اعلام خروج نظامی فرانسه از مالی

13:38 - 28 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۱۵۸
پس از ماه‌ها بحران دیپلماتیک، خروج فرانسه از مالی پایانی بر یک ماموریت پرحاشیه ۹ ساله خواهد بود.

- امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صبح پنج‌شنبه در کاخ الیزه، پس از دیدار با سران آفریقایی و غربی در پاریس برای شروع طرح‌هایی برای چگونگی ادامه مبارزه با شبه‌نظامیان در آفریقا پس از آغاز خروج نیرو‌های نظامی فرانسه و متحدان اروپایی‌اش از مالی در پاریس، یک کنفرانس خبری برگزار کرد.


به گزارش «گاردین»، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت خروج نظامی فرانسه از مالی چهار تا شش ماه طول می‌کشد و در این مدت عملیات کمتری علیه شبه نظامیان انجام خواهد شد.


مکرون در این کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت «قلب این عملیات نظامی دیگر در مالی نیست، بلکه در نیجر خواهد بود.» مکرون افزود که نیرو‌های ویژه فرانسه در بورکینافاسو هم مستقر خواهند ماند.


انتظار می‌رود فرانسه پس از ماه‌ها بحران دیپلماتیک بین دو کشور، پس از گذشت تقریباً یک دهه، خروج تدریجی نیرو‌های نظامی خود از مالی را ظرف چند روز به طور رسمی اعلام کند.

این خروج نشان دهنده پایان یک مأموریت ۹ ساله در مالی خواهد بود که دولت فرانسه معتقد است برای امنیت منطقه و همچنین جلوگیری از تهدیدات در اروپا ضروری است.


با این حال، در طول این مأموریت، حمایت مردمی در آفریقا برای خروج نیرو‌های نظامی فرانسه به تدریج افزایش یافته است. کاهش برنامه ریزی شده حضور ۵ هزار نیروی فرانسه در منطقه، که حدود نیمی از آن‌ها در مالی مستقر هستند، قبلاً در سال گذشته اعلام شده بود.


روابط بین سران نظامی فرانسه و مالی، با هدف بازگرداندن روابط با حاکم استعماری سابق، نیز دچار شکست تلخی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *