سرمایه‌گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در بازار سرمایه

13:06 - 13 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۰۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر ما در بازار سرمایه رابطه خوبی برقرار کردیم به طوری که صنعت بیمه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است، اما کافی نیست.
- غلامرضا سلیمانی در بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه با عنوان نقش بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال اظهار کرد: صنعت بیمه صنعتی پشتیبان، اعتمادساز، اعتمادآفرین، آرامش‌بخش و محرکی برای توسعه اقتصادی است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه معمولاً در یک حالت عمومی بیمه را یک کالای اجتماعی می‌دانند گفت: اما بیمه یک کالای عمومی و نیاز همه جامعه است و باید با کمترین قیمت و بهترین سرویس خدمت ارائه دهد و شرکت‌ها و بیمه‌گذاران با مبلغ ناچیز در مقابل زیان سنگین محافظت می‌شوند.

وی گفت: در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان حق بیمه زندگی صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴۳ درصدی روبرو بوده است. همچنین ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت و ۳۲ میلیون بیمه‌نامه نیز صادر شد.
 
سلیمانی بیان کرد: در حال حاضر هنوز بیمه سهم خود را در بازار‌های مالی نشان نداده و این موضوع به مسائل اقتصادکلان بازمی‌گردد. در این بین سهم بازارمالی از تولید ناخالص داخلی در آمریکا حدود ۷.۵ درصد و در ایران این رقم ۲.۹ درصد است.
 
وی با بیان اینکه سهم بازار پول از ارزش افزوده بازار مالی در آمریکا ۳۸ درصد و در ایران حدوداً ۸۵ درصد است افزود: سهم صنعت بیمه از ارزش افزوده بازار در آمریکا حدود ۴۱ درصد و در ایران حدود ۱۳.۶ درصد است. چنین وضعیتی نشان می‌دهد ما در سطح اقتصاد کلان باید کاری برای کشور انجام دهیم و سهم بازار پول را کاهش دهیم. در عوض سهم بازار سرمایه و بازار بیمه بتواند جایگاه خودش را پیدا کند.
 
وی گفت:‌ خوشبختانه بخش غیردولتی ما در صنعت بیمه رشد ۶۹ درصدی داشته که رقم مطلوبی است.
 
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ضریب خسارت در سال ۹۹ حدود ۸۲.۳ درصد بوده است بیان کرد: متأسفانه ضریب خسارت ترکیبی در ایران ۱۰۰ درصد است که بخشی از آن به هزینه‌های اداری بازمی‌گردد. این نشان می‌دهد هنوز صنعت بیمه از محل خود سودی ندارد و اگر سودی هم داشته باشد به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در آن بازمی‌گردد.
 
سلیمانی افزود: نگرانی دیگر بحث ضریب خسارت درمان تکمیلی است که در هشت ماهه نخست سال به ۹۶ درصد رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد بوده است. یعنی تعرفه‌ها که افزایش پیدا می‌کند فشار به صنعت بیمه در بخش درمان تکمیلی بیشتر می‌شود و در چنین وضعیتی سرانه بیمه درمان تکمیلی زیاد و باعث افزایش فشار به مردم می‌شود.
 
سلیمانی گفت: در سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری امضا و در همان سال آیین‌نامه‌ای تصویب کردیم تا کارگزاری‌های برخط و آنلاین ایجاد کنیم. در حال حاضر ۲۲ شرکت استارت‌آپی مجوز دارند و فعالیت می‌کنند.
 
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر ما در بازار سرمایه رابطه خوبی برقرار کردیم به طوری که صنعت بیمه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است، اما کافی نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در سطح جهان که نگاه می‌کنیم شرکت‌های بزرگ زیادی ایجاد شدند و این فعالیت‌ها در بستر دیجیتال، استارت‌آپ‌ها و بلاکچین‌ها می‌تواند برقرار باشد و از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در آمریکا و اروپا بیش از ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش دانش‌های نو و استارت‌آپ‌ها بوده است و نشان می‌دهد که ما با این رقم فاصله زیادی داریم.

سلیمانی گفت: در سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری امضا کردیم و در همان سال آیین‌نامه‌ای تصویب کردیم که کارگزاری‌های برخط و آنلاین ایجاد کنیم که ۲۲ شرکت استارت‌آپی در حال حاضر مجوز دارند و فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های استارت‌آپی سرعت جلوگیری از تخلفات و پیشگیری است که موضوع مهمی است ضمن اینکه ما به استارت‌آپ‌ها نیز گفته ایم که شبکه فروش ۸۲ هزار نفری استفاده کنند و پیوندی برای شرکت‌های استارت‌آپی و شبکه فروش باشد که برای ما بسیار باارزش است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به دلیل بیگ دیتا بودن مرکز مجموعه سنهاب فاوا با وزارت اقتصاد و دارایی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان ثبت اموال و سامانه جامع تجارت ارتباط نزدیکی برقرار کردیم تا فعالیت کنیم و در این زمینه کمیته تخلفات را فعال کردیم که در بستر دیجیتال معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: مسئله هک سایبری یا به عبارتی عملیات سایبری شدت می‌گیرد و بحث اینکه بتوانیم محصول بیمه سایبری هم داشته باشیم قوت می‌گیرد که در این رابطه یک شرکت تقاضا کرده که کلا محور آن محصول بیمه سایبری باشد که در این روز‌ها بسیار باارزش است.

سلیمانی گفت: در تلاشیم تا آخر سال ۱۴۰۰ بیمه‌های زندگی و درمان را از طریق کد یکتا به طور کامل دیجیتالی کنیم یعنی هرکسی هر نوع بیمه‌ای می‌خواهد در سراسر کشور بدون حضور فیزیکی می‌تواند از طریق انواع نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها بیمه‌نامه خود را دریافت کند و اطلاعات آن نیز از طریق شرکت‌ها در سنهاب وجود دارد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ ما برنامه پرداخت خسارت آنلاین را داریم که برای ما خیلی مهم است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ فقط به وزارت بهداشت پرداخت داشته‌ایم، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به نیروی انتظامی و مجموعه اورژانس پرداخت کردیم؛ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ذخیره فنی دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

وی در توضیح چالش‌های صنعت بیمه گفت: یکی از چالش‌های بزرگ رشد کم تولید ناخالص داخلی در کشور است که دقیقا بر صنعت بیمه اثر می‌گذارد به همین دلیل عدم تعادل بین درآمد و هزینه خانوار ایجاد می‌شود و در نهایت باعث می‌شود صنعت بیمه به آن رشدی که می‌خواهد نرسد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تحریم برای صنعت بیمه جدی است، اما خوشبختانه با افتخار اعلام می‌کنیم بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کل دارایی‌های کشور که بیمه شده‌اند توسط شرکت‌های بیمه داخلی مدیریت می‌شوند.

سلیمانی افزود: در ترکیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ۵ میلیارد دلار سرمایه دارد. ما نیز صندوق بیمه حوادث طبیعی را درست کردیم که انشالله با مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ فعال می‌شود، اما هنوز ذخیره‌ای ندارد.

وی افزود: در تلاشیم بیمه مرکزی وارد بحث بیمه گری نشود و به نظارت بپردازد و در حال حاضر کاهش اتکایی اجباری را در بحث زندگی از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد و در برنامه بعدی از ۱۰ درصد به ۵ درصد خواهیم رساند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اوراق بیمه‌ای به راحتی در بازار سرمایه قابل معامله است که امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۱ با همکاری اعضای کمیسیون محترم اقتصادی در بودجه بگنجانیم.

سلیمانی بیان داشت: استفاده از بیمه‌های کوچک زندگی می‌تواند به بازنشستگی کمک کند. این بیمه‌ها اختیاری است و بهتر از صندوق‌های بازنشستگی است و متأسفانه در ایران کمتر به آن توجه شده است.

وی گفت: بحث ثبات مالی به عنوان سه رأس مثلث بیمه، بانک و بازار سرمایه باید شکل بگیرد که این موضوع به نفع کشور است و از مهم‌تر رشد و تجهیز شبکه فروش به عنوان بهترین ابزار برای رشد صنعت بیمه باید مورد توجه قرار بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *