ادامه سردرگمی‌های عرصه نمایش/چراغ تئاتر چه زمانی روشن می‌شود؟

10:05 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۲۷۵
عرصه تئاتر در حالی امروز به وضعیت بدی از موقعیت رسیده است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا به اوج قدرت خود در جذب مخاطب رسیده بود که با بروز ویروس کرونا با چنین شکست بزرگی مواجه شد.

خبرگراری میزان - کرونا طی دو سال اخیر به خیلی از مشاغل در همه عرصه‌ها به ویژه مشاغل هنری صدمه زد اما با یک بررسی ساده می‌توان دریافت که شاید بیشترین صدمه در مشاغل هنری متوجه عرصه هنرهای نمایشی شد.

تئاتر از جمله هنرهایی است که بعضا در سالن‌های کوچک و جمعیت زیاد با حضور بازیگران در کنار هم و در مقابل تماشاچی آن هم در فاصله‌ای نزدیک اجرا می‌شود و با بروز کرونا در جهان شاید به دلیل تعداد نفراتی که در یک سالن برای اجرا و تماشای یک اثر دور هم جمع می‌شوند این تفکر را ایجاد کرد که می‌تواند بیشتر از هر هنر دیگری برای هم هنرمندان و هم مخاطبان خطرناک باشد.

ادامه سردرگمی‌های عرصه نمایش/چراغ تئاتر هنوز روشن نشده است

طی دو سال گذشته شاید شروع به فعالیت سینماها آنقدر شک و تردیدی از جهت خطرات کرونایی با خود به همراه نداشت که اجرای برخی نمایش‌های برای عوامل به ویژه بازیگران دلهره و ترس ابتلا به این ویروس را به همراه داشت و در این میان بسیاری از هنرمندان در این عرصه به ویروس کرونا مبتلا شدند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.

راد: تئاتری‌ها در وضعیت بد معیشتی هستند

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پیرامون وضعیت این روز‌های تئاتر بیان کرد: متاسفانه معضل اصلی بچه‌های تئاتر در طی این مدت دو ساله شیوع کرونا عدم فعالیت به دلیل شرایط موجود است و در پی این بیکاری درآمدی هم برای این قشر باقی نمی‌ماند به همین خاطر تئاتری‌ها با وضعیت بد معیشتی روبرو شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با شروع واکسیناسیون هنرمندان اوضاع برای این قشر بهتر شودو ببینیم که چه زمانی اهالی عرصه نمایش می‌توانند دوباره به صحنه باز گردند.

***بیکاری و بی درآمدی

تمامی این اتفاقات تا به امروز دست به دست هم داد و باعث شد بسیاری از نمایش‌ها با تمایل خود گروه‌ها و برای پیشگیری از خطرات جانی ناشی از کرونا برای هنرمندان تعطیل شوند، اما این تعطیلی فقط نگرانی‌های یک طرف ماجرا را برطرف کرده و از سوی دیگر بیکاری بازیگران و عوامل عرصه نمایش را به همراه داشته و شرایط را برای این قشر هنرمند بیشتر از هر زمان دیگری سخت کرده است.

بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر طی دو سال اخیر بیکار و بدون هیج درآمدی با مشکل معیشت خود مواجه شده و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند.

*** هیچ کدام از ضرر و زیان گروه‌های تئاتری جبران نشده

رضا مولایی بازیگر، طراح و کارگردان تئاتر با ابراز تاسف از شرایط فعلی تئاتر در این مورد بیان کرد: تئاتر در وضعیت خوبی نیست و همه هم از شرایط ناگوار گروه‌های نمایشی خبر دارند. یکی از بزرگ‌ترین و دردآورترین اتفاقات این است که متاسفانه مدیران فرهنگی اصلا شناختی از تئاتر ندارند. بسیاری از دوستان تئاتر تحت فشارند و امکان کار کردن ندارند و آن‌هایی که مشغول فعالیت هستند با شرایط بسیار سختی مواجه هستند. تعطیلی‌ها و باز و بسته شدن سالن‌های نمایش فشار مضاعفی را به گروه‌ها وارد می‌کند. آماده نگه داشتن گروه هم زمان‌بر است و هم هزینه دارد و مدیران فرهنگی هم هیچ حمایتی از تئاتر نمی‌کنند و گویا قرار نیست حمایتی صورت بگیرد. هزاران نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند و با شرایط پیش آمده، در حال حاضر بسیاری برای تامین معیشت روزانه خود هم در مضیقه هستند.

ادامه سردرگمی‌های عرصه نمایش/چراغ تئاتر هنوز روشن نشده است

***این روزها باز هم برخی گروه‌های تئاتری مانند سینماها با وجود اعلام تعطیلی عرصه سینما و تئاتر از سوی اتاق اصنفاف ایران مشغول فعلالیت هستند اما بیشتر آنها با مشکل عدم استقبال مخاطبان و نفروختن بلیت مواجه شده‌اند.و به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط همین گروه‌های کمی هم که به اجرای آثار خود در هر شرایطی می‌پردازند رفته رفته به دلیل عدم استقبال مخاطب کار خود را تعطیل کنند و به سراغ مشاغل دیگری بروند و این اتفاق می‌تواند نابودی تدریجی عرصه نمایش را با خود به همراه داشته باشد.

با سرعتی که در واکسیناسیون کشور صورت گرفته و از طرفی آغاز واکسناسیون عمومی بدون محدودیت سنی که شامل هنرمندان نیز شده است امید می‌رود با کاهش تنش‌های ناشی از کرونا و کاهش ابتلای مردم به این ویروس بار دیگر چراغ عرصه نمایش روشن شود.

لازم به ذکر است عرصه تئاتر در حالی امروز به وضعیت بدی از موقعیت رسیده است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا به اوج قدرت خود در جذب مخاطب رسیده بود که با بروز ویروس کرونا با چنین شکست بزرگی مواجه شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *