پکن: مسئولیت وضع حاکم در افغانستان با آمریکا و ناتو است

17:05 - 03 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۱۱۲
سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسئول اوضاع کنونی در افغانستان هستند.

-  طبق گزارش تارنمای وزارت امور خارجه چین، ژائو لیجیان، با بیان اینکه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسئول اوضاع کنونی در افغانستان هستند، گفت: آمریکا و ناتو باید در مورد آنچه انجام داده اند، تامل کنند، دارایی‌های فرامرزی افغانستان را بی معطلی آزاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: آن‌ها باید جامعه جهانی را کمک به بهبود اقتصاد افغانستان و دستیابی به توسعه این کشور یاری رسانند و در رفع مشکلات پیش روی مردم افغانستان مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه ۲۶۱۵ که امکان ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را فراهم می‌کند، گفت: چین به عنوان یک کشور دوست افغانستان، اوضاع بشردوستانه این کشور را پیگیری می‌کند و آماده همکاری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی از شیوه‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: شورای امنیت باید نقشی سازنده در کمک رسانی بشردوستانه به افغانستان ایفا کند.

وی گفت: اقدامات باید به شفافیت موضوع و تسهیل به موقع و بدون مانع کمک‌های انسانی به افغانستان کمک کند.

وی ادامه داد: در جریان رایزنی در مورد این قطعنامه، برخی کشور‌های عضو پیشنهاد دادند محدودیت‌های زمانی، فهرستی از ارائه دهندگان کمک و سازوکار گزارش دهی ایجاد شود و محدودیت‌ها و شرایط مصنوعی برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تعیین شود که صدالبته از هدف انحراف می‌یابد.

لیجیان با بیان این که چین به طور سازنده‌ای در این رایزنی‌ها شرکت کرده و اصلاحات خاصی را ارائه داده است، گفت: در نهایت، این قطعنامه، دیدگاه‌های چین را منعکس و موضوعات کلیدی را روشن کرد و به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شد تا مبنای قانونی مشخص برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: ما باید درک کنیم که از ماه اوت سال جاری (مرداد)، تغییرات عمیقی در افغانستان رخ داده است و ۳۹ میلیون نفر در این کشور با بحران انسانی دست به گریبان هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *