فرآورده: «اوج» از دیوارنگاره‌های «میدان ولیعصر(عج)» تا آثار مستند و سینمایی عملکرد خوبی داشته است

8:01 - 12 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۰۳۱
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» گفت: به نظرم قوی‌ترین بخش اوج که می‌تواند به‌عنوان شناسنامه کاری این سازمان مورد استناد قرار بگیرد، بخش مستند است که فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای در این زمینه داشته است.

مجتبی فرآورده در گفت‌وگو با میزان به مناسبت دهمین سال تاسیس و فعالیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج عنوان کرد اوج باید مراقب باشد صرفا با رفتن به سراغ تامین ذائقه مخاطبان از اهداف اصلی خود دور و به یک سازمان اداری تبدیل نشود.

مجتبی فرآورده درباره عملکرد سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» بیان کرد: برای بررسی عملکرد سازمان‌هایی مشابه سازمان اوج، ابتدا باید ببنیم هدف از تأسیس این سازمان‌ها چه بوده است. تا آنجا که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، افتتاح سازمان اوج به این دلیل بود که احساس می‌شد در حوزه فرهنگ و هنر باری بر زمین مانده و لازم بود تا سازمانی برای برداشتن این بار، تأسیس شود. از این منظر نمی‌توان عملکرد سازمان اوج را به‌صورت یکپارچه ارزیابی کرد و باید به هر بخش به‌صورت مجزا توجه داشته باشیم.

** اوج سراغ سوژه‌های بر زمین مانده مستند رفت

وی ادامه داد: در حوزه مستند، الحق و الانصاف سازمان اوج اقدامات ارزنده‌ای داشته و در حوزه‌هایی ورود کرده است که مدت‌های مدیدی بود کسی به سراغ آن نمی‌رفت و این سوژه‌ها به تعبیری بر زمین مانده بود. از ماجرای جنگ با داعش در سوریه و عراق گرفته تا مستند‌های متفرقه‌ای که در حوزه تاریخ معاصر ساخته شد. این‌ها کار‌های برزمین‌مانده‌ای بود که توجه به آن‌ها باعث شد بخش مستند، یکی از نقاط مثبت کارنامه اوج باشد.

فرآورده افزود: در حوزه گرافیک هم سازمان اوج عملکرد خوبی داشته که شاخص‌ترین آن دیوارنگاره‌های میدان «ولیعصر (عج)» است که تقریبا به یک نماد تبدیل شده است. البته عمکلرد اوج در این بخش در ابتدا بسیار عالی بود و در ادامه هر چه پیش‌تر آمدیم به نوعی حالت روزمرگی پیدا کرد و از مفاهیم اصلی دوره شد و بیشتر به نگرش‌های عامه‌پسند توجه داشته است. در حوزه موسیقی هم اطلاع دقیقی ندارم، اما در مجموع در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مجموعه اوج عملکرد قابل قبولی داشته است.

** دنبال سلیقه بازار رفتن جای سلیقه سازی را نگیرد

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان اوج در حوزه سینما گفت: سازمان اوج در زمینه سینما هم ورود خوبی داشت، اما گرفتار آفتی شد که همواره گریبان اینگونه سازمان‌ها را می‌گیرد. این سازمان‌ها با این هدف به‌وجود می‌آ‌یند که به جای دنباله‌روی از سلیقه مخاطب، سلیقه‌سازی کنند و مخاطب تربیت کنند. سازمان اوج هم با همین نگاه تشکیل شد و به شدت و حدت هم در همین راستا عمل کرد و پیش آمد. ولی امروز احساس می‌شود اوج هم به سلیقه مخاطب و سلیقه بازار توجه پیدا کرده است و این به نظر من سم خطرناکی برای این سازمان است.

وی درباره قیاس عملکرد سازمان اوج با دیگر نهاد‌ها و مراکز متولی حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری اظهار کرد: به نظرم عملکرد هر سازمان را باید در ظرف زمانی خود آن سازمان بررسی کرد. مثلا رفتار حوزه هنری در دهه ۶۰ و ۷۰ را اگر رصد کنیم، خواهیم دید همین پیشرو بودن امروز سازمان «اوج» را در آن زمان داشت. 

فرآورده تأکید کرد: توجه اوج باید به هدف اولیه‌اش باشد. اساس ایجاد سازمان اوج ارزنده و قابل احترام بوده و هست، اما گذشت زمان و آمیخته‌شدن با واقعیت‌های اجتماع، معمولاً ما را از اهداف اولیه دور می‌کند. پیشنهادم این است که دوستان اوج حداقل ماهی یک بار، اهداف اولیه خود را که برای آن‌ها پا به میدان گذاشته‌اند، ارزیابی و بررسی کنند. اوج تأسیس شده است برای تربیت مخاطب و ایجاد ذائقه جدید، نه اینکه خودش از سلیقه روز جامعه دنباله‌وری کند.

** چه ایرادی دارد بودجه «اوج» خرج فرهنگ می‌شود؟

این تهیه‌کننده سینما درباره برخی انتقادات نسبت به بودجه سازمان اوج نیز ابراز کرد: سازمان اوج اگر نسبت به بودجه‌ای که در اختیار دارد، کاری صورت می‌گیرد که دستمریزاد باید گفت، اما اگر احساس می‌کنیم از مسیر اهدافش منحرف شده است، باید به آن تذکر بدهیم. شما می‌دانید چند سازمان و نهاد فرهنگی در کشور هستند که بی‌کارند و کم‌کاری آن‌ها را نیروی انتظامی با قوه قهریه دارد جبران می‌کند. بعد وقتی یک سازمان فعالیت و حرکتی دارد، به انواع و اقسام می‌خواهیم علیه آن موضع بگیریم. من اطلاع ندارم بودجه اوج چقدر است، اما زیاد بودن بودجه یک سازمان، فی‌نفسه یک نقیصه نیست. اگر این بودجه خرج فرهنگ می‌شود، چرا باید به آن خرده بگیریم؟!

فرآورده درباره نسبت تولیدات اوج با دغدغه‌های مردم نیز گفت: به نظرم از این منظر قوی‌ترین بخش اوج که می‌تواند به‌عنوان شناسنامه کاری این سازمان مورد استناد قرار بگیرد، همان بخش مستند است که فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای داشته است. در مراحل بعدی در حوزه سینما و تجسمی هم فعالیت‌های موفقی را باید به این سازمان نسبت داد.

این تهیه‌کننده سینما درباره همکاری سازمان اوج با طیف‌های مختلف فکری هم عنوان کرد: اساسا این جنس تقسیم‌ّبندی، غلط است. هرچند متأسفانه در واقعیت وجود دارد. در این شرایط اگر یک سازمان بتواند همه طیف‌های فرهنگی و هنری را در راستای اهداف خود جذب کند، کار بسیار ارزنده‌ای کرده است. نباید خرده بگیریم که چرا با این افراد کار می‌کنید اما تاکید می‌کنم اوج باید مراقب باشد که در همه این مراحل از اهداف اولیه خود دور نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *