رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حافظه تاریخی و حفظ میراث مستند کمک بزرگی به حفظ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهد کرد

17:14 - 05 آبان 1394
کد خبر: ۹۲۰۵۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- وزیر علوم گفت: حافظه تاریخی و حفظ میراث مستند به طور قطع و یقین کمک بزرگی به حفظ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهد کرد و اجازه نخواهد داد ملت‌ها، هویت خود را از دست بدهند و با انقطاع و گسست فرهنگی روبه‌رو شوند.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، محمد فرهادی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری و رونمایی از دو اثر ایرانی ثبت شده درحافظه جهانی اظهار کرد: یکی از اقدامات قابل احترام یونسکو با توجه به رسالت خطیر خود در حفظ گنجینه‌های فرهنگی، علمی، معنوی و زیستی، تدوین «برنامه حافظه جهانی» در سال 1992 است.

وی میراث مستند را منعکس کننده تنوع زبان‌ها، مردمان و فرهنگ‌ها دانست و افزود: این میراث، آینه ای است که تمام دستاوردهای بشری را می‌توان به طور شفاف در آن رؤیت کرد و حافظه جهانی، نمایانگر اندیشه‌ها، اکتشاف‌ها و دستاوردهای جامعه بشری است که حفظ و نگهداری آن اهمیتی حیاتی دارد; زیرا این میراث، عامل مهم پیونددهنده گذشته و حال و عاملی در شکل دادن آینده فرهنگ‌ها و ملتهاست.

وزیر علوم، هدف از ایجاد برنامه حافظه جهانی را افزایش آگاهی مردم جهان نسبت به میراث ملل، بهبود شرایط حفاظت از میراث مستند و ارتقای دسترسی عمومی به این میراث دانست و گفت: واژه میراث را یونسکو بدین جهت به کار می‌برد که برای آیندگان ارثی هویتی و فرهنگی باقی بماند تا بر مدار آن کیستی و چیستی خود را دریابند. خوشبختانه این سیاست، با سیاست‌های کشور ما کاملا هماهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که 9 اثر برجسته از کشور ما در فهرست حافظه جهانی ثبت شده که این اقدام در جهت حفظ هویت و تمدن ایرانی – اسلامی بسیار ارزشمند است.

فرهادی افزود: انتخاب دو اثر برجسته از کشورمان، کلیات سعدی و مسالک والممالک اصطخری و درج آن در فهرست میراث مستند، اقدامی قابل تقدیر است و من وظیفه خود می‌دانم در جایگاه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی تقدیر و سپاسگزاری کنم.

وی تصریح کرد: بی شک، انبوهی از آثار فاخر و برجسته در حوزه میراث مستند در کشور ما وجود دارد که با پیگیری‌ها و تلاش‌های اعضای کمیته ملی قابل احیا و ثبت خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم دست اندرکاران این برنامه در کشورمان و در سازمان یونسکو قدردانی کنم و توجه عزیزان را به این مهم جلب کنم که تاریخ دستاوردهای بشر، حماسه‌ای تکرارناشدنی است و میراث مستند، توجه آیندگان را به هویت فرهنگی و تمدنی خود جلب می‌کند.

وی گفت: این نگرانی وجود دارد که بشر بدون توجه به میراث فرهنگی و هویتی خودش و به واسطه شیب تند تحولات تکنولوژیک، از فطرت تعالی خواه و خداجوی خویش فاصله بگیرد و از طرف دیگر، همین تکنولوژی‌های ارتباطی به طور بالقوه می‌توانند به عنوان یک تهدید فرهنگی، به یکسان‌سازی فرهنگی منجر شوند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: میراث مستند ما را به تأمل و تفکر در مسیر زندگی وا می‌دارد و به ما می‌آموزد که گذشته، چراغ راه آینده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این مراسم با حضور دکتر سلطانی‌فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر رضا صالحی‌امیری رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر سعدالله نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو – ایران، حجت الاسلام والمسلمین محمود دعائی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و اساتید و پژوهشگران این حوزه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *