رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هوشمندسازی‌ها دست پلیس را برای رسیدگی به تصادفات باز می‌کند

1:39 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۸۰۵
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: وقتی سیستم تصادفات در اختیار افسر پلیس راهور قرار داشته باشد این افسر پلیس به محض اینکه شماره ملی راننده را در سیستم تصادفات وارد می‌کند متوجه خواهد شد که با یک راننده پر تخلفِ حادثه ساز مواجه است یا با یک راننده خیلی منضبط و مقرراتی برخورد کرده است.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تعداد دست افزار‌های ترسیم هوشمند کروکی تصادفات که در اختیار پلیس راهور تهران قرار گرفته به میزان گفت: در حال حاضر در تهران اجرای کروکی‌های هوشمند صرفا به صورت آزمایشی در حال انجام شدن است. درواقع ما به صورت پایلوت و آزمایشی به تعدادی از نیرو‌های پلیس راهور این دست افزار‌ها را داده ایم تا نحوه کار مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما اجرای طرح ترسیم هوشمند کروکی تصادفات در شهر قم در حال انجام شدن است. ما منتظر هستیم تا راهور ناجا در این خصوص تصمیم گیری کند. در صورتی که آن‌ها در این زمینه به تصمیم برسند و این دست افزار‌ها را در اختیار ما بگذارند ما هم در راهور تهران اجرای طرح ترسیم کروکی هوشمند را آغاز خواهیم کرد. اما فعلا فقط در شهر قم این طرح در حال اجرا شدن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای استفاده نیرو‌های پلیس راهور از دست افزار‌های ترسیم هوشمند کروکی آموزش‌هایی هم ارائه می‌شود گفت: حتما در این زمینه آموزش‌های لازم به کارکنان پلیس راهور ارائه خواهد شد. کل کار‌های مربوط به طرح ترسیم هوشمند کروکی‌ها از طریق سیستم به انجام خواهد رسید. برای تحقق این موضوع باید همه موارد مربوط به سیستم هوشمند ترسیم کروکی‌ها به نیرو‌های راهور آموزش داده شود. البته ما هنوز اجرای این طرح را شروع نکرده ایم. ما منتظر هستیم تا لوح‌های رایانه‌ای مختص این کار به دستمان برسد تا فرایند آموزش نیرو‌های پلیس راهور را شروع کنیم. ارائه این آموزش‌ها هم البته کاملا ضروری است. چون اصلا امکان پذیر نیست که یک سیستم جدید و یک برنامه جدید برای ارائه خدمات در حوزه پلیس راهور ارائه و اجرایی بشود، اما آموزش‌های مربوط به آن ارائه داده نشود.
 
بیشتر بخوانید:
افزایش تردد موتورسیکلت‌ها چالشی اساسی برای تهران

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا الکترونیکی شدن ترسیم کروکی‌ها می‌تواند با ایراد‌ها و ضعف‌هایی هم همراه باشد اذعان کرد: باید اطمینان داشته باشیم که ایراد‌هایی برای این نحوه از ترسیم کروکی‌ها هم وجود خواهد داشت. این ایراد‌ها را ما در طول اجرای طرح جمع آوری و مورد بررسی و بازبینی قرار خواهیم داد تا بتوانیم برای برطرف شدن این ضعف‌ها اقدام کنیم. اما من اطمینان می‌دهم نقاط قوت طرح ترسیم هوشمند کروکی‌ها فوق العاده بیشتر از روش سنتی و دستی ترسیم کروکی‌ها خواهد بود.

وی در واکنش به اینکه آیا ترسیم الکترونیکی کروکی تصادفات مانعی برای بهره گیری از تجارب نیرو‌های پلیس در شناسایی عوامل تصادفات خواهد شد گفت: وقتی ترسیم کروکی‌ها حالت سیستمی و الکترونیک به خود بگیرد اتفاقا می‌توان به نحو مطلوب تری از تجارب و مهارت‌های نیرو‌های پلیس هم بهره گرفت. برای روشن شدن موضوع مثالی را مطرح می‌کنم. فرض بگیریم در یکی از معابر شهر تهران تصادفی رخ داده است. آن افسر پلیسی که مامور رسیدگی به این تصادف شده راننده خودروی تصادفی را نمی‌شناسد و از سوابق تخلفات و نحوه و کیفیت رانندگی اش و اینکه چند بار از بیمه استفاده کرده هیچ اطلاعی ندارد. اما وقتی سیستم تصادفات در اختیار این افسر پلیس راهور قرار داشته باشد و این سیستم بر روی رایانه نصب شده و در اختیار این افسر پلیس قرار داشته باشد شرایط متفاوتی به وجود خواهد آمد. این افسر پلیس به محض اینکه شماره ملی آن راننده را در سیستم تصادفات وارد می‌کند متوجه خواهد شد که با یک راننده پر تخلفِ حادثه سازی که ماهی یک بار مرتکب تصادف می‌شود مواجه است یا با یک راننده خیلی منضبط و مقرراتی برخورد کرده است. پلیس با دسترسی به سیستم تصادفات به راحتی می‌تواند به همه این اطلاعات دست پیدا کند و از آن‌ها برای رسیدگی به مساله تصادفات استفاده کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *