رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آموزش مهارت خودمراقبتی در دانش آموزان بحث اقتصاد مقاومتی را محقق می‌سازد

19:30 - 23 آبان 1394
کد خبر: ۹۸۳۷۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
یمانی گفت: ارایه دانش و مهارت خودمراقبتی در دانش آموزان جامه عمل پوشاندن به بحث اقتصاد مقاومتی در این حوزه است و اگر به دانش آموزان آموزش دهیم که چگونه از خود مراقبت نمایند، از تحمیل هزینه های درمانی هم پیشگیری کرده‌ایم.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، سید تقی یمانی معاون اداره کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس به تشریح برنامه های این اداره کل پرداخت و گفت: اداره های  نوزادان، کودکان، نوجوانان و دانش آموزان، میانسالان و سالمندان و سه اداره تخصصی دیگر شامل اداره سلامت مادران، اداره باروری سالم و اداره ژنتیک، زیر مجموعه اداره کل  سلامت جمعیت، خانواده و مدارس است بنابراین در مواجهه با مردم، تمام  خدماتی که در حوزه بهداشت و پیشگیری  به مردم ارایه می شود از طریق این اداره کل صورت می‌گیرد.

یمانی با بیان این که برنامه هایی نیز در راستای طرح تحول بهداشت در این اداره کل در حال انجام است، گفت: برخی از برنامه ها نیز به صورت روتین انجام می شود که یکی از آنها برنامه "مراقبت از نوزادان " است.

وی گفت: براساس سطح بندی خدمات نوزادان، باید مراقبت و پی گیری نماییم که نوزاد در چه مکانی به دنیا خواهد آمد و اگر بررسیهای مراقبتهای نوزادی نشان داد که دوران نوزادی یک نوزاد پرخطر خواهد بود باید از همان ابتدا به گونه ای هدایت نماییم که نوزاد در محیط و مکان مناسب متولد شود.

وی در ادامه" برنامه مراقبت ناخوشی های ادغام یافته کودکان" را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: علاوه بر بسته خدمتی کودک سالم ،برنامه مراقبتهای تکاملی اوایل کودکی را در دست اجرا داریم که براساس آن به خانواده ها، جامعه و دست اندرکاران  دانش و مهارت می دهیم که کودکان ما در بدو تولد نیازهای تکاملی دارند و برای اینکه نورنهای مغزی کودکان خوب شکل بگیرد باید برنامه های تکاملی را نیز به خوبی اجرا نماییم تا کودکان از نظر ارتباطی و هوش در جایگاه مناسبی قرار گیرند.

معاون اداره کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه در خصوص برنامه های مربوط به نوجوانان و دانش آموزارن نیز اظهار داشت: با توجه به تغییر سیستم آموزشی و تقسیم مقاطع تحصیلی به چهار دوره 3 ساله ، در حال حاضر 4 بار مراقبت فعال ،همراه با معاینات پزشکی در پایه های اول ، چهارم، هفتم و دهم انجام می شود و یک مراقبت نیز در پایه دوازدهم از طریق مراقب سلامت ارایه می شود.

یمانی یادآور شد: پوشش مراقبت دانش آموزان در بدو ورودها یعنی دوره های اول ابتدایی و اول دبیرستان بسیار بالاست چون واکسیناسیون هم در این دوره ها انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت گفت: در این طرح، مراکز و پایگاههای سلامت در حاشیه شهرها و کلانشهرها ایجاد شده است و با توجه به  دید خوبی که مرکز توسعه شبکه داشته است مقرر شد که مراقبان سلامت تمام پایگاههای راه اندازی شده ، هفته ای یک روز به مدارس مراجعه کنند.

یمانی افزود:  با توجه به این که تنها 3 هزار مراقب بهداشت در 120 هزار مدرسه سراسر کشور داریم، این اقدام بسیار کمک کننده بوده است.

وی گفت: در این زمینه از مسئولین و دست اندرکارن خواسته ایم که موضوع کمبود شدید مراقبین بهداشت در مدارس را در برنامه ششم توسعه لحاظ کنند، چرا که معتقدیم توجه و مراقبت از دانش آموزان یک سرمایه گذاری است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *