رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اخوندی ابقا شد؛ از یک ونیم میلیاردی که خرج "مهمان سرای پشت وزارتخانه" شد تا آسفالت مسیر ویلای ییلاقی "فلان وزیر"

8:21 - 14 مهر 1394
کد خبر: ۸۴۳۴۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-نمایندگان به ابقا و ادامه کار اخوندی در وزارت راه و شهرسازی رای دادند.
ثروتی:استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ رحماندوست: وزیر راه در جلسه ای گفت خودم شخصا تامین مسکن ایثارگران را به عهده می گیرم-گروه سیاسی: جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 13 امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

آخوندی سومین وزیر استیضاحی در دولت یازدهم است، پیش از این فرجی‌دانا وزیر علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مجلس نهم استیضاح شدند.




ثروتی: استیضاح وزیر راه سیاسی نیست

موسی الرضا ثروتی در صحن علنی مجلس در موافق با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان تمام مراحل لازم را در چارچوب وظایف نظارتی خود برای جلوگیری از استیضاح وزیر راه را انجام دادند و حتی آقای لاریجانی نیز دو جلسه گذاشتند.

وی ادامه داد: نمایندگان از وضعیت نامناسب مسکن، عدم پاسخگویی به مردم، عدم پرداخت تسهیلات مکمل 5 میلیونی و تاخیر در ارائه واحدهای ساخته شده گلایه دارند.

ثروتی تصریح کرد: فقدان زیر ساختهای لازم در حوزه راه و مسکن و مزخرف خواندن پروژه مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی و همچنین وضعیت جاده ها و ترافیک شدید و فوت و مجروح شدن بستگان مردم آنها را کلافه کرده است ونمایندگان را مجبور به استیضاح وزیر راه و شهرسازی کرده است.

وی ادامه داد: فقدان برنامه ریزی مناسب پروازی، نارضایتی مردم از فقدان بلیط و تاخیر پروازها، عدم تحقق وعده های وزیر در زمان رای اعتماد از دیگر عوامل استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

ثروتی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیچ وجه سیاسی نیست بیان داشت: برخی می گویند این استیضاح سیاسی است در حالیکه از یکسال قبل سه گروه از نمایندگان پیگیر وضعیت و ناکارآمدی های مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی هستند.

 وی در ادامه به مقایسه وزارت راه و شهرسازی در دو دولت پرداخت و گفت: تحرک و پویایی زمان وزارت نیکزاد با اکنون قابل قیاس نیست که شاهد رکود شدید اقتصادی و کاهش فعالیت ها هستیم همچنین 1.5 میلیون نفر به دلیل تعطیلی پروژه ها بیکار شده اند که مشکلات اجتماعی فراوانی را ایجاد می کند.

ثروتی ادامه داد: تا پیش از وزارت آخوندی، 27 میلیون نفر مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی جابه جا می شد که اکنون این تعداد به 24 میلیون نفر رسیده است همچنین هزینه نقل و انتقالات از 75 تا 200 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در نتیجه سیاست های نادرست و ناکارامدی مدیریتی وزیر راه و شهرسازی 1.5 میلیون نفر در حوزه مسکن بیکار شده اند.


 رحماندوست: وزیر راه در جلسه ای گفت خودم شخصا تامین مسکن ایثارگران را به عهده می گیرم

مجتبی رحماندوست در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران مجلس شورای اسلامی بارها نسبت به بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی نسبت به حق و حقوق ایثارگران اعتراض کردم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه 16 شهریورماه سال گذشته که با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: وزیر راه و شهرسازی در مورد اجرایی شدن  بند ل ماده 44 قانون برنامه  پنجم گفتند من 100 درصد برای اجرایی شدن این بند همراه هستم و حتی فراتر از قانون در این باره برای مسکن خانواده‌های ایثارگران با اولویت اقدام خواهم کرد.   

وی با یادآوری بخش دیگری از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص رعایت حق و حقوق ایثارگران تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در رابطه با عمل به حق و حقوق ایثارگران گفتند برای این حوزه متولی تعیین نکردیم خودم شخصا تمامی اقدامات مربوطه را انجام می‌دهم و هر کس هر جایی از کشور مشکلی داشته باشد من شخصا به آن رسیدگی و مسئله را حل می‌کنم.

رحماندوست با به نمایش گذاشتن بخشی از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه مسکن جانبازان هر مشکلی داشته باشد با مراجعه به بنده حل آن را در دستور کار خود قرار می‌دهم، افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تاکنون در حد قانونی نیز به رفع مشکلات ایثارگران اقدام نکرده چه برسد به فراتر از قانون.   

وی ضمن گلایه از وزارت راه و شهرسازی به دلیل اجرا نکردن ماده 41 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، گفت: عدم اجرای این ماده موجب نارضایتی و گلایه بسیاری از ایثارگران شده است.

وی با اشاره به محتوای این ماده گفت: طبق این ماده جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های شاهد و خانواده جانبازان 70 درصد در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه‌آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفی‌نامه بنیاد از پرداخت 50 درصد هزینه بلیط مسافرت معاف هستند، ضمن آنکه تبصره 2 این ماده اضافه می‌کند مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفی‌نامه بنیاد برای یک‌ بار در سال از 50 درصد تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهره‌مند می‌شوند.

رحماندوست با اشاره به مکلف کردن وزارت راه و شهرسازی از سوی قانون برنامه برای جانبازان 25 تا 50 درصد که حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشتند و همچنین آزادگان و فرزندان شهدا و خانواده‌های جانبازان 70 درصد فاقد مسکن را در صورتی که قبلا از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردند تامین کند، افزود: علیرغم پیگیری‌های متعدد و در جلسات مختلف از مجموع 158 هزار و 363 نفر واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران 6 هزار مورد اقدام شده که یعنی زیر 4 درصد.

وی ادامه داد: بسیاری از واگذاری‌های مورد ادعای وزارت راه و شهرسازی  را نمی‌توانیم واگذاری نامید چرا که زمین‌هایی که هنوز آماده سازی نشده و یا نیازمند تغییر کاربری بوده و عملا با کاربری‌های زراعی و غیره که امکان هیچ گونه ساخت و ساز برای آن وجود ندارد و یا به علت محدوده حریم و حومه شهر بودن آن زمین‌ها از مجوز ساخت محروم هستند و فی الواقع این نحوه اجرا به جز ادای رفع تکلیف چیز دیگری نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: عدم واگذاری مسکن ایثارگران و رخوت در سیستم وزارت راه و شهرسازی بستری برای زمین خواری و تصرف املاک بیت المال می‌شود که موجب ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه حداقل کارهای قانونی نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی برای جانبازان انجام نشده است، افزود: بسیاری از آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان تسهیلات بانکی خرید مسکن می‌دهد و به عنوان اجرا شده تلقی می‌کند در حالی که امروزه در هیچ جای ایران اعطای تسهیلات به منزله تامین مسکن منظور نمی‌شود.

رحماندوست ادامه داد: جالب‌تر اینکه اصل و فرع این وام توسط ایثارگر پرداخت می‌شود و فقط این نوع وام‌ها برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی آمارسازی می کند و دردی از ایثارگران درمان نمی‌شود. در این راستا می‌توان گفت که حکم برنامه پنجم ابتر باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات ایثارگران ریشه‌ای حل شود، گفت: حل شدن ریشه مشکلات ایثارگران نیازمند این اعتقاد است که بدانیم مدیون آنان هستیم لذا در راستای امر نظارت نمایندگان این موضوعات را ابتدا با تذکر شفاهی، سپس کتبی و نهایتا طرح سوال مطرح کردیم، اما چون تاکنون مشکل ایثارگران حل نشده است امروز استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد.

رحماندوست با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ شائبه‌ی سیاسی در کار خود و همکارانم نمی‌بینیم افزود:‌ چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکت‌های تابعه این وزارت‌خانه رسمی نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های مجموعه وزارت راه اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند؟

وی افزود: هنوز شرکت‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین تکلیف فرزندان جانبازان و ایثارگران هیچ اقدامی نکرده‌اند، البته به غیر از ستاد وزارتخانه.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: چرا شرکت‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی اجرای بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند در حالی که آن تعدادی هم که انجام شده به شکل ناقص بوده و حتی تعدادی از آن ها به شکل منفعل در معرض اخراج قرار گرفته است. وزارت راه و شهرسازی در این مورد به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به ماده 41 خدمات رسانی به ایثارگران گفت: ماده 41 قانون خدمات رسانی به ایثارگران صراحت دارد به این که ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های آنان در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از وسایل حمل و نقل کشور با ارائه کارت ایثارگری از پرداخت 50 درصد هزینه معاف هستند اما این اتفاق رخ نداده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در بخش دیگری از ماده مذکور آمده است که اگر ایثارگران بخواهند سفر خارجی داشته باشند می‌توانند سالی یکبار از تخفیف 50 درصدی حمل و نقل کشور که بنیاد تامین کننده آن است، استفاده کنند.

وی افزود: برخی از بخش های فرودگاهی که موظف به ارائه خدمات به ایثارگران و جانبازان هستند از داشتن نیروهای با گذراندن دوره‌های آموزشی کافی بی‌بهره‌اند و به عبارتی این بخش‌ها تبعیدگاه برخی از نیروهای وزارت راه و شهرسازی شده است.

رحماندوست در ادامه گفت: حتی در اماکن و ناوگان‌های حمل و نقل شهری نیز تمهیدات لازم برای سهولت رفت و آمد ایثارگران و کسانی که از طریق ویلچر استفاده می‌کنند دیده نشده است. این در حالی است که در کشورهای دست چندم هم این مناسب سازی مسیرها صورت گرفته، اما در کشور ما متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد: اخیرا شرکت هواپیمایی ماهان برای ارائه خدمات ویژه که در دنیا مجانی انجام می‌شود گفته باید چهل هزار تومان برای ارائه این خدمات بپردازند.

وی با بیان اینکه بنده استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما در این مدت چون دیدم هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است آن را امضاء کردم افزود: فکر می‌کنم وزیری که مساله به این کوچکی را نتواند حل کند وزیر مناسبی نبوده و ادامه کار وی به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست.

رحماندوست با اشاره به سابقه هم دانشگاهی بودنش با وزیر راه و شهرسازی گفت: هر چند باید بنده حساسیت مثبتی نسبت به وی داشته باشم اما حقوق مردم و در این مورد خاص حقوق ایثارگران جای گذشت ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در دوره‌ای که بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در میان بود انواع اتهامات به موافقان استیضاح زده شد که آنان را به فردای قیامت می‌سپارم.

موسوی لارگانی: آقای وزیر برای روستاها چه کردید؟

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: خداوند را شاهد قرار می‌دهم که هدفم از امضای استیضاح آقای آخوندی احقاق حقوق ملت محروم و مظلومی است که ما باید صدای رسای این عزیزان باشیم، من به نوبه خود قسم یاد می‌کنم که اهداف سیاسی و جناحی باعث امضای بنده نبوده است.

وی افزود: از خدای متعال می‌خواهم تا به حقیر انصاف در بیان و به همکاران دقت نظر در تصمیم گیری در این روز خطیر عنایت فرماید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: یکی از ایرادات اصلی نمایندگان بی دقتی در توزیع اعتبارات در استان‌ها و اولویت بندی در اجرای پروژه‌ها براساس نظام چانه زنی است که متاسفانه در دو سال مدیریت آقای آخوندی به شدت در این وزارتخانه مشاهده شده است.

موسوی لارگانی در ادامه مطرح کرد: چرا باید پروژه‌های حوزه‌های انتخابیه تعدادی از نمایندگان نسبت به بقیه اولویت داده شود.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آقای آخوندی آیا این عدالت است که به شهرستانی 20 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهید و در شهرستان مشابه دیگر برای دادن 100 میلیون تومان خساست به خرج دهید. مردم چه گناهی دارند چرا باید روستائیانی که به آقای روحانی و احمدی نژاد رای داده‌اند تاوان این تبعیض و بی عدالتی و سیاست کاری شما را بدهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: شما در برنامه‌های خود به شفاف‌سازی و دسترسی ایمن و آزاد به اطلاعات اشاره کرده بودید پس علت انعقاد قرارداد با ترک تشریفات قانونی در شرکت راه جمهوری اسلامی چیست علت واگذاری قراردادهای متعدد با شرکت ابن سینا که از وابستگان به شما هستند چیست؟

موسوی لارگانی ادامه داد: آقای آخوندی امروز در محضر ملت شریف ایران اعلام کنید به چه دلیل خون برخی برای شما رنگین تر است علت امتیازات فراوان برای شما چیست؟ کاش جرات داشتید و به ملت اعلام می‌کردید آیا رکود بی سابقه در صنعت مسکن و ساختمان در دوران شما پذیرفتنی است؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کدام برنامه را برای خروج از رکود این بخش ارائه دادید. برنامه‌های شما چه تاثیری بر اقتصاد صنعت ساختمان گذاشته است؟ یکی از برنامه‌های ارائه شده از سوی شما در زمان رای اعتماد شفافیت و مقابله با فساد بود دو سال گذشته چه کردید؟ آیا مقابله با فساد در وزارت راه با واگذاری قراردادهای متعدد با ترک تشریفات به شرکت‌ها و افراد نور چشمی در تضاد نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین مطرح کرد: طبق برنامه‌ شما قرار بود ظرف 6 ماه نسبت به مهندسی مجدد ساختار وزاتخانه اقدام کنید و گزارش مربوط را به مجلس ارائه دهید دو سال گذشت اما دریغ از یک خط گزارش.

موسوی لارگانی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ اقدام عملی در این رابطه انجام نشد. قرار بود برای حل بحران طلب‌کاران و پیمانکاران برنامه عملیاتی بدهید اما پس از دو سال هر روز و هر هفته شاهد مراجعه پیمانکاران و طلب‌کاران به وزارتخانه هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: همکاران عزیز مستحضر هستید که به واسطه همین بدهی‌های کلان و سستی و اهمال وزارتخانه در بازپرداخت آن ها هزاران فرصت شغلی از دست رفته است چه زمانی وعده‌های شما تحقق پیدا می‌کند؟ وزارتخانه‌ای که باید محل کار، فعالیت و عمران باشد در دو سال اخیر تبدیل به پایگاه فعالیت سیاسی برخی از افراد تندرو شده که رسیدن به مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود را بر تامین حقوق مردم ترجیح می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیرانی که تامین مسکن برای مستضعفان را طرحی مزخرف می‌نامند و عملا با این رفتارها و سخنان با اندیشه‌ها و فرامین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مقابله می‌کنند.

موسوی لارگانی ادامه داد: همکاران عزیز از نظر امام خمینی (ره) بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آن هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را کشیده باشند. علت این تضادها با اندیشه‌های امام از سوی سکاندار وزارتخانه این است که درد محرومیت را نکشیده‌ است.

وی همچنین مطرح کرد: جناب آقای وزیر راه آیا می‌دانید یک مستاجر چه سختی‌هایی را متحمل می‌شود آیا شما می‌دانید یک روستایی چگونه در کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی روزگار می‌گذراند جایگاه والای طبقات پایین اجتماعی در نظر امام تا آنجا است که به مسئولان مملکتی و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی نه تنها در این است بلکه در دوره‌های آینده نیز توصیه می‌نمایند که خود را وقف اسلام،‌جمهوری اسلامی و این طبقات بنمایید.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در این رابطه یادآور شد: آقای وزیر برای روستاها چه کردید قرار بود بودجه سال 94 برای آسفالت راه های روستایی وشهری 2 میلیون تن قیر رایگان اختصاص دهید به مردم توضیح دهید این بند به کجا رسیده چرا روستاها به خاطر بی توجهی شما خالی از سکنه شده است. راستی زمانی که همین روستایی ها داشتند از خاک و ناموس این کشور دفاع می‌کردند شما کجا بودید مگر همین سرداران و شهدا و دلاور مردهای جنگ و انقلاب از دل این روستاها نیامدند و در مقابل دشمن ایستادند و از انقلاب و آرمان‌های امام (ره) دفاع کردند تا امروز شما و فرزندان شما در رفاه و آسایش زندگی کنید.

این نماینده تاکید کرد: که چه زود فراموش کردیم فرمایشات امام و آرمان ‌هایشان را که فرمودند من یک موی کوخ نشینان و محرومین را با دنیای کاخ نشینان عوض نمی‌کنم این یعنی فاصله از امام و انقلاب من به عنوان یک روستا زاده و کسی که ساکن روستا هستم و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم سر پل صراط از شما نخواهم گذشت که چرا تبعیض و بی عدالتی شما باعث شده روستاهای ما هر روز پس رفت کند و از 10متر راه استاندارد نیز بی بهره باشد.

«جناب آقای آخوندی مگر همین روستایی‌ها نبودند که  امام راحل فرمودند پشتوانه ملت و کشور هستند مگر همین روستایی‌ها نیستند که اقتصاد کشور را به رونق درآوردند به یادآورید ما و شما هر چه داریم مرهون تلاش همین روستائیان است اگر رئیس جمهور یا رئیس و وکیل شدیم با رای اینان است و چه زود این قشر محروم فراموش می‌شوند حالا چرا باید یک روستایی چند سال در نوبت 12 میلیون تومان وام مسکن باشد. به راستی آیا می‌شود با 12 میلیون تومان حتی یک سرویس بهداشتی ساخت.»

موسوی لارگانی در خاتمه افزود: راستی یک ونیم میلیاردی که خرج مهمان سرای پشت وزارتخانه نمودید آن هم به دستور یکی از بستگان خود برای سکونت از کجا آمد. چند وام مسکن می‌شد برای روستائیان؟ با یک و نیم میلیارد چند بار درها و پنجره‌ها را عوض کرده و الان هم در آن سکونت نکردید. آقای آخوندی هزینه ساخت مسکن در روستاها به واسطه حمل و نقل مصالح ساختمانی بسیار بالاتر از ساخت در شهرهای کوچک است اما دو سال است که شما تسهیلات روستایی را افزایش ندادید و بدتر از آن همان مبلغ اندک را پرداخت نکردید.

رسایی: اخوندی در دوره ی سازندگی اعلام کرد که ایده مسکن مهر را خودم ارائه کردم

رسایی در موافقت با استیضاح گفت: اخوندی زمانی که در دوره ی سازندگی وزیر مسکن بود اعلام کرد که ایده مسکن مهر را خودم ارائه کردم و حالا نمیدانیم چطور در زمان حال این ایده مزخرف شده است.

وی ادامه داد: در طول دو سالی که بحث سوال از وزیر راه و شهرسازی در جریان بود تنها چیزی که از وزیر راه و شهرسازی دیده شد  وعده های سرخرمن و دادن شعارهای طرح های جدید برای جایگزینی مسکن مهر بود.

رسایی تصریح کرد: واقعا اگر این استیضاح سیاسی بود ما باید تا این اندازه مماشات میکردیم؟ چرا یه عده ضعف های مدیریتی خودشان را با شانتاژ های رسانه ای می پوشانند؟ آیا استیضاح سیاسی روندی به این طولانی را طی می کند؟ آیا اعتراضات مردم به روند طولانی تحویل پروژه های مسکن مهر سیاسی است؟

وی در حالیکه فیلمی از اعتراضات مردم محروم مانده از پروژه مسکن مهر از نمایشگر های مجلس در حال پخش بود ادامه داد: من برای اینکه بتوانم روز قیامت جواب بدهم این استیضاح را انجام می دهم.

رسایی اظهار کرد: آقای اخوندی در جلسه سوال گفت در حال حاضر 150 هزار مسکن مهر داریم که متقاضی ندارد اولا این رقم واقعی نیست چون معاون آخوندی می گوید که 45 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی داریم، ثانیا آقای اخوندی از اول که آمد سامانه ثبت نام مسکن مهر را بست، آقای اخوندی بروید سامانه مسکن مهر را باز کنید بینید متقاضی دارد یا خیر!

وی ادامه داد: حسب گزارش های دریافتی ما وزارت خانه راه و شهرسازی واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی را نگه داشته و به عنوان بدهی به پیمانکاران می دهد و این ظلم به مردم است.

کوچک زاده:  اگر بودجه نیست چرا مسیر ویلای ییلاقی فلان وزیر قابل اسفالت کردن است؟

کوچک زاده در موافقت استیضاح گفت: این استیضاح فریاد بی خانمانانی است که از دست ملاکان به ستوه امدند و به امید تهیه سرپناهی همه دارایی خود را در مسکن مهر و بر اساس قرار دادی که امضا کنندگان ان دولت جمهوری اسلامی است و نه وزیر راه صرف کردند و همان شارتالان های رسانه ای حرف بی جا مرفهان بی درد ساکن در کاخ ها مبنی بر مزخرف بودن این طرح را مکررا مطرح می کنند.

وی ادامه داد: این استیضاح می خواهد منعکس کننده فریاد پابرهنه گانی باشد که میگویند اگر برای آسفالت کردن فضاهای بین بلوک های مسکونی مهر در هشتگرد بودجه نیست، چطور از ابتدای روستای کوشک زرد تا ابتدای ویلای آقای جهانگیری(معاون اول رئیس جمهور) قابل آسفالت کردن است و اگر بودجه نیست چرا مسیر ویلای ییلاقی فلان وزیر و فلان معاون رئیس جمهور قابل اسفالت کردن است؟

کوچک زاده تصریح کرد: این استیضاح می خواهد بغض فروخورده کسانی را منعکس کند که می گویند اگر بودجه برای ارتقا و بهبود حمل و نقل عمومی اعم از زمینی ریلی نیست چطور برای خرید ایرباس برای سفرهای رئیس جمهور به نیویورک بودجه هست؟

هاشمی: دو سال تلاش کردیم که استیضاح وزیر راه و شهرسازی صورت نگیرد

سیدمهدی هاشمی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در موافقت با استیضاح آخوندی گفت: این استیضاح بعد از 3 مرحله درخواست و بعد از 2 سال در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به علت وجود مباحث عملکردی و تخصصی است افزود: 62 محور در دستور کار استیضاح در مراحل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه فرصت کافی برای شرح وضعیت صنعت هوایی، ریلی و جاده ای را به درستی برای شما وجود ندارد تصریح کرد:‌ یکی از خواسته های اصلی که ما در بحث رأی اعتماد از آخوندی داشتیم بحث صنعت هوایی با اولویت ایمنی بود که هیچ توجهی در این زمینه نشده است.

وی با اشاره به آمار حوادث صنعت هوایی در چند سال اخیر گفت: در سال 2008 میلادی ایران 200 درصد سوانح هوایی مازاد بر نرم جهانی داشته که در غرب آسیا 20 درصد بوده است.

هاشمی ادامه داد: در سال 2009 ایران 95 درصد افزایش سوانح نسبت به سایر کشورهای جهان داشته که این میزان در کشورهای غرب آسیا 20 درصد بوده، سال 2010 سوانح 15 درصد نسبت به نرم جهانی بوده که در غرب آسیا شاهد حوادث 10 درصدی هستیم.

وی گفت: در سال 2011 ما شاهد افزایش 18 درصدی سوانح هوایی در ایران بودیم و در سال 2012 این میزان به 19 درصد افزایش یافت، سال 2013 به 50 درصد، سال 2014، 150 درصد و تا پایان سال 2015 براساس براوردی که شده بحث 220 درصد است. البته آمار تا 450 درصد هم وجود دارد که من آن را باور ندارم.

وی با بیان اینکه زیادی حوادث هوایی نشان از بی‌برنامگی وزارت راه در عرصه هوایی است، افزود: آیا تغییر فاحشی صورت گرفته که این تغییرات در سال های مختلف در سوانح هوایی رخ داده است؟ چرا مدیران و کارشناسان مجرب به کار گرفته نشده است؟ چرا علی رغم نظرات کارشناسی و تذکرات سازمان بازرسی این ژروازها انجام شده و به این میزان سقوط داشته ایم؟

هاشمی با اشاره به سقوط هواژیماهای بی شمار در کشور، گفت:  چرا در مورد سقوط هواپیمای آنتونف که 42 کشته داشت کسی بازخواست و مورد برخورد قرار نگرفت؟ و چرا تاکنون بارها و بارها چرخ هواپیماها باز نشده است؟ نردیک به 400 روز از این حادثه می گذرد بارها تذکر داده شده اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: چرا هواپیمای فلایت چک در اسفند 92 در کیش سقوط کرد بعد از 6 ماه هنور از آب بیرون آورده نشد و حتی جنازه ها طعمه ماهی ها شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌با بیان اینکه پاسخ این چراها را چه کسی باید بدهد، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون نظارتی نبوده و علت بسیاری از حوادث رخ داده همین موضوع است.

وی با انتقاد از واگذاری مسئولیت چک عیب یابی هواپیماها به شرکت های هواپیمایی،‌گفت: وقتی نظارتی بر عملکرد شرکت های هواپیمایی نیست وقوع حوادث بی شمار دور از ذهن نیست. ابحال چندین بار چرخ هواپیماها باز نشده زیرا نظارتی وجود نداشته است ضمن اینکه بعدها نیز مشخص می‌شود که علت باز نشدن چرخ هواپیماها بر عکس بسته شدن شلنگ‌های رفت و برگشت بوده است وقتی شما می‌آیید کار نظارت را به خود شرکت هواپیمایی واگذار می کنید اینطور می‌شود که آنها با فحش و ناسزا هواپیما را به پرواز در می‌آورید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: شما به جای نظارت به همه این مسائل وقتتان را صرف بازدید از خانه هنرمندان، همایش روز صنعت و معدن و ... می‌کنید پس چه کسی باید حرف اقتصادی را مطرح کند.

وی با بیان اینکه بانک‌های ما بیماری‌های مزمن دارند گفت: از 4 وزیر که برای رئیس جمهور نامه نوشتند و مسائل و مشکلات را در میان گذاشتند و وی نیز دستور پیگیری داد تشکر می‌کنم.

هاشمی تصریح کرد: آقای وزیر این به هر حال این گپ‌وگفت‌های نسبی و سببی که دارید را کنار بگذارید و به درد نمایندگان برسید چند بار تابحال برخورد و مشاجره پیش آمده است؟ چرا نمایندگان اقلیت‌ها باید ماه‌ها در صف ملاقات با شما باشند من خود بارها به شما تذکر داده‌ام که وقت دادن به نمایندگان اقلیت‌ها چه وقتی را از شما می‌گیرند.

وی تأکید کرد: تورم و رکود و عدم شکوفایی اقتصادی که مربوط به مسکن و اشتغال می‌شود را پیگیری کنید چرا انقدر ساخت مسکن با رکود مواجه شده این عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی دارد و اگر فردا روزی این فنر نگه داشته شده این عدم عرضه باعث جهش قیمت مسکن شود چه کسی پاسخگو خواهد بود، آیا آن زمان شما خواهید بود؟

هاشمی همچنین با یادآوری به مشکلات پیش آمده در بخش نظام مهندسی و مهندسی کردن مقدمات انتخاب اعضا گفت: زمانی را که اعلام می‌کنند در ماده 11 قانون تصویب شده و شرایط افرادی که می‌خواهند متصدی این کار شوند کاملا اعلام شده شما پس از اینکه ثبت نام صورت گرفته و مرحله تأیید و بررسی در حال اتمام است شرایط جدیدی را از قول خودتان به عنوان نظریه و قانون مافوق ارائه می‌کنید و فتوای می‌دهید شما آخوندی هستید ولی آخوند نیستید که می‌نویسید جایز نیست.

وی ادامه داد: آیا وقتی بررسی صلاحیت‌ها تمام می‌شود باید این کار را انجام دهید و بعد از تأییدیه‌ها سایت دوباره باز شود تا تعدادی مجددا ثبت نام کنند کجای دنیا چنین اتفاقی ممکن است روی دهد.

این نماینده مردم در  مجلس نهم، تصریح کرد: شما در جلسه رأی اعتماد فرمودید می‌خواهید جوان‌گرایی کنید اما من آمار 24 نفر از مسئولین ارشد وزارتخانه را دارم که همه بازنشسته هستند آیا این‌ها همه جوان‌گرایی هستند.

وی ادامه داد: چرا از ظرفیت کمیسیون عمران در حمایت و پشتیبانی استفاده نمی‌کنید و عمل معکوس انجام می‌دهید چرا به 62 محور حوادث و افتضاحاتی که در راه آهن وجود دارد رسیدگی نمی‌کنید، چرا پروژه زیرزمینی منطقه 17-18 تهران چندین وقت است که متوقف شده، چرا منافع مردم را که شخص دیگری دستورش را داده این گونه مورد سخره قرار می‌دهید. من نمی‌خواهم به بسیاری از مسائل سیاسی اقتصادی وارد شوم تنها بحث‌های تخصصی را دراینجا دنبال می‌کنم.

هاشمی گفت: آقای آخوندی ما به دنبال تعامل بودیم و کمیسیون را به وزارتخانه آوردیم و خودمان را کوچک کردیم که تأمین منافع ملت شود ولی فردای آن روز شما رئیس سازمان هواپیمایی را به دولت معرفی کردید دریغ از اینکه به نمایندگان چیزی گفته باشید چندین بار به شما گفته شد که فلان آقا صلاحیت این مسئولیت را ندارد شما ده ماه او را سرپرست گذاشتید و بعد به دلیل مسائل و مشکلات جدی که داشت از کار برکنار کردید.

وی در ادامه به موضوعات صرافی فرودگاه امام، CIPو شرکت شهر فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی چگونه است که در پروژه شهر فرودگاهی که یک سیستم و نظارتی دارد را و یک شرکت مسئول آن است و در ماده 166 قانون تکلیف و تصویب شده، دو تن از شرکا و رفقای خود را در هیئت مدیره آن قرار می‌دهید در صورتی که قبلا تصریح شده مجمع شرکت فرودگاه‌های کشور، چه مسئله‌ای در اینجا وجود دارد؟

هاشمی افزود: چگونه است که شما برای یک موضوع قرارداد طراحی فرودگاه 101 صغری و کبری می‌چینید و قرارداد قبلی را لغو می‌کنید به فرانسه می‌روید و مقدمات قراردادی را فراهم می‌کنید که زمان سفر رئیس جمهور به آنجا مورد امضا قرار گیرد این کار چه ارزشی دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: من تعجب می‌کنم با وجود این همه مشکلات برخی می‌گویند که این استیضاح برخورد سیاسی است من بعد از حدود 20 روز در کمیسیون عمران تلاش کردم که این هزینه برای نظام نشود و استیضاح صورت نگیرد ولی شما به آن تعهداتی که داده بودید عمل نکرده‌اید و امیدوارم بتوانید در جایگاه دیگری خدمات بهتر از این خود را ارائه دهید و من درخواست دارم به این استیضاح درخواست مثبت داده شود.

آخوندی: استیضاح من جای تامل دارد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان جلسه استیضاح خود که امروز در مجلس در حال برگزاری است با تشکر از استیضاح کنندگان و کسانی که زحمت استیضاح را کشیدند و وزارتخانه را رصد کردند اظهار کرد: استیضاح وزرا حق مجلس است و من در طول این دوسال 4بار به نحوی از نمایندگان تاییدیه گرفتم.

وی ادامه داد: یکبار در جلسه رای اعتماد و سه بار هم در طول دوسال اخیر از من سوال شد که در هر سه بار پاسخ های قانع کننده ای را به نمایندگان ارایه کردم که امیدوارم برای بار پنجم نیز صحبتهایم برای نمایندگان قانع کننده باشد.

آخوندی استیضاح خود توسط نمایندگان را قابل تامل دانست و گفت استیضاح زمانی به جریان میوفتد که پاسخ های دوره های پیش قانع کننده نباشد و از این حیث که پاسخ های قبلی من برای نمایندگان قانع کننده بوده استیضاح امروز جای تامل دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استیضاح امروز بیش از 5 ماه است که در جریان است تصریح کرد: من 4 بار در کمیسیون عمران مجلس شرکت کردم و هربار با عرایضم دوستان را قانع کردم و تعدای از امضاها پس گرفته شد اما تعدادی از دوستان علاقه مند به استیضاح مجددا استیضاح را به جریان گذاشتند.

اخوندی گفت: وزارت خانه راه و شهرسازی دارای 56هزار کامند است و ما با بیش از 10هزار پیمانکار و مشاور در ارتباط هستیم اما من اجازه ندادم که فشار استیضاح بر مجموعه وزارتخانه راه و شهرسازی وارد شود.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در ماههای اخیر که بحث استیضاح مطرح بوده است به هیچ وحه سست نبوده است گفت: همین دیروز که روز ملی روستا بود ما همایش حمل و نقل روستایی را برگزار کردیم، همچنین در روزهای گذشته سمینار بین المللی جذب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را ترتیب دادیم.

آخوندی دفاعیه خود در جلسه امروز را به 4 دسته تقسیم کرد و بیان داشت: بخش اول بحث رویکرد استراتژیک در چارچوب اقتصاد مقاومتی است و من امروز اثبات می کنم که جز اولین وزارتخانه هایی هستیم که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی به توصیه های کلی اکتفا نکردیم و برای آن روش اجرا طراحی کردیم.

وزیر راه  و شهرسازی در ادامه بخش دوم صحبتهای خود را دربرگیرنده بحث مسکن مهر دانست و گفت: به شما نمایندگان توضیح می دهم که در این مدت به تعهدات خود در پروژه مسکن مهر عمل کردیم و عمل خواهیم کرد.

آخوندی به بحث مبارزه با فساد در وزارتخانه متبوعش اشاره کرد و گفت: در وزارت خانه ما بیش از 120 میلیارد تومان قرارداد وجود دارد بنابراین بحث مبارزه با فساد که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است در وزارتخانه ما یک بحث بنیادین است.

وی با اشاره به کاهش 60 درصدی درامدهای نفتی دولت اظهار کرد: شما نمایندگان که بودجه را تصویب کرده اید می دانید که ما در چه تنگنای مالی کم نظیری در تاریخ ایران قرار داریم و شما می دانید که امکان تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جاری در چه وضعیتی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کل اعتباری که وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده است کمتر از هزار میلیارد تومان است و این در حالیست که ما بیش از 120 هزار میلیارد تومان قرارداد داریم.

وی ادامه داد: علیرغم تمام این تنگناها تمام پروژه ها را تا آنجاییکه در توان ما بود پیش بردیم و پروژه ای را تعطیل نکردیم.

آخوندی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: جان مایه ها فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی چند نکته است که اولین آن خارج شدن از اتکا به بودجه نفت و اتکا به اقتصاد مردمی و بخش خصوصی داخلی و خارجی است و من به شما عرض میکنم که ما در وزارت راه و شهرسازی چگونه به این موضوع عمل کردیم.

آرامی: اگر دولت قبل هم بود وضعیت مسکن مهر همین بود

در ادامه جلسه استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی، منصور آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این استیضاح گفت: آخوندی یک وزیر استراتژیک است و به مسائل عمرانی کشور نگاهی ملی دارد.

وی نگاه سیاسی به وزارت راه و شهرسازی راه یک نگاه خطا دانست و گفت: وزارت راه و شهر سازی صرفا یک وزارت پیمانکاری است بلکه یک وزارتخانه اقتصادی است و اگر چرخهای آن بچرخد اقتصاد کشور نیز متحول می شود.

آرامی با اشاره به تعامل خوب وزیر راه و شهرسازی و معاونانش با کمیسیون عمران مجلس گفت: موردی نبوده است که ما از آقای اخوندی برای شرکت در جلسات کمیسیون عمران دعوت کنیم و ایشان به دعوت مان جواب رد بدهد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با مدیریت آقای اخوندی با یک تغییر رویکرد، دارد از یک وزارتخانه دولتی به یک وزارتخانه ای تبدیل می شود که با مشارکت مردم و بخش خصوصی پروژه ها را پیش می برد.

آرامی افزود: امسال 2500 میلیارد تومان بخش خصوصی در بنادر مشارکت داشته و در بخش ریلی نیز 2700 میلیون تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری صورت گرفته که این نشان دهنده جهش وزارت راه و شهرسازی است.

باهنر: پروژه مسکن مهر 10 واحد درصد تورم به کشور تزریق کرد

در ادامه جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی باهنر نائب رئیس دوم مجلس در  مخالفت با استیضاح اخوندی اظهار کرد: پروژه مسکن مهر یک پروژه عظیمی است و می توان از زوایای مختلف به آن نگاه کرد؛ در این پروژه خانواده هایی صاحب مسکن شدند که نسل اندر نسل مسکن ملکی نداشتند.

وی ادامه داد: از دید اقتصاد کلان بر این باوریم که اگر پروژه مسکن مهر با محاسبات دقیق تر مدیریت می شد شاید این مشکلات بوجود نمی آمد.

باهنر تصریح کرد: من مدعی ام که در نتیجه مسکن مهر، 10 واحد درصد تورم به کشور تزریق شد و دهک پنج به پایین جامعه به دلیل مسکن مهر قدرت خریدشان 10 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهر سازی در شرایطی مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گرفت که 150 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در این وزارتخانه وجود داشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *