از کمک 65 میلیون یورویی متهم نفتی به مدیرعامل یکی از بانک‌ها تا پالایشگاه نفت بابک در عراق+گزارش تصویری

8:53 - 10 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۴۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - پنجمین جلسه محاکمه «بابک زنجانی» متهم نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی پایان یافت. در این جلسه متهم به ادامه طرح دفاعیه 200 صفحه‌ای خود پرداخت و در برابر برخی دیگر از اتهامات، از خود دفاع کرد.
به گزارش ، پنجمین جلسه محاکمه «بابک زنجانی» متهم نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب  به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی آغاز شد.

تصاویر دادگاه امروز را ببینید.

قاضی صلواتی در این جلسه خطاب به متهم گفت :صبح امروز وکلای خارجی شما با بنده تماس داشتند، برای واریز پول به حساب ،ما منتظر ضمانتنامه آنها میمانیم.

وی افزود: وکلای وزارت نفت یا شرکت HK شماره حسابی اعلام نکرده اند و دادگاه باهماهنگی بانک مرکزی شماره حساب اعلام کرده است

بابک زنجانی در بخشی از دفاعیات خود بااشاره به برخی صحبتهای مطرح شده درجلسه دیروز دادگاه،گفت: باید به من بگویند زنجانی پشتوانه پولت کجاست نه اینکه دنبال منشا آن بگردند.

وی افزود: با بازپرس پرونده مشکلی ندارم باهم اختلاف نظر داریم.اختلاف من با بازپرس این است که وی cash desk را براساس پول ارزیابی میکند امامن معتقدم cash desk را باید با اعتبار سنجید.

زنجانی ادامه داد: بخاطر کمک به وزارت نفت ،بانک مرکزی و داشتن نقش کلیدی درجابجایی پولها مورد تحریم اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری امریکا قرار گرفتم.اگر بامدارکی که ازمن دارند این موضوع اثبات شود باید 15 تا 20 سال هم درخارج ازکشور زندان بروم وبه همین خاطر وکلای من دراین زمینه پیگیری انجام نمیدهند.

زنجانی گفت: شماره حساب‌هایی که به من اعلام شده است،ازآن دست شماره حسابهایی است که نه میتوان درآن پول ریخت و نه میتوان ازآن پول برداشت کرد.

متهم نفتی افزود: 65میلیون یورو به مدیرعامل و هیئت مدیره وقت بانک "م" دادم تا دردادگاه مفاسد اقتصادی محاکمه نشوند.

بابک زنجانی گفت: قبل از اینکه به ادامه دفاعیات خود در خصوص کیفرخواست بپردازم توضیحاتی را در مورد نحوه فروش نفت ایران و پول هایی که بانک مرکزی در خارج دریافت می کند ارائه می دهم که البته دیروز به مدت 40 دقیقه در مورد آن صحبت کردم.

وی ادامه داد: وزارت نفت به بیش از 7 کشور اجازه فروش نفت را ندارد و ایران مجبور است از این منابع برای واردات استفاده کند و از طرفی این پول به حسابهای داخلی آن کشور قابل پرداخت است و اینکه ما از یک کشور خارجی بخواهیم پولی را بریزیم امکان پذیر نیست.

زنجانی تصریح کرد: آقایان نفتی به دادگاه نامه نوشتند و چهار شماره حساب دادند، آنها اگر توانستند پنج دلار پول بریزند و فیش آن را بیاورند بنده تمام اتهامات را قبول می کنم چرا که این شماره هایی است که نمی شود از بیرون به آن پولی واریز کرد.

متهم ردیف اول پرونده نفتی گفت: دیروز تعریفی از شرکت و شرکت داری و موضوع برات و عملیات بانکی بیان کردم و امروز در رابطه سوئیفت توضیح می دهم.

وی اضافه کرد: سیستم سوئیفتی وسیله پرداخت است در واقع وسیله ای مثل ایمیل است که با یک چارچوب منظم و غیر قابل هک پیامها را بین بانکها جا به جا می کند، البته بانکها می توانند با فکس هم این کار را انجام دهند و شرکت های تجاری نیز سوئیفت دارند و حتی وزارت نفت قبل از تحریم، سوئیفت داشت و پولش را در خارج از کشور خودش جا به جا می کرد و بعد از اینکه سوئیفت قطع شد به سمت بانک مرکزی رفت. 

زنجانی تصریح  کرد: سوئیفت تعهد آور است و مانند گذشته که برات را امضا می کردند دو سه نفر باید آن را امضاء کنند و امروز امضاهای الکترونیک در سوئیفت لحاظ می شود.

متهم ردیف اول پرونده نفتی در ارتباط با پیامهایی در قالب MT گفت: MTفرمت های منظمی است که در گذشته وقتی می خواستند برای کسی برات صادر کنند اسم گیرنده، صادر کننده و ... را می نوشتند که بعدها MT طراحی شد و زبان ها را واحد کرد یعنی اگر در قالب MT تجارت کنیم و صدور LC یا برات را با نظم MT بنویسیم و با ایمیل یا فکس ارسال کنیم نتیجه واحد است و فرقی نمی کند.

زنجانی در ارتباط با قانون UCP گفت: این قانون هر یک سال یا چند سال تغییر می کند و قوانینی بین شرکتها و بانکها است به طور مثال اگر من گفتم فلان بانک صد دلار به فلان شخص بدهد طبق این قانون باید ظرف 24 ساعت یعنی طی زمان مشخص این پول پرداخت شود و طبق این قانون نمی شود پرداخت آن را به تعویق انداخت.

بابک زنجانی مدعی شد، متأسفانه در این پرونده می بینیم که گفته می شود زنجانی فاقد منشاء است و پول منشاء ندارد به همین دلیل عملیات بانک جعل محسوب می شود این در حالی است که طبق قانون موضوع منشاء در پرونده منتفی است و پشتوانه مالی اهمیت دارد و باید در این رابطه از من سوال شود.

وی خطاب به قاضی گفت: من صلاح کار خود را می بینم و دستور را نگاه می کنم و یک سری پرداخت هایی از سوی صندوق بازنشستگی نفت بوده است که جداگانه توضیحات آن را برای شما نوشتم.

زنجانی به انواع مختلف بانکها در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: یک سری از بانکها بانکهای بازرگانی یا آف شور هستند و داخل کشورها کار می کنند و این بانکها می توانند با وجه رایج آن کشور کار کنند، بانکهای بازرگانی وقتی از مردم سپرده گیری میکنند مجبور هستند سپرده قانونی به بانک مرکزی بدهند اما بانک های سرمایه گذاری آن دسته از بانکهایی هستند که لازم نیست در بانک مرکزی سپرده گذاری کنند.

زنجانی مدعی شد به شرکت HK فرم داده شده و این شرکت 50 فرم امضا کرده که در آن نوشته شده بانک مورد نظر بانک سرمایه گذاری است بنابر این حتی اگر من پول شرکت HK را برداشته ام و سرمایه گذاری کرده ام این روال قانونی و ذاتی کار من بوده است که البته من این کار را نیز نکرده ام.

ادامه جلسه دادگاه متهم نفتی پس از تنفس 15 دقیقه ای

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود گفت: بانکی که من در خارج از کشور داشتم بانک FIIB است که نمونه آن در دبی و مالزی وجود دارد که در این نوع بانکها جذب سرمایه خارجی صورت می گیرد. پول هایی که در این بانکها است هر کاری را نمی شود با آن انجام داد. این بانک، بانک آفشور بوده و مجاز بوده با هر اسنادی کار کند، بانک های بازرگانی وظیفه شان دادن وام به مردم و یا شرکت در بورس ها است و ساختن ساختمان و برج سازی کارهای ممنوعی است اما وظیفه بانک های سرمایه گذاری این است که پول مشتری را سرمایه گذاری کنند ولی با ارز رایج آن کشور نمی توانند کار کنند.

وی گفت: زمانی که فرد نتواند سفته را پرداخت کند مجرم است، پس وقتی یک شرکت بتواند سفته وعده دار حتی با رقم نامحدود صادر کند پس بانک هم می تواند این کار را کند که در اصل به این امر پشتوانه مالی می گویند و به آن منشاء نمی گویند و ما باید بین پشتوانه و منشاء تفکیک قائل شویم.

بابک زنجانی مدعی شد: بنده احساس می کنم که نزد دیگران مقبولیت دارم و اگر به فردی بگویم یک میلیون تومان پول به من بده و وی بدهد این اعتبار من است و پشتوانه در قانونی که ما از آن تبعیت می کنم  حدود و اندازه ندارد.

متهم ردیف اول پرونده نفتی گفت: قانونگذار برای اینکه بداند معامله تجاری بین چه کسانی انجام شده همه را موظف کرده که معاملات روشن و شفافی داشته باشند که منشا آن مشخص باشد، اخفاء و پنهان کردن واقعی منشا طبق قانون پولشویی قابل مجازات است، یک مجموعه تجاری در قانون می تواند بی نهایت بدهکار شود، اگر در تجارت وجود پشتوانه ضرورت داشت کسی برات و سفته اختراع نمی کرد، من اگر پولی را به حساب شرکت HK ریختم خودم را به این شرکت بدهکار کردم.

وی ادامه داد: وقتی بانک «م» نزد کارگزار حسابی را باز کرد این به معنی تأیید است و بعد از یک سال هر اتفاقی برای کارگزار بیافتد ایشان باید جواب مشتری را بدهند و جواب کارگزار را جداگانه پیگیری کنند.

بابک زنجانی مدعی شد: سازمان تأمین اجتماعی دنبال دعوا است

متهم ردیف اول پرونده نفتی خطاب به تأمین اجتماعی گفت: چهار میلیارد یورویی که من به حساب شما ریخته ام را ریجکت کنید در این صورت شما نه طلبی به من دارید نه چیزی که دنبال دعوا هستید.

وی در ارتباط با تجارت و بانکها و موضوع اعتبار گفت: تاجران و بانکها چون به امر واقف هستند به اندازه ارزیابی مشتری به آن اعتبار می دهند.

وی مدعی شد: وزارت نفت یک شرکت من را ارزیابی کرده که بیش از 8 هزار میلیارد  تومان پول دارد و آن شرکت را به میزان 1306 میلیارد تومان از من برداشته اند یک چنین کاری را می شود در  تگزاس انجام داد.

زنجانی ادامه داد: هیچ قانونی نمی گوید اگر کسی سفته ندارد دولت آن را پرداخت کند، تاجران باید اعتبار و پشتوانه طرف معامله خود را درست ارزیابی کنند.

65 میلیون یورو به مدیر عامل و هیئت مدیره وقت بانک (م) دادم/ بانک (م) بداند هر کجای دنیا پول داشته باشد پولم را از این بانک وصول می کنم

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد که 65 میلیون یورو به مدیر عامل و هیئت مدیره وقت بانک (م) داده است و در توضیح آن گفت: در یک پنجشنبه که شرکتم تعطیل بود مشغول انجام کارهای هفتگی بودم که بانک «م» ساعت 11 صبح با من تماس گرفت و گفت موضوع حیاتی پیش آمده است و کل اعضای هیئت مدیره بانک (م) و اداره بین الملل در حالی که دست و پاهایشان می لرزید آمدند و گفتند که ما به شخصی 65 میلیارد تومان پول داده ایم و وی پول را پس نداده و ما از وی هیچ چک و سفته ای نداریم بنابر این از من خواستند که 65 میلیارد تومان پول دستی به آنها بدهم.

وی ادامه داد: من ساعت 12:30 دقیقه روز پنجشنبه سوار هواپیما شدم و از آنجایی که در کیش بانکها تا ساعت 5 بعد از ظهر باز هستند به بانک «م» رفتم و 67 میلیون یورو را به بانک م فروختم و در بانک (م) شعبه ونوس برای شرکتی که گفته بودند واریز کردم و بانک (م) به من گفت که تا هفته دیگر پول من را پس می دهد.

زنجانی تصریح کرد: به مدت سه ماه تمام پول من را پس نمی دادند و می گفتند ما نداریم که پس بدهیم و اگر شما موافقت کنیم به جای آن به شما املاک می دهیم و وقتی پرسیدم سند املاک کجاست؟ گفتند برایت سند می زنیم که دیگر جوابی به من ندادند.


قاضی صلواتی: مدیر عامل قبلی بانک (م) در شعبه 15 دادگاه انقلاب به خاطر پرونده سه هزار میلیاردی در حال محاکمه است

متهم ردیف اول پرونده نفتی مدعی شد، امروز در کیفرخواست گفته اند که شخصی به نام (ر.ک) 65 میلیون یورو را دستی به زنجانی داده است و زنجانی این پول را واریز کرده است در واقع خودشان را طلبکار من هم کرده اند. آیا این دستمزد انسانیت است؟، آیا فردی که درآمد ماهیانه آن 5 میلیون تومان است 65 میلیون یورو را یکجا دیده است؟

بابک زنجانی خطاب به قاضی صلواتی گفت: بانک (م) بداند که اگر زورم در ایران هم به وی نرسد هر کجای دنیا پول داشته باشد پولم را از آنها پس می گیرم که در این میان قاضی صلواتی گفت: مدیر عامل قبلی بانک (م) در شعبه 15 دادگاه انقلاب به خاطر پرونده سه هزار میلیاردی در حال محاکمه است.

پالایشگاه بابک زنجانی در عراق


متهم مدعی شد: من پالایشگاهی در عراق به نام عراق سیوو داشتم که نفت اربیل را تبدیل به گازوئیل و پس از آن به تاجیکستان ارسال می کرد. 

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: دادسرا ادعا دارد شما قبل از تحریم می دانسیتد که تحریم می شوید.

زنجانی پاسخ داد: من از پانزده روزی که قرار بود پس از آن پیام های سوئیفتی ام قطع شود مطلع بودم. 

وی با بیان اینکه پول های غیرقابل انتقال را می گرفته است، گفت: طبق توافقات بین ایران ،چین،  پاکستان و هند پول غیرقابل حواله و حساب یک طرفه بوده است و خریدار نفت و بانک مرکزی نمی توانسته از آن حساب به شرکت های اروپایی حواله کند.

متهم به روند جابجایی حواله های نفتی اشاره کرد و گفت: نفت از طریق کشتی از ایران صادر می شده است که این کشتی ها دارای ظرفیت 2 میلیون بشکه ای بوده است و پانصد متر طول داشته است و حدود سه روز تخلیه و بارگیری آن ها طول می کشیده است. 

متهم پس از بیان اطلاعات پایه نسبت به برخی بندهای کیفرخواست پاسخ داد. وی اعلام کرد: اتهام این جانب را اینگونه به اثبات رسانده اند که چون اطلاع از سیستم ایران داشته است پس مجرم است در پاسخ باید بگویم که من پول های مردم را از سال 87 می گرفتم و آن ها را حوالی می کردم و اگر قابل استفاده بود خودشان این کار را انجام می دادند. در کیفرخواست آمده است که این کار وسیله ای برای کار مجرمانه بوده است اگر بر فرض کیفرخواست پول های قابل جابجایی بوده است من پول ها را گرفته و جابجا کرده ام.

با هیچ مجموعه‌ای از طریق متهمان ردیف دوم و سوم آشنا نشدم

متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود به بحث بیمه اشاره کرد و گفت: کشتیهایی که 100میلیون دلار به بالا محموله های نفتی را جابجا می کنند باید بیمه شوند، شرکتهای ایرانی به دلیل کوچک بودن از شرکتهای خارجی بیمه استفاده می کنند در شرایط قبلی هیچ کشوری حاضر به ارائه خدمات بیمه نبود بنابراین شرکت نفتی خود وارد عمل شد و ریسک کرد

زنجانی با بیان اینکه یک کشتی بدون مدرک نمی تواند بار خود را تخلیه کند گفت: این از اطلاعات پایه در معاملات است که گیرنده و فرستنده یک کالا و مبدا و منشاء آن مشخص باشد در محموله نفتی که در پرونده قید شده است فرستنده شرکت نفت و گیرنده شرکت "ن" اعلام شده بود اما پس از تحویل بار اعلام شد که "ن" حق معامله ندارد بنابراین بار به انبارهای مالزی وچین ارسال شد.

وی ادامه داد: 18 کشتی که طول آن 9 کیلومتر بوده است مسئله ای هست که از چشمها قابل پنهان شدن نبوده است و کشورهای محل تردد آن را ثبت می کنند بنابراین مالکیت آن باید به اثبات می رسید علاوه بر این کشتیرانی موظف است وضعیت و کالا را به گمرک تحویل بدهد.

متهم خطاب به نماینده دادستان گفت: در قسمتی از کیفر خواست دیدم در مورد ضمانتنامه های ارسالی به گمرک صحبت شده  است باید بگویم که گمرک کشورها ضمانتنامه ای را بابت اصل کالا دریافت نمی کنند بلکه بابت حق گمرک این ضمانتنامه ها را تحویل می گیرند.

بابک زنجانی درادامه و با بیان اینکه تا کنون اطلاعات پایه را در دفاعیات خود اعلام کرده است اینگونه ادامه داد که از این به بعد نسبت به بندهای کیفر خواست جوابیه خواهم داد.

متهم مدعی شد :اتهام این جانب را اینگونه به اثبات رسانده اند که چون مطلع از سیستم ایران بوده است مجرم است اما باید بگویم که من پولهای مردم را از سال 88 گرفته و همان آنها را حواله می کردم مردم خود عقل دارند اگر پول قابل استفاده بود خودشان آن را استفاده می کردند.

وی ادامه داد: در کیفر خواست آمده است که پولهای جابجا شده وسیله ای برای کارمجرمانه بوده است اگر بر فرض کیفرخواست پولها قابل جابجایی بوده من پولها را گرفته و همانها را نیز جابجا کرده ام و این کجایش جرم است.

زنجانی با اشاره به اینکه 36 هزار حواله در تهران بوده است گفت: مشتریان بانکهای کشورها بوده اند که در کشورهای مختلف حضور داشتند برای مثال اگر پول در چین در کره نیز قابل انتقال بوده است خود مشتریان این کار را انجام می دادند یوروی بدون مصرف در بیرون از ایران داده و گرفته ام بنابراین ربطی به داخل کشور ندارد.

کار من هیچ گونه اخلال در کشور محسوب نمی شود

زنجانی افزود: بنابراین با توجه به توضیحاتم هیچ گونه اخلال در نظام اقتصادی کشور نمی توانسته است رخ دهد و من این همه لوح تقدیر از افراد مختلف دریافت کردم.

متهم به موضوع نرم افزار آی وان تو آی وان که در کیفر خواست ذکر شده بود اشاره کردو گفت: در کیفر خواست اعلام شده بود که این نرم افزار مرتبط با کارتهای بانکی خالی از وجه است در پاسخ به این اتهام باید بگویم ساختن نرم افزار جزء وظایف بانک بوده است.

زنجانی در خصوص خالی بودن کارتهای بانکی نیز مدعی شد کارتی که عابر بانک چاپ می کند از روز اول فاقد وجه است و متناسب با حساب مشتری چاپ و سپس تکمیل می شود بنابراین بانک من سالها به کشور خدمت کرده است.

وی به متهم ردیف سوم اشاره کرد و گفت: با مسئولیتی که ایشان در گذشته داشتند کاری ندارم ایشان از دوستان من بودند در مورد نامه ای هم که در جلسه سوم قرائت کیفرخواست خوانده شد نیز باید بگویم این مسئله یک امر داخلی بوده است و بین هر پدر وپسری ممکن است بحثهایی صورت بگیرد.

متهم نفتی مدعی شد متهم ردیف سوم از مسئولیت خود برای وی هیچ کاری و کمکی نداشته است.

زنجانی ادامه داد: با هیچ مجموعه ای ازطریف آقایان "ف" و "ش" آشنا نشدم و اینکه می گویند من از طریق این افراد به وزارت نفت آشنا شدم حرفی غلط است.

اعتراف خانم «م.م» غیر واقعی بوده است

متهم پرونده نفتی مدعی شد بانک وی بسیار با اهمیت بوده است و اینکه سرمایه اولیه این بانک 100میلیون بوده است مهم نیست بلکه ارزش کارهای این بانک مهم است .

زنجانی در خصوص اعترافات خانم «م.م» یکی از کارمندانش که در کیفر خواست به صحبتهای وی اشاره شده بود واکنش نشان داد و گفت: اعلام شده بود که پیامهای سوئیفتی در مالزی و اس سی تی ایران بوده است و با هم تفاوت داشته است گویا این صحبتها را یکی از کارمندان من اعلام کرده بوده است که باید بگویم ایشان دختری 19 ساله و تنها تایپیست شرکت ما بوده است بنابراین چگونه می تواند صحت ارسال پیامهای سوئیفتی نشان داده و تایید نماید.

وی در دفاعیات خود ادامه داد: چطور ممکن است پیامهایی که از یکی از بانکهای خودم به بانک دیگری ارسال کرده ام جعلی باشد.

متهم ردیف اول بزرگترین پرونده فساد نفتی درخصوص اتهامات ذکر شده در کیفرخواست در خصوص شرکت آی وان تو آی وان مدعی شد تنها عملیات صدور و دریافت موجودی از این طریق انجام می شده است و در بخشهایی از کیفرخواست اشاره شده بود که صدور کارت حواله و همچنین پر کردن کارتهای بانکی را نیز انجام می داده است بنابراین درخود کیفرخواست پاسخ لازم داده شده است.

وی به یکی دیگر از بندهای موجود در کیفر خواست اشاره کرد و گفت: اعلام کرده بودند هیچ شخصی در این سیستم نمی توانسته است بداند فرد دیگر در چه زمانی چه کاری را انجام می داده است و تنها زمانی که مدیر سیستم می خواست گزارشها اعلام می شده است در پاسخ باید بگویم سیستم مذکور بین 10 بانک بوده است و تهیه گزارش تنها توسط مدیر انجام می شده است و دسترسی برای اشخاص مسدود بوده است و این امری عادی محسوب می شود.

انتخاب اسامی شرکت‌ها ربطی به محتوای فعالیت آنها نداشته است

زنجانی در ادامه دفاعیات خود به موضوع انتخاب هوشمندانه اسامی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اعلام شده بود نام شرکتها هوشمندانه و متناسب با فعالیتهای شرکتها انتخاب می شدند باید بگویم این عناوین تنها یک سری اسامی است که ثبت قانونی نیز شده اند بنابراین ربطی به محتوای فعالیتها ندارند.

در کیفر خواست اشاره شده بود که متهم از طریق بانک در مالزی میلیاردها دلار حاصل از فروش نفت را جابجا کرده است در این خصوص زنجانی مدعی شد مبلغ 1میلیارد و 427 میلیون به حساب اس تی تی بنکر از سوی بانک مرکزی واریز شده است و من تنها توانستم 660 میلیون یورو را جابجا کنم این 1میلیارد تا زمانی که دست نفت یا بانک مرکزی بوده است برای آنها محسوب می شده است و مال آنها بوده است اما وقتی برای من واریز شد جزء اموال من به حساب می آمده است .

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما این پول را قرار بود به پیمانکاران بدهید بنابراین چه لزومی داشته است که به شما دستمزد انتقال پول را بدهند.

معاون دادستان  در ادامه نیز با طرح یک سوال از متهم پرسید که آیا بانک مرکزی این پولها را به ارز مربوط به شما داده یا به ریال پرداخت کرده است که زنجانی در پاسخ مدعی شد وجوه با ارز داخلی به من داده شد.

وی در ادامه به فعالیتهای شرکت اس تی تی اشاره کرد و مدعی شد: این شرکت صرفا با برخوداری از سیستم سوئیفتی اقدام به ارسال پیامها کرده است این شرکت یک شرکت تجاری محسوب شده و می توانسته است بدون مجوز برای خودش برات صادر کند بو هر فردی نیز می توانسته براتش را ارسال کند همچنین ارتباط یک موسسه با یک بانک نیاز به مجوز بانکی ندارد.

متهم در پاسخ به سوالهای نماینده دادستان هیچ جوابیه و دفاعی نداشت

نجفی معاون دادستان تهران در ادامه از متهم سوال کرد آیا در «اس تی تی» حق ارسال ال سی به یکی از بانک م را داشته ای یا خیر که متهم با طفره رفتن از پاسخ به سوال ممانعت کرد.

تناقضات متهم نفتی ادامه داشت/  ال سی و برات یکی نیست

متهم نفتی در حالی در دفاعیات خود از کلمه برات استفاده می کرد که در تمام جلسات بازجویی به لفظ ال سی اشاره کرده بود در جلسات دفاعیه امروز نیز خطاب به قاضی مدعی شد ال سی و برات هر دو یکی است. وکیل  وزارت نفت نیز در پاسخ به این ادعا اعلام کرد شما از دیروز ال سی را برات اعلام کرده اید در حالی که این دو یکی نیستند.


نماینده دادستان و کارشناس بانک مرکزی : طبق مقررات داخلی و بین المللی به هیچ وجه این دو یکی نیست

کارشناس بانک مرکزی نیز پس از این اظهارات متهم به رئیس دادگاه اعلام کرد این دو یکی نیستند و با هم تفاوتهایی را دارند عنوان برات باید روی برگه ها و اسناد ذکر می شد اما آنچه در اسناد دیده ایم به هیچ وجه کلمه برات در آنها نبوده است.

وی ادامه داد: در مقررات بین المللی عنوان شده است برات به عنوان یکی از اسناد می تواند در ال سی مورد استفاده قرار گیرد در مقررات بین المللی از جمله کنفوانسیون 1930 و کنفوانسیون 1980 سازمان ملل این مسئله اعلام شده است بنابراین ال سی و برات متفاوت از یکدیگر هستند.

کارشناس بانک مرکزی در ادامه به تفاوتهای ال سی و برات اشاره کرد و گفت: برات تعهد مشروط نیست در حالی ال سی یک تعهد مشروط محسوب می شود و طبق ماده 226 قانون تجارت اعلام شده است برات 8 شرط اساسی دارد.

در ادامه وکیل متهم نفتی با اجازه از رئیس دادگاه عنوان کرد: طبق موارد مطرح شده در کیفر خواست چون حق صدور ال سی را نداشته است پس این یک عمل و مانور متقلبانه محسوب می شود ماحصل نزاع موکل و کیفر خواست در اینجا است که ما معتقدیم این یک مانور متقلبانه نبوده است.

رسول کوهپایه زاده ادامه داد: مسئولیت حقوقی و تجاری این مسئله که آیا ال سی باز شده است یا خیر با آن بانکی است که می گوید ال سی را باز کرده است.

زنجانی مدعی شد: یک برات یا ال سی از روی هوا صادر نمی شود بلکه از روی پیش فاکتور یک شرکت صادر می شود من پیش فروش را به خانم م م داده بودم و ایشان تنها مطالب را وارد سیستم کرده و من تنها به وی اعلام کرده بودم این پیامها را و اسنادها را با فردی در وزارت نفت چک کند همچنین وزیر از من خواسته بود پول براتها را پرداخت کنم و به ضمانت خود اسنادی را به من اعلام کند پس از این قاضی صلواتی از متهم سوال کرد تاکنون از چند صفحه  از کیفرخواست دفاع کرده اید و زنجانی پاسخ داد تا صفحه 52 را قرائت کردم.

قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه پنجم رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این اتهامات متعاقبا اعلام می شود.














ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *