پایان دومین جلسه دادگاه "بابک زنجانی"/ قرائت 140 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه ای متهم نفتی/ خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی/ واریز جعلی 4 میلیارد یورو به حساب این سازمان

8:03 - 12 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۴۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - دومین جلسه دادگاه متهم پرونده "بابک زنجانی" در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در حالی به پایان رسید که 140 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» قرائت شد.
دومین جلسه محاکمه «ب.ز» دقایقی دیگر آغاز می‌شودبه گزارش ، دومین جلسه رسیدگی به پرونده "بابک زنجانی" متهم نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

بنابر نظر قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران دادگاه رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی به صورت علنی برگزار می‌شود.


8:12

وکلای متهم نفتی وارد دادگاه شدند.

8:20

"بابک زنجانی" وارد دادگاه شد.

8:51

دومین جلسه محاکمه متهم نفتی آغاز شد.


8:55

"بابک زنجانی"  پیش ازقرائت کیفرخواست از جایگاه خود بلند شد و خطاب به قاضی صلواتی گفت: مطالبی که نماینده محترم دادستان تهران عنوان می کند اتهامات من است؛ اما این در حالیست که رسانه‌ها و صدا و سیما در بیان جزئیات دادگاه مرا متهم کرده اند و جزئیات کیفرخواست را نیز منتشر کردند.

کوهپایه زاده وکیل متهم نیز پس از گفته های متهم نفتی خطاب به قاضی دادگاه گفت: طبق قانون رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند این در حالیست که رسانه‌ها جزئیات کیفرخواست را منتشر کردند. 

قاضی صلواتی نیز با توجه به گفته های متهم و وکیلش گفت: مجوز پخش تصاویر جلسه دادگاه از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شده بود؛ اما رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند. شما می‌توانید از خود دفاع کنید و متنی که معاون دادستان می‌خواند کیفرخواست شماست.


9:00

نجفی نماینده دادستان تهران پشت تریبون قرار گرفت و به قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای "بابک زنجانی" از صفحه 70 به بعد پرداخت.  

9:23

نماینده دادستان تهران به سال های 91 و 92 در کارنامه متهم نفتی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت‌های "بابک زنجانی" معروف به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال های 91 و 92 می شود. وی با هدایت «ح.ف.ه» جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و «م.ش» تحویل داده شده است. 

وی ادامه داد: در رابطه با معاملات نفتی متهم باید این نکته اشاره کرد که 15 میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک مرکزی به شرکت «ن» پرداخت شده است. لازم به ذکر است اکثر قریب به اتفاق عملکرد متقلبانه زنجانی در معاملات از شرکت «HK»  در بستر بانک «اف آی بی» و «ک» صورت گرفته است. 

نجفی اشاره کرد: "بابک زنجانی" از طریق «م.ش» به «ا.و.د»  جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است. 

9:24

تاکنون 78 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی قرائت شده است.

9:25

نجفی نماینده دادستان تهران گفت: "بابک زنجانی" با یکی از مدیران نفتی در لوزان سوئیس دیدار کرده و آن مدیر پس از آن به وزیر وقت موضوع را اطلاع داده و با دیدار «ب. ز» با مدیران نفتی موافقت می‎‌شود. "بابک زنجانی" با مدیران وزارت نفت در تهران دیدار می‌کند؛. اما در نهایت معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت با واگذاری محموله های نفتی و اجاره آن به "بابک زنجانی" موافقت نمی کند.

وی ادامه داد: "بابک زنجانی" به عنوان خریدار به وزارتخانه وارد می‌شود و مدعی می‌شود از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است.

9:50

نماینده دادستان به تقلب در اعتبارات اسنادی توسط "بابک زنجانی" اشاره کرد و گفت: اقدام متقلبانه به خرید شرکت «ایزو»  جز شرکت‌های «ب. ز» در مالزی و دادن اعتبار اسنادی صوری به شرکت «HK»  توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است.

نجفی ادامه داد: "بابک زنجانی" محموله هایی از جمله  2 میلیون بشکه نفت خام، 106 هزار تن نفت کوره، 300 هزار تن نفت کوره، 900 هزار تن نفت کوره، 600 هزار تن نفت کوره، 250 هزار تن معیانات گازی و همچنین 120 هزار تن معیانات گازی که در مجموع 11 محموله از شرکت ««HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش 2 میلیارد و 616 میلیون دلار آمریکا است.

10:05 

تاکنون 97 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی قرائت شده است.

10:06

در حال حاضر نماینده دادستان تغییر کرده و یکی دیگر از نمایندگان دادستان تهران مشغول قرائت کیفرخواست صادره است.

10:20

نماینده دادستان تهران گفت: طبق اعترافات «م.م» در تاریخ  15 اردیبهشت 93 مشخص شده مقداری از حساب‌های وارده در رابطه با شرکت بنکرز ساختگی و جعلی است و این شخص به جعلی بودن و ساختگی بودن کلیه پیام‌های سوئیفتی که مربوط به شرکت بنکرز است اعتراف کرده است و کلیه پیام‌ها طوری طراح شده بود که به نظر واقعی می رسید. 

معاون دادستان تهران ادامه داد: حسب تحقیقات انجام شده از کارمندان یکی از بانک های «ب.ز» مشخص شده است بسیاری از کارهای وی صوری بوده است و تنظیم وجوه بابت اعتبارات اسنادی کاملا صوری و به دستور "بابک زنجانی" صورت گرفته است. همچنین حسب تحقیقات از منابع و وجوه واریزی از «HK» نزد بانک «اف ای بی» پرداختی صورت نگرفته است و در این زمینه شعبه بازپرسی تحقیقات لازم را انجام داده است.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود و عدم منابع اعتباری در سیستم HK یکسان بوده است و منابع به صورت دفتری واریز شده بود است به تعبیر دیگر تمامی اینگونه اقدامات «ب. ز» غیرقانونی بوده است و تقلب در اعلام وضعیت شرکت HK نیز یکی دیگر از چهار فعالیت متقلبانه "بابک زنجانی" بوده است که از طریق بانک «اف ای بی» انجام شده است . با توجه به اینکه برخی شرکت های نفتی در لیست تحریم قرار گرفته بودند چند مشکل به وجود آمده بوده است. یکی از آن ها این بوده است که واریز با خطر بلوکه شدن مواجه شده است و  دیگری اینکه جابجایی منابع محدود شده بود. در راستای این دو مشکل ستاد ریاست جمهوری وقت مصوبه ای را تصویب می کند که ارز فروش نفت به پیمانکاران یکی از شرکت های نفتی تخصیص یابد به همین منظور شرکت «ن» موظف بوده است اصل مبلغ را به همراه سود به بانک مرکزی بدهد.

10:27

اعلام 15 دقیقه تنفس از سوی قاضی صلواتی

10:46

قاضی صلواتی پس از تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد: وکلای خارجی "بابک زنجانی" با ارسال پیش نویس ضمانت نامه بدون قید و شرط به دادگاه اعلام کردند که وجوه بدهی این متهم به شرکت «HK» را پرداخت می‌کنند و اسناد تکمیلی درباره پرونده موکلشان را به‌ زودی ارسال می‌کنند.

11:20

نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده "بابک زنجانی" و در ادامه قرائت کیفرخواست به پنجمین اقدام متخلفانه متهم اشاره کرد و گفت: ارسال حواله‌های ارزی سوئیفتی متعدد راجع به چندین مبلغ کلان از بانک «اف ای بی» به سایر بانک ها یکی دیگر از اقدامات متقبانه «ب. ز» است.

وی ادامه داد: «ق .ش» مدیرعامل بانک «م» می گوید که "بابک زنجانی" را «ح ف ه» معرفی کرد و «ا.و. د» نیز می گوید که «م. ش»،  "بابک زنجانی" را با خود صندوق بازنشتگی آورد و جهت خرید محموله های نفتی معرفی کرد.

نماینده دادستان تصریح کرد: یکی از اقدامات متقلبانه "بابک زنجانی" مربوط به خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی است که "بابک زنجانی" در معیت «ح . ف . ه» اعلام می دارد که آمادگی خرید شرکت های تابع تامین اجتماعی را تا سقف چهار میلیارد یورو دارد.

نماینده دادستان ادامه داد: پیرو این مسئله «ب . ز» با «س . م» و «ح. ف. ه» وارد انعقاد قرار داد می شوند و بین خود تفاهم نامه ای را امضا می کنند.، "بابک زنجانی" اظهار می دارد که مبلغ چهارمیلیارد یورو را به سازمان تامین اجتماعی واریز می کند اما مشخص شده که مبالغ غیرواقعی بوده است.

وی افزود: خلع پول کاذب "بابک زنجانی" در حالی صورت می‌گیرد که وی از طرفی با سازمان تامین اجتماعی گره خورده و از طرفی تحت فشار از منابع فروش نفت قرار داشته است. 

11:30

نماینده دادستان ادامه داد: در شرایطی که بحران ارزی در کشور حاکم بوده، پیشنهاد واریز یا فروش وون کره (یورو) قطعا می توانست وسوسه انگیر باشد و "بابک زنجانی" از این منظر اقدام به فریب مسئولان کرده است.

وی ادامه داد: "بابک زنجانی" به مسئولان شرکت نفتی HK  و «ن» القا می کند که در بانک «م» وجوهی دارد و با جعل گسترده اسناد نشان می دهد پرداخت ها قفل شده و امکان بازپرداخت نیست. در نتیجه بانک «م» درگیر وجوهی عظیم با منشایی غیرواقعی می شود.

نماینده دادستان تصریح کرد: "بابک زنجانی" و دیگر متهمان پروند عزم داشتند بانک «اف آی بی» را معتبر معرفی کنند و با هماهنگی برخی مدیران بانک «م» چند حساب در «اف آی بی» افتتاح می شود.

وی اظهار کرد: هدف اصلی "بابک زنجانی" در ارسال حواله های مجعول این بوده که شاید بتواند اسناد بهاداری را از طریق بانک مرکزی دریافت کند.
 
نماینده دادستان ادامه داد: نتیجه تحقیقات انجام شده در شعبه بازپرسی و بررسی های انجام شده موید آن است که کلیه متهمان از جمله «م .ش» و  »ح ف ه» و "بابک زنجانی" اعمال مجرمانه ای داشته اند و «ب. ز» در اخذ ضمانت نامه بانکی و گشایش اعتبارات بانکی با ایجاد تحریف در شناسنامه خود و ایجاد هویتی جدید و مجعول به شبکه بانکی کشور وارد شده و تنظیم فقره حواله تنظیم و صادر می کند. «ب. ز» پیروی مراجعاتی با شرکت «غ» داشته با «ح . ف . ه» آشنا می شود و وی از مجموع قبلی منفک شده و فعالیت خود را با "بابک زنجانی" آغاز می کند. 

نماینده دادستان تهران افزود: "بابک زنجانی"  از طریق «ح ف ه» به نهادهای دولتی در جهت حواله جات ارزی آشنا می شود و با شرکت  «خ» و بانک‌های  «م»، «م» و «م» در جهت جابجایی ارز آشنا می شود.

نجفی تصریح کرد: "بابک زنجانی" با حمایت «ح.ف.ه» و «م.ش» نسبت به خرید سهام «کنت» در کشور تاجیکستان اقدام می کنند و از طریق "بابک زنجانی" به همراه «ح.ف.ه» و «ع.ح» بانک «اف آی بی» را به مبلغ 4 میلیون دلار خریداری می‌کنند.


11:35


نجفی نماینده دادستان تهران در خصوص اقدامات متقلبانه "بابک زنجانی" در رابطه با یکی از بانک‌های داخلی گفت : کلاهبرداری از بانک «م» در پرونده متهم قید شده است. سایر متهمان نیز به همراه "بابک زنجانی" عزم آن را داشتند که «اف آی بی» را یک بانک معتبر معرفی کنند به همین منظور چندین حساب در این بانک افتتاح کردند. "بابک زنجانی" به عنوان مالک این بانک موظف بوده وجوهی که از بانک داخلی «م» دریافت کرده بازپس دهد؛ اما طی تحقیقات مشخص شده که وجوهی پرداخت نشده است و "بابک زنجانی" هیچکدام از این وجوه را به به بانک داخلی واریز نکرده و مشخص است متهم نفتی این وجوه را به خاطر دیون خود پرداخت کرده است.

وی به حلقه  اتصال متهم نفتی به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: «م. ش» به عنوان یکی دیگر از متهمان این پرونده در معرفی "بابک زنجانی" به نهادهای دولتی جهت انجام معاملات نفتی دخیل بوده است. نقطه ورود "بابک زنجانی" به خرید محموله های نفتی را باید در نقشی که «م. ش» متهم ردیف دوم این پرونده داشته است دانست. طبق اظهارات «ا. و. د» و «ن. م» از مسئولان صندوق بازنشستگی نفت مشخص شده که «م .ش » توانایی های کاذب و غیرکاذب «ب. ز» را به وزرات نفت معرفی کرده است و از طرفی با توجه به اینکه متهم نفتی برای کسب اعتبار باید از سیستم بانکی استفاده می کرده است «ح . ف . ه» به عنوان یکی دیگر از متهمان این پرونده در معتبر شناختن بانک «ب. ز» نقش مهمی داشته است. «ر. ک» از مسئولان بانک داخلی «م» از "بابک زنجانی" به عنوان کلاهبرداری اعلام شکایت کرده اند متهم نفتی حساب بانکی بانک «م» را به صورت صوری بستانکار اعلام کرده است. 

معاون دادستان تهران به یکی از سکوهای پرتاب متهم نفتی برای پیشبرد اهداف خود اشاره کرد و گفت: یکی از مستندات مربوط به بانک «اف آی بی» مصوبه ای است که در سربرگ بانک مرکزی تنظیم شده بود و امضای جمعی از مدیران سابق در آن دیده می شود و این مصوبه  و واریز سهم 14 و نیم درصدی وزارت نفت به معنای تایید بانک « اف آی بی» متعلق "بابک زنجانی" بوده است.

12:00

دومین جلسه دادگاه "بابک زنجانی" در حالی به پایان رسید که 140 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم از سوی معاون دادستان تهران قرائت شد.

سومین جلسه دادگاه "بابک زنجانی" متهم نفتی فردا صبح  (13 مهر) راس ساعت 8:30 با قرائت ادامه کیفرخواست برگزار می‌شود











ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *