ابلاغ قیمت جدید محصولات کشاورزی به‌زودی/ تصویب نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم/ بروز نشانه کمبود گندم و خیز دولت برای واردات

10:59 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۴۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: طی برگزاری جلسه با شورای قیمت‌گذاری بعضی از محصولات مثل کلزا و ... تغییر قیمت دارد همچنین قیمت کلیه محصولات کشاورزی که گندم نیز جز آن است را وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌کند که اجرا شود.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت ابلاغ قیمت جدید خرید تضمینی گندم و کسری گندم گفت: نرخ ۷ هزارو ۵۰۰ تومان گندم، در کمیته کارشناسی و شورای قیمت‌گذاری مصوب شده است همچنین وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه خود نرخ ۷ هزارو ۵۰۰ تومان را اعلام کرده بود، ولی هنوز نامه‌ای که رسماً باید ابلاغ کند موکول به امروز شده است تا طی برگزاری جلسه با شورای قیمت‌گذاری بعضی از محصولات مثل کلزا و ... تغییر قیمت داشته باشند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: بعدازاین جلسه قیمت کلیه محصولات کشاورزی که گندم نیز جز آن است را وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌کند که اجرا شود و بنا بر قانون هم‌اکنون نیز زمانی تعیین قیمت است، زیرا باید قبل از شروع کشت پاییزه که در حال حاضر در مناطق بسیار سرد شروع به کشت گندم شده است ابلاغ می‌شود بعد از جلسه امروز احتمالاً طی یک الی دو روز آینده قیمت‌ها ابلاغ شود.

وی در خصوص راهکار و برنامه‌های اجرایی برای جبران کسری کمبود گندم  بیان کرد: با توجه به اینکه بازرگانی دولتی متولی گندم کشور بوده و ثبت سفارش داده است. بخشی از گندم خریداری‌شده و بخشی دیگر نیز وارد می‌شود و باید تا اوایل آبان صبر کنیم تا از مقدار دقیق گندم موجود در کشور مطلع شویم تا بدانیم چه مقدار گندم را باید وارد کنیم.

ایمانی اظهار کرد: بااین‌وجود نشانه کمبود گندم وجود دارد و باید حتماً واردات انجام شود دولت دست‌به‌کار شده است و در حال حاضر خرید می‌کند و خریدهای قبل دولت وارد کشور می‌شود.

وی در خصوص اینکه برای مواجه نشدن با کسری گندم در سال‌های بعد چه راهکاری را باید در نظر بگیریم اذعان کرد: برای این مسئله سه عامل بسیار مهم است اولین مورد قیمت است که با توجه به شرایط فعلی قیمتی که قرار است ابلاغ شود قیمت مناسبی است، زیرا خود ما نیز در قیمت‌گذاری دخیل بودیم و با توجه به موضوع‌هایی که قیمت گذار در قانون تعریف کرده بود مثلاً قیمت هزینه‌های تمام‌شده یک واحد متعارف به‌اضافه سود معقول برای کشاورز، قیمت کالا در خارج از کشور و نرخ تورم، که تمامی این موارد لحاظ شده است تا به این قیمت رسیده‌ایم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: عامل دوم تأمین به‌موقع نهاده‌های تولید است یعنی در حال حاضر که به سمت کشت گندم می‌رویم باید بذر موردنیاز تدارک دیده شود که وزارت جهاد کشاورزی تدارک دیده است همچنین بخشی را که قانون مکلف کرده و نزدیک به ۴۰۰ هزار تن بذر بوده تأمین کرده است که مازاد بر این مقدار را کشاورزان خودمصرفی، استفاده می‌کنند همچنین کودهای پایه نیز باید تأمین شود.


وی تاکید کرد: عامل سوم شرایط اقلیمی است زیرا نمی‌دانیم شرایط آینده چه خواهد بود اگر شرایط اقلیمی، شرایط نرمال و متناسب باشد قطعاً ۶ میلیون هکتار کشت گندم اتفاق میافتاد و اگر شرایط اقلیمی اجازه بدهد می‌توانیم باز به مرز خودکفایی برسیم و این در حالی است که مثل امسال دچار خشکسالی نشویم که اراضی دیم ما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *