رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگرانی گروه‎های حقوق بشری درباره اردوگاه‎های مهاجران در یونان

16:14 - 27 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۹۱۹
گروه‌های حقوق بشری نسبت به احداث اردوگاه‎های محصور مهاجران در یونان ابراز نگرانی کرده و درباره وضعیت پناهجویان هشدار دادند.

- یونان در حالی نخستین اردوگاه از ۵ اردوگاه محصور مهاجران را افتتاح کرده که گروه‌های حقوق بشری با مخالفت با این نوع اردوگاه‌ها، می‌گویند که اقدامات سختگیرانه، مهاجران را بسیار محدود می‌کند.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، حصارکشی‌هایی با سیم خاردار، اردوگاه جدید در جزیره ساموس را احاطه کرده است؛ این اردوگاه دارای دوربین‌های نظارتی، اسکنر‌های اشعه ایکس و در‌های مغناطیسی است.

اتحادیه اروپا مبلغ ۲۷۶ میلیون یورو (۳۲۶ میلیون دلار) برای اردوگاه‌های جدید در ۵ جزیره یونان به نام‌های لروس، لسبوس، کوز، کیوس و ساموس اختصاص داده است که بیشتر مهاجران را از طریق دریا از کشور همسایه خود، یعنی ترکیه دریافت می‌کنند.

اردوگاه ساموس، که به عنوان پیش رو سایر مراکز به اصطلاح محصور و با کنترل و نظارت عمل می‌کند، دارای یک مرکز بازداشت است و تنها از طریق تراشه الکترونیکی قابل دسترسی است.

دروازه‌های این اردوگاه‌ها شب بسته خواهند شد.

وزیر مهاجرت یونان چند ماه پیش گفته بود «الگوی سازه‌های کنترل شده به تدریج به همه جزایر و سرزمین اصلی یونان منتقل می‌شود.»

انتظار می‌رود ساخت و تجهیز اردوگاه محصور مهاجران در جزیره لروس ماه آینده به پایان برسد.

این در حالی است که ساخت اردوگاه محصور در جزیره لسبوس، که اردوگاه موریا در آن قرار داشت و در آتش سوزی سال گذشته تخریب شد، هنوز آغاز نشده است.

دولت یونان مدعی شده است که این نوع اردوگاه‌ها مطابق با استاندارد‌های اروپا ساخته می‌شوند.

این اردوگاه‌ها جایگزین اردوگاه‌های قبلی می‌شوند که به دلیل شرایط بد زندگی در آن‌ها معروف شده بودند.

در جزیره ساموس، اردوگاهی برای حدود ۶۸۰ نفر طراحی شده بود، اما در یک برهه زمانی تقریباً ۱۰ برابر این جمعیت در آن ساکن شده بودند.

بیش از ۶۰۰ پناهجو هنوز در آنجا زندگی می‌کنند؛ موش‎ها، آسایشگاه‌های چوبی دست ساز بدون گرمایش و کمبود توالت و دوش همچنان بخشی از زندگی روزمره این افراد است.

سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های حقوق بشری نگرانی‌هایی را در مورد ساختار اردوگاه‌های جدید در مناطق جدا شده و حبس ساکنان مطرح کرده‎اند.

هفته گذشته ده‌ها سازمان غیردولتی، از جمله سازمان عفو بین الملل، یونان را به دنبال سیاست‌های مضر متمرکز بر بازدارندگی و مهار پناهجویان و پناهندگان متهم کردند.

حدود ۴۵ سازمان غیردولتی و گروه‌های حقوق بشری از اتحادیه اروپا و دولت یونان خواستند تا برنامه‌های محدود کردن تردد افراد در اردوگاه‌ها را کنار بگذارند.

آن‌ها می‌گویند که اردوگاه‌های جدید مانع شناسایی و حمایت موثر از افراد آسیب پذیر شده، دسترسی به خدمات و کمک به پناهجویان را محدود می‌کند و آثار مضر بر سلامت روانی افراد را تشدید می‌کند.

نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل در یونان، می‎گوید «کلمه محصور که اغلب شنیده می‌شود، نگران کننده است؛ پناهجویان نیاز به حمایت دارند، آن‌ها جنایتکار یا خطری برای جامعه نیستند، آن‌ها افرادی هستند که به کمک نیاز دارند.»

به گفته وی، «اردوگاه‌ها باید باز باشند؛ دولت یونان به ما اطمینان داده است که این کار انجام خواهد شد.»

یونان در سال ۲۰۱۵ مقصد اصلی بیش از یک میلیون پناهجو، که عمدتا سوری، عراقی و افغانستانی بودند، به شمار می‎رفت.

بحران در افغانستان ترس از موج جدید مهاجرت را در اروپا ایجاد کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *