پلیس هوشمند، قانون مداری و نشاط بهاری شعار نوروز ۱۴۰۱ ناجا/ بازداشت ۷۰ هزار و ۸۳۰ نفر از قاچاقچیان کالا

9:59 - 23 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۹۶۷
معاون اجتماعی فرهنگی فرماندهی انتظامی کشور گفت: ارزش مالی انواع کالای‌های قاچاق مکشوفه در سال جاری ۱۵۲ هزار میلیارد ریال است که در این رابطه ۷۰ هزار و ۸۳۰ نفر از قاچاقچیان کالا دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند.

- سردار مهدی حاجیان گفت: اصحاب رسانه شرکای اجتماعی و سربازان خط مقدم جنگ نرم هستند.

وی با بیان اینکه دشمن در سال ۱۴۰۰ دشمن در حوزه‌های مختلف و در اتاق‌های فکر خود قصد تشویش اذهان عمومی را داشت، گفت: یکی از وظایف اصحاب رسانه بحث نزدیک‌تر کردن فاصله بین مردم با پلیس است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور با بیان اینکه ۳۲ نوع ماموریت در قانون برای پلیس تعریف شده است، تصریح کرد: در حوزه راهنمایی و رانندگی ۲۶۳ هزار کیلومتر راه در اختیار این پلیس است و همکارانم در این رابطه در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

وی افزود: وظیفه پلیس برقراری نظم و امنیت و پاسداری از ارزش‌های انقلاب و اسلام است.

سردار حاجیان اظهار کرد: پلیس در تراز انقلاب اسلامی شاخصه‌ای است که باید به آن برسیم، باید به پلیسی هوشمند ولایت مدار و قانون مدار برسیم تا الگویی برای کشور‌ها دیگر باشیم، باید همراه با بیانیه گام دوم قدم برداریم و در این رابطه مشارکت مردمی و خدمات به مردم را ایجاد کنیم.

وی افزود: شعار انتظامی نوروز ۱۴۰۱ پلیس هوشمند، قانون مداری و نشاط بهاری است، قرارگاه هوشمند سازی به دستور فرمانده کل انتظامی کشور راه اندازی شده و حدود ۲۵ نوع خدمت در بستر اپلیکیشن پلیس من به هموطنان ارائه می‌شود.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه استعلام گذرنامه و خلافی خودرو، بحث درخواست مرخصی، وضعیت پایان خدمت و ... از جمله خدمات اپلیکیشن پلیس من است، گفت: در سالی که گذشت در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۹ میلیون و ۵۷۹ قطعه تجهیزات پزشکی قاچاق کشف کردیم که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی افزود: در بحث قاچاق کالا ۸ میلیون و ۱۰۱ هزار دستگاه لوازم خانگی قاچاق کشف شد که در نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم، ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار دستگاه لوازم یدکی خودرو کشف شد که این آمار نسبت به سال قبل ۵۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

سردار حاجیان بیان کرد: ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار دستگاه قاچاق رایانه‌ای کشف شد که در این رابطه نسبت به سال قبل ۲۹ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی افزود: ۳۹۲ میلیون کیلوگرم مواد خوراکی قاچاق کشف شد که این آمار نسبت به سال قبل ۴۱۷ درصد افزایش داشته است و در بحث البسه قاچاق ۲۱۰ میلیون ثوب کشفیات داشتیم و نسبت به سال قبل ۵۱ درصد افزایش کشفیات ثبت شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور با بیان کشف ۲۱۰ میلیون ارز قاچاق و افزایش ۱۱ درصدی کشفیات در این رابطه نسبت به سال قبل، تصریح کرد: ارزش مالی انواع کالای‌های قاچاق مکشوفه در سال جاری ۱۵۲ هزار میلیارد ریال است که در این رابطه ۷۰ هزار و ۸۳۰ نفر از قاچاقچیان کالا دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی وقوع سرقت‌های خرد نسبت به سال قبل، گفت: سرقت‌های خرد ۵۲ درصد از سرقت را تشکیل می‌دهد.

سردار حاجیان با بیان اینکه بخشی از وقوع سرقت‌های خرد به معتادان بی جا و مکان است، گفت: سازمان‌های مسئول باید در این باره پاسخگوی مردم باشند، در تهران ۱۶ هزار معتاد متجاهر داریم که کمپ‌های ما ظرفیت نگهداری این افراد را ندارد باید در خصوص این موضوع توسط دستگاه‌های مختلف چاره اندیشی شود.

وی افزود: در جرایم جنایی ۱۰۲ درصد افزایش کشف جرم داشتیم که متهمان بیش از ۹۰ درصد از قاتلان قتل‌های پیچیده دستگیر شدند.

سخنگوی ناجا ادامه داد: طی امسال در بحث مبارزه با مواد مخدر حدود ۹۰۰ تن انواع ماده مخدر کشف شد.

وی با اشاره به روز چهارشنبه آخر سال گفت: این روز یک سنت آیینی و دیرینه ایرانیان است که امروز به یک تهدید علیه جوانان تبدیل شده است، خانواده‌ها باید نسبت به آگاهی فرزندانشان اقدامات لازم را انجام دهند، لذا در بحث کشفیات مواد محترقه بیش از ۱۵ میلیون و ۴۱۷ هزار ۹۳ ماده کم خطر و ۳ میلیون ۹۰۴ هزار و ۳۳۶ ماده در خطر کشف شد که وزن ماده‌های پر خطر ۱۵ هزار و ۴۷۲ کیلوگرم بوده است.

سردار حاجیان با بیان اینکه هزار و ۲۸۷ نفر در رابطه با فروش مواد محترقه دستگیر شدند، گفت: در صورتی که افراد در خودرو‌های خود از مواد محترقه استفاده کنند با هماهنگی دستگاه قضایی تا پایان نوروز خودروشان توقیف و خودشان نیز مهمان ما خواهند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به بحث اوباش گری در جامعه تصریح کرد: پلیس یعنی قانون و حمایت از آن، لذا تبعیت قانونی از فرمان قانونی پلیس لازم است و کسانی که در برابر فرمان قانونی پلیس بایستند مجرم شناخته خواهند شد.

وی افزود: کسانی که نظم و امنیت عمومی را برهم بزنند و به خط قرمز پلیس تعرض کنند با هماهنگی دستگاه قضایی برخورد قاطعی خواهد شد، لذا سال ۱۴۰۱ سال ناامنی برای برهم زنندگان نظم عمومی خواهد بود.

سردار حاجیان گفت: در طرح ناظری که چند وقت اخیر اجرا شد ۵۶۸ نفر از اوباش دستگیر شدند، لذا در سال گذشته طی هماهنگی با دادستان کل کشور و به دستور فرمانده کل انتظامی کشور اقتدار پلیس و دستگاه قضایی در صحنه‌های جرم نشان داده شد.

وی افزود: با دارنده‌های سلاح غیرمجاز برخورد خواهیم کرد، این افراد باید احساس ناامنی کنند.

سخنگوی ناجا با اشاره به اقدامات پلیس فتا، اظهار کرد: امسال ۹۲ درصد از جرایم سایبری شناسایی و کشف شد، بیش از ۶۱۰ ساعت آموزش در حوزه پیشگیری از جرایم سایبری پیش بینی شده است.

وی افزود: در هزار و ۱۰ کلانتری و ۵۲ مرکز مشاوره در کشور در حال ارائه خدمات مشاوره ای به مردم هستیم.

سردار حاجیان با اشاره به تشکیل قرارگاه نوروزی برای کاهش تصادفات، گفت: این قرارگاه‌ها تا پایان تعطیلات نوروز فعال هستند و ۷۰ هزار نیرو در حوزه راه و راهور خدمت رسانی به مردم را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور در پایان بیان کرد: در بحث جانباختگان تصادفی افزایش آمار داشتیم و علت آن افزایش سفرهای ما در کشور است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *