رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حذف کتاب از سبد کالای کتاب‌خوان ها/ صنعت نشر قفل‌شده است

9:19 - 06 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۴۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران گفت: افزایش قیمت کاغذ و اثر آن بر افزایش قیمت کتاب قیمت به‌گونه‌ای است که مردم کتاب‌خوان هم خرید کتاب را از سبد کالای خود حذف کرده‌اند.
هومان حسن پور در گفت‌وگو با میزان،در خصوص وضعیت فعلی بازار نشر و فروش کتاب گفت: در بحث تولید کتاب در حال حاضر بازار نشر با کمبود و افزایش قیمت کاغذ مواجه است، و چاپ کتاب با قیمت کاغذ با ارز ترجیحی و  آزاد اصلاً معنا پیدا نمی‌کند.
 
وی افزود: افزایش قیمت کاغذ و اثر آن برافزایش قیمت کتاب قیمت به‌گونه‌ای است که مردم کتاب‌خوان هم به دلیل اینکه بودجه و توانایی خرید ندارند، به همین دلیل کتاب را از سبد کالای خود حذف کرده‌اند و این معضل بزرگی است.
 
حسن‌پور افزود: در حال حاضر صنعت نشر به علت نبود مواد اولیه اصلی، قفل‌شده است، و این کمبود کاغذ آن‌قدر نمود داشته که وقتی تصمیم به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب داشتیم تصور می‌شد که کتاب زیادی برای عرضه نداشته باشیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران گفت: از طرفی نهاده‌های تولید کتاب از سال گذشته تاکنون به‌خصوص در همین ۲ تا ۳ ماه اخیر چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد قیمت داشته است.
 
وی افزود: قیمت‌گذاری برای کتاب به‌گونه‌ای است که نمی‌توان هر قیمتی را برای خرید آن در نظر گرفت، زیرا اگر قیمت مناسب نباشد فروش نمی‌رود و نهایتاً ضرر زیادی به ناشران می‌رسد.
 
حسن‌پور گفت: در حال حاضر ناشران با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند؛ برای چاپ یک کتاب با صفحات کم و تیراژ پایین سرمایه‌ای حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان لازم است که این برای ناشران هزینه زیادی است.
 
وی در خصوص چگونگی فعالیت چاپخانه‌ها در شرایط موجود گفت: در اقتصاد اصطلاحات رایجی داریم از قبیل بیکاری واقعی و شبه بیکاری که در بیکاری واقعی ملاک این است که فرد ۷ روز هفته را بیکار باشد و کاری انجام ندهد.

حسن‌پور ادامه داد: در شبه بیکاری اگر کسی نیم ساعت هم در هفته کار داشته باشد شاغل محسوب می‌شود این مثال در حوزه نشر و چاپخانه‌ها به‌وضوح دیده می‌شود وقتی چاپخانه‌ای با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و ۸۰ درصد ظرفیت معطل‌مانده یعنی این‌که تعطیل یا همان شبه بیکار است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *