به خواسته شما آن را به شرکت «ال عقیلی» دادم که شما خودتان رفتید و 40میلیون دلار گرفتید، ال عقیلی همان آقای (م س) معروف به سیدی است که 5 میلیارد یورو به وزارت نفت بدهکار است.

بابک زنجانی درخصوص صحبتهای وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه گفته بود بانک مالزی یک وسیله است تصریح کرد: چگونه است که می گویید بانک مالزی یک وسیله است وبابک زنجانی طرف حساب است آیا هر جا به نفع است بانک قانونی است و هر جا به نفع نیست وسیله است، شما وکلا نمی توانید مسئولین را زیر سوال ببرید، شما هم مثل خانم (م م) در پرونده شده اید که از هیچ چیز خبر ندارید و توهین می‌کنید.

بالانس شیت شرکت نفت هدایت شده است

بابک زنجانی خطاب به وکیل شرکت اچ کی گفت: شما به بالانس شیت نفت اشاره کردید و نامه شرکت قسم خورده‌ای را به عنوان حسابرس اعلام کردید، آیا 660میلیون که خودتان پول بردید حساب نیست و چرا نباید در بالانس شیت باشد بنابراین این بالانس شیت هدایت شده است.

وی مدعی شد: بنده تا امروز به حرمت اشخاص حرفی نزدم، نامه‌ای که از معاون یکی از وزارتخانه‌ها به آقای (ش) ارجاع شد مبنی بر اینکه خانم‌های (م) و تعدادی اشخاص فاقد صلاحیت از وزارت هستند، این نامه هم اکنون موجود است که ارائه می‌دهم، من که وزارت نفت نیستم که پرسنلم را تخریب کنم بلکه با احترام بیان کردم که این افراد اطلاعی ندارند.

ادعای جدید بابک زنجانی درمورد ایمیلی از سوی معاون یکی از وزارتخانه‌عل

بابک زنجانی خطاب به کارشناس بانک مرکزی که گفته بود شما انگار به جای بانک مرکزی همه کار می کردید، گفت: شما مدیران و کارشناسان محترم در مقام خود هستید که از مسائل کلان کشور اطلاعی ندارید من امروز مستند اعلام می کنم که معاون یکی از وزرا نامه ای به (ش) داده و از من درخواست می کنند که به دلیل اینکه بانکهای FIIB و کنت تنها روزنه نظام در این روزهای سخت است، آقای زنجانی اطلاعاتی از این عملکرد خود را در اختیار کسی قرار ندهد و در جایی ثبت نشود، این نامه با ایمیل از سوی (ش) به من ارسال شد.

بابک زنجانی اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص واهی دانستن پول‌های خود را دخالت در کار دادگاه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در جلسات پیشین وکیل نفت بیان کرده است که نفت ما جزء کالاهای حلال و مجاز است و حال در مکتوبه ای اعلام کرده اند که نفت ایران کالای سیاه است و هیچ گمرکی آن را تحویل نمی گیرد.

(و د) واسطه ارتباط من با وزارت نفت نبوده است

بابک زنجانی در خصوص صحبتهای وکیل شرکت اچ کی که گفته بود که آقای(ش) زنجانی را به وزارت نفت معرفی کرده و (و د) واسطه بوده است مدعی شد: ارتباط من با نفت به دلیل اداره خزانه داری شما آقای (د)و بدهی های خزانه داری شما به من بوده است.

توضیحات زنجانی  درباره نحوه آشناییش با (ود)

بابک زنجانی تصریح کرد: نحوه آشنایی من با (ود) مربوط به واردات دارو و مرغ است و وی واسطه ارتباط من با وزارت نفت نبوده است.

تحریم پارس جنوبی ارتباطی به بنده ندارد

بابک زنجانی در خصوص صحبتهای وکیل اچ کی که گفته بود که زنجانی صدماتی به پارس جنوبی زده است گفت: این حرفها صحت ندارد بهتر است از دو نفر که در مورد پارس جنوبی اطلاع دارند پرس و جو شود بیش از 4 سال بود که وزارت پول طلبکاران را نداده بود و من اگر پول کسی را نداده باشم پول دو پیمانکار را داده ام.

وی ادامه داد: من وظیفه نداشتم قرارداد پارس جنوبی را برای شما حفظ کنم این موضوع مربوط به تحریم های ظالمانه است.

پیش پرداخت 7 دکل را پرداخت کرده ام

متهم نفتی تصریح کرد: پارس جنوبی زمانی می تواند کار کند که دسترسی آن به ذخایر دریایی فراهم شود چرا که بدون نفت کاری نمی‌تواند انجام دهد و این کار نیاز به دکل دارد، قطر، عربستان و امارات بیش از چندین دکل دارند اما ایران دکلی نداشت.

بابک زنجانی مدعی شد: من پیش پرداخت 7 دکل را پرداخت کردم، سال 90 سه دکل به کشور فروخته شد و در حال حاضر هم یک دکل صفر کیلومتر در حسابهای ایزو به وزارت نفت تحویل دادم.

ادعای شرکت (ف) مبنی بر دیده شدن آب در نفت و طرح شکایت علیه این شرکت توسط (ش) در امارات

بابک  زنجانی در خصوص بردن نفت به شرکت (ف) گفت: به مدت 5 ماه بارها در مالزی قابل جابجایی نبود چرا که مدارک وجود نداشت، از آقای(ش) خواستم این کار را پیگیری کند شما دو بار نامه دادید که آن را به ال عقیلی دادم که 40 میلیون دلار آن را گرفتید و بار دیگر دست خانمی در چین بود.

وی ادامه داد: وقتی بارها به شرکت (ف)، آقای (ش) من را به دبی دعوت کرد و من با توجه به اینکه رئیس شرکت (ف) فرد بزرگ و رئیس پلیس دبی بود از (ش) خواستم که به نحوی شرکت (ف) را درگیر کند که در این راستا (ش) با شرکت (ف) روابط دوستانه ایجاد می کند.

بابک زنجانی افزود: شرکت (ف) به (ش) می گوید من تعدادی ال سی دارم و (ش) از این شرکت ال سی مدت دار و یکی دو فروند کشتی نفت کش برای کارهای بازرگانی گرفت اما روابط (ش) با شرکت (ف) خصمانه می شود و آنها اعلام می کنند که در بارتان آب بوده است و با هم درگیر می شوند که (ش) شکایتی علیه شرکت (ف) در امارات تنظیم می کند.

متهم نفتی در خصوص صحبتهای وکیل شرکت نفت که گفته بود (ف ) مجرم است گفت: من وقتی به دفتر مدیر کل بانک مرکزی آمدم آنها به مصوبه ای دادند و آقای (ف) در حراست بانک مرکزی کار داشت و من با وی تماس گرفتم و (ف) گفت که در حراست بانک است بنابراین چون در بانک مرکزی کارداشته نمی توان گفت که مجرم است چرا که وی به خاطر من آنجا نبوده است و من را به آنجا نبرده است.

تلاش وزارت نفت برای بد جلوه دادن من هدایت شده است

وی مدعی شد: بانک مرکزی قراردادهایی که می گوید با من امضاء کرده است را نشان دهد، اینکه می‌گویند شیخ حشر چگونه 15 میلیارد یورو در اختیار من قرار داده است باید بگویم کسانیکه کار بزرگ انجام می دهند مثل کارمندان نیستند، در کار بزرگ اعتبار حاکم است و مصداق آن پولهایی است که من به حساب بانک مسکن ریختم و 15 میلیارد یورویی است که از شیخ حشر گرفتم بنابراین اینها مسائلی نیست که بتوان در مورد آن به قانون و ماده استناد کرد.

کارت آی وان توسط بانک مالزی صادر شده است

بابک زنجانی در خصوص صحبتهای وکیل اچ کی مبنی بر استفاده از کارت آی وان در بانک مرکزی بدون مجوز مدعی شد: باید بگویم این کارت توسط بانک مالزی صادر شده است و اگر نیاز به مجوز باشد تمام مردم دنیا وقتی از کارتهای اعتباری خود استفاده می کنند باید مجوز بگیرند در حالی که مشتری که خدمات می گیرد نیاز به مجوز ندارد.

ماجرای افتتاح حساب در بانک مرکزی تاجیکستان و نامه ای که سر از سفارت آمریکا در آورد

متهم نفتی تصریح کرد: اینکه وزارت نفت اعلام کرده که بارها برای پول به خارج از کشور رفته ام و همیشه دست خالی برگشته ام باید بگویم که مورد اول آن مربوط به یکی از کشورهای همسایه در زمان تحریم است، از آنجا که وزارت نفت و بانک (م) حسابی نداشت من دستور پرداخت وجه را از سوی بانک (ک) به بانک مرکزی تاجیکستان دادم.

وی ادامه داد: سپس مسئولین بانک (م) به تاجیکستان رفتند و قرار شد بانک (م) در ایران در بانک مرکزی تاجیکستان حساب باز کنند و سپس از بانک مرکزی تاجیکستان نامه ای دریافت کردم و با آن نامه به ایران برگشتند.

بابک زنجانی ادامه داد: بعد از مدتی به طور عجیب، نامه سر از سفارت آمریکا در آورد و این سفارت بانک تاجیکستان را مورد تهدید قرار داد و بانک مرکزی تاجیکستان طی یک سوئفیت اعلام کرد به دلیل تحریم قادر به انجام عملیات نیست واینگونه پرونده را بستند.

ماجرای تامل دو بانک خیم اگزیم و جی پی مورگان

بابک زنجانی با بانک خیم اگزیم در روسیه اشاره کرد و گفت: این مورد برای بعد از تحریم ها است که شرکت اچ کی اعلام کرد بانک (م) حسابی در بانک خیم اگزیم روسیه باز کرده که طی آن من با مدیر خیم اگزیم ملاقات کردم.

وی ادامه مدعی شد: من شخصا می گشتم تا بانکهای مختلفی را برای دور زدن تحریم ها پیدا کنم، بانکی در کانادا برای جابجایی پول ها پیدا کردم که مدیران آن ایرانی بودند و مبلغ حدود 2میلیارد به حساب جی پی مورگان واریز کردیم و این بانک به بانک خیم اگزیم اعلام کند که مبلغ 2 میلیارد به حساب شما پول ریختم که در این میان بانک جی پی مورگان می پرسد این مبلغ بنام چه کسی است بنده گفتم شما واریز کنید به شما لفظی اعلام می شود.

بابک زنجانی تصریح کرد: جلسه ای در بانک (م) گذاشتیم و آقایان گفتند به بانک جی پی مورگان بنویسید این پول مربوط به شرکت BMI است و بانک (م) نامه ای نوشت که بنده پول را به حساب بانک (م) ایران واریز کردم و مدارک آن موجود است این در حالی است که آقایان من را زیر سوال بردند که می خواهم از این بانک تقلب کنم در حالی که ما چاره ای نداشتیم.

متهم نفتی افزود: آقای (X) از مدیران کنت تاجیکستان است و موفق به پرداخت مبلغ از یک بانک روسی شد و این نامه به رئیس کل بانک مرکزی ارسال و رونوشتی هم به دادستانی و قوه قضائیه رفت که با توجه به اینکه از طریق تلکس به راحتی ارسال نمی شود به صورت دستی به وکیل بنده ارجاع شد.


مشروح هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + گزارش تصویری

 هیچکدام از خواهران بابک زنجانی دیشب بازداشت نشدند






















ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *