باید منافع بخش خصوصی در بازسازی بافت‌های فرسوده تضمین شود

6:04 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۱۰۷
عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع بازسازی بافت‌های فرسوده جزو وظایف مدیریت شهری است و شهرداری حتما باید برای رسیدگی به آن اراده داشته باشد. اما اینکه شهرداری تا چه اندازه بتواند برنامه‌های این حوزه را محقق کند به این بر می‌گردد که کار‌های اجرایی شهرداری چه سمت و سویی پیدا می‌کند.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص پیش‌بینی‌اش از وضعیت بافت‌های فرسوده پایتخت در پایان دوره مدیریت شهری ششم به میزان گفت: شهردار تهران در رابطه با حل معضل بافت‌های فرسوده در جلسه اخیر شورای شهر قول‌هایی به ما دادند. البته این موضوع جزو حیطه وظایف کمیسیون معماری و شهرسازی است و پاسخ دقیق‌تر را باید از اعضای این کمیسیون گرفت. اما مسئولان شهرداری به ما قول داده اند که هر سال بخشی از پلاک‌های حوزه بافت‌های فرسوده بازسازی و نوسازی شود. من البته الان نمی‌توانم عدد و رقم دقیق و صحیحی ارائه بکنم. به خاطر اینکه هنوز مستندات مربوط به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده به دست من نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مدیریت شهری ششم اراده‌ای جدی برای برطرف کردن مشکل بافت‌های فرسوده وجود دارد گفت: اصلا مساله ما اراده داشتن نیست. این موضوع یک وظیفه است. اما اینکه مدیریت شهری چقدر بتواند به درستی به این وظیفه بپردازد پرسشی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وگرنه که موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده وظیفه مدیریت شهری است. مدیریت شهری نمی‌تواند بگوید فعلا صلاح نمی‌دانم در این زمینه دست به اقدام بزنم. مانند همه ماموریت‌های دیگری که برعهده مدیریت شهری است از جمله حوزه حمل و نقل و خدمات شهری که رسیدگی به آن‌ها جزو وظایف ماست.
 
قائمی خاطرنشان کرد: وقتی کسی در یک حوزه‌ای قبول مسئولیت می‌کند وظیفه دارد به ماموریت‌های آن حوزه بپردازد. موضوع بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده جزو وظایف ما در مدیریت شهری است و شهرداری حتما باید برای رسیدگی به آن اراده داشته باشد. اما اینکه شهرداری تا چه اندازه بتواند برنامه‌های این حوزه را محقق بکند به این بر می‌گردد که آن کار‌های اجرایی که شهرداری امسال انجام خواهد داد چه سمت و سویی پیدا می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه تامین شدن منابع مالی تا چه اندازه می‌تواند در پیش بردن برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده اثربخش باشد اظهار کرد: اگر پیشنهاد‌هایی که برای مشارکت دادن به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار مطرح می‌شود به گونه‌ای باشد که منافع سرمایه گذار بخش خصوصی را هم تضمین کند به نظر می‌رسد مورد استقبال خواهد بود. اما اگر قرار باشد سرمایه گذاری در این حوزه وارد شود و چند سالی سرمایه اش را درگیر کند و بعد منفعت چندانی نبرد و حداقل منفعتش از سود سپرده بانکی کمتر باشد بدیهی است این حوزه با استقبال سرمایه گذاران روبرو نخواهد شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *