رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیانیه سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در محکومیت فاجعه منا

22:40 - 09 مهر 1394
کد خبر: ۸۲۷۵۰
خبرگزاری میزان- در پی وقوع حادثه غم‌انگیز منا و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مسلمانان و جمع کثیری از اتباع و حجاج ایران اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران بیانیه‌ای را در محکومیت این فاجعه صادر کردند.

به گزارش گروه اجتماعی میزان، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله»

در پی وقوع حادثه غم‌انگیز منا و کشته و مجروح شدن جمع کثیری از مسلمانان مهاجر الی الله بار دیگر دنیای اسلام غرق ماتم و اندوه گردید. این واقعه تأسف بار نمایان گر بی کفایتی و سوء مدیریت دولت سعودی در تأمین امنیت حجاج بیت ا... الحرام و ناتوانی این رژیم در برگزاری فریضه بزرگ حج است.

پر واضح است بخش مهمی از علل و عوامل این حادثه را می بایست در حضور مستقیم دولت سعودی در نبرد با مردم مظلوم یمن و دخالت در امور داخلی دیگر سرزمین های اسلامی و در نتیجه عدم اهتمام لازم به برنامه ریزی مناسب در خصوص حسن انجام فریضه بزرگ حج و میزبانی از مسلمان شرکت کننده در این مراسم عظیم، جستجو کرد.

جاي بسي تعجب است كه رژيم پر مدعاي سعودي توان اداره جمعيت دو ميليوني مراسم حج را ندارد در حالي كه دولت عراق با همكاري جمهوري اسلامي ايران سال گذشته جمعيت بيش از بيست ميليوني اربعين حسيني را به نحو احسن و به دور از كوچك‌ترين حادثه‌اي مديريت نموده است.

حال كه با وقوع چنين رخداد غم‌انگيزي بي‌كفايتي رژيم منحوس سعودي در اداره اماكن مقدس مكه و مدينه براي جهانيان روشن شده است بر امت اسلامي و ساير گروه‌هاي مردمي و آزادي خواه است كه با برپاداشتن گراميداشت شهداي منا مانع فراموشي خيانت و جنايت بزرگ اين رژيم نسبت به حجاج جانباخته و مجروحان اين حادثه شده و بدين وسيله زمينه‌ي قطع كامل استيلاي ظالمانه اين رژيم بر اداره خانه خدا و مسجدالنبي را فراهم آورند.

اين حادثه تأسف بار تأثر عمیق اقشار مختلف مردم ايران اسلامي را نيز همچون مردم ديگر كشورهاي اسلامي در پی داشته است. سازمان‌هاي مردم نهادشهرتهران همچون ساير نهادهاي مردمي علاوه بر اعلام همدردی خود با خانواده‌های محترم جان باختگان و مجروحان نکاتی چند را در خصوص مسئوليت دولت سعودي جهت پیگیری حقوقی و بین المللی آن رژیم به سمع و نظر مسئولان امر و ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند:

بر پایه اسناد، رویه و دکترین حقوق بین الملل، دولت ها موظف به رعایت استانداردهای لازم در رفتار و برخورد با اتباع دیگر کشورها بوده، خاصه در صورتی که اتباع خارجی از طرق قانونی وارد کشور میزبان شده باشند. از طرفی مطابق آنچه در اسناد بین المللی آمده است، منظور از مسئولیت دولت‌ها، مسئولیت بین المللی آنها در قبال اعمالی است که خود یا مأمورانشان انجام می‌دهند و به موجب آن رفتارها، به حقوق، جان و مال اتباع خارجی یا منافع یک کشور بیگانه ضرر وارد می‌آید.

-مطابق اسناد و رویه حقوقی بین الملل، رفتار عامدانه و یا دور از احتیاط دولت‌ها یا مأموران آنها که منجر به وقوع خسارت حقوقی، مالی و جانی به اتباع خارجی شود، مسئولیت دولت میزبان را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس وقوع حادثه تاسف بار اخیر چه توطئه‌ای از پیش طراحی شده توسط رژیم سعودی یا رفتاری عامدانه از سوی مأموران آن باشد و چه آنکه این حادثه در نتیجه سهل انگاری مأموران این رژیم با بستن مسیرهای خروجی منا و یا سوءمدیریت این رژیم با اهمال در برنامه‌ریزی مناسب جهت برپایی مراسم عظیم حج در نتیجه ی ورود به نبرد با دیگر کشورهای اسلامی و دخالت در امور داخلی آنها به وقوع پیوسته باشد، در هر صورت از حیث حقوقی و بین المللی مسئولیت رژیم سعودی را مبرهن ساخته و او را ملزم و مکلف به پاسخگویی در قبال فاجعه اخیر و جبران خسارات وارد آمده به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای متبوع کشته شدگان و مجروحان می‌نماید.

با توجه به وقوع حادثه تلخ چند روز گذشته در مکه مکرمه و جان باختن تعداد قابل توجهی از حجاج در نتیجه سقوط جرثقیل و عدم برخورد مناسب با خاطیان این مسئله از سوی رژیم سعودی و عدم رعایت احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از حدوث حوادث مشابه، لازم است اقدامی جدی و دقیق از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دیگر دول اسلامی در این زمینه صورت پذیرد.

-ترغیب و تشویق دول اسلامی به پیگیری مسئولیت حقوقی و بین المللی دولت سعودی در این حادثه و همچنین ترغیب دول اسلامی به ایجاد نهادی فراملی با حضور همه کشورهای اسلامی جهت عهده‌دار شدن تولیت برگزاری فرضیه بزرگ حج با هدف جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده از جمله اقداماتی است که انتظار می رود مسئولان امر در جمهوری اسلامی به جد دنبال نمایند. بهره گیری از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان سازمان‌‌هاي مردم نهاد شهر تهران ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی(دام ظله العالی) و امت بزرگ اسلام و مردم غیور مسلمان و داغدیده ایران، از خداوند سبحان برای خانواده‌های جان باختگان صبر جمیل و برای مجروحان عافیت عاجل را طلب می‌نماید.

والسلام علیکم

سازمان‌هاي مردم نهاد شهر تهران

مهرماه یک هزار و سیصد و نود و چهار





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *