شگرد‌های طلافروشان برای فرار از مالیات؛ از کارت‌به‌کارت اجباری تا فعالیت‌های پنهان اقتصادی

8:01 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۱۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شگرد‌های طلافروشان برای فرار از مالیات؛ از کارت‌به‌کارت اجباری تا فعالیت‌های پنهان اقتصادی
فرار طلافروشان از پرداخت مالیات بر ازرش افزوده با شگرد‌های مختلف مانند اجبار به کارت‌به‌کارت خریدار و فعالیت‌های پنهان اقتصادی درحالی انجام می‌شود که آن‌ها مالیات را از خریداران دریافت می‌کنند، اما از پرداخت آن به دولت طفره می‌روند.

خبرگزاری میزان - اهمیت موضوع مالیات به این جهت است که از درآمد‌های مالیاتی بتوان بخشی از بودجه کشور را تأمین کرد. 

بهترین راه تأمین بودجه، استفاده از درآمد‌های مالیاتی و کسب درآمد از این راه برای دولت است که در اکثر کشور‌های دنیا نیز روش تأمین منابع بودجه از طریق درآمد‌های مالیاتی مرسوم است. 

مالیات بر ارزش افزوده طلا، مالیاتی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون در هنگام فروش طلا از خریداران آن اخذ می‌شود و باید توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود. 

طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و در خرید طلا، ۹ درصد مالیات فقط به اجرت و سود طلا تعلق می‌گیرد و خریدار نباید هیچ‌گونه مالیاتی غیر از آن پرداخت کند. 

در این میان برخی از طلافروشان هنگام فروش طلا به مردم، ۹ درصد مالیات را از خریدار دریافت می‌کنند، اما با روش‌های مختلف از پرداخت آن به دولت اجتناب کرده تا سود بیشتری دریافت کنند؛ این اقدام طلافروشان درحالی رخ می‌دهد که اکثر صنوف ملزم به پرداخت مالیات هستند.

کارت‌به‌کارت در هنگام خرید طلا امری مرسوم درمیان طلافروشان

یکی از روش‌هایی مرسوم در بین برخی از طلافروشان این است که از دستگاه کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند و از خریداران می‌خواهند کل هزینه پرداختی یا بخشی از آن را به حساب‌های دیگر کارت به کارت کنند. 

همچنین یکی دیگر از روش‌های طلافروشان برای فرار مالیاتی پنهان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی است؛ در همین زمینه روز گذشته رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشوراز شناسایی ۴ طلافروشی در اردبیل با گردش مالی ۵۱ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ درقالب گردش مالی صندوق قرض الحسنه خبر داد که این مبلغ درآمدی در محاسبه مالیات این اشخاص در مقطع زمانی تسلیم اظهارنامه، لحاظ نشده بود.

علی ملک‌زاده، کارشناس امورمالیاتی درباره روش‌های فرار مالیاتی طلافروشان و راهکار‌های مقابله با آن در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: فعالان اقتصادی ملزم به پرداخت مالیات هستند، در این میان عده‌ای از طلافروشان علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارند. یکی از دلایل طلافروشان این است که با افزایش میزان درآمد انگیزه برای فرار مالیاتی افزایش پیدا می‌کند. 

وی افزود: مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده به اکثر فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد و مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود؛ منتها در فرآیند وصول آن تولیدکنندگان و افرادی که خدمت را ارائه می‌دهند عاملی هستند تا این درآمد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی برسد.

ملک‌زاده با بیان اینکه طلافروشان در موضوع فرار مالیاتی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، گفت: سازمان امور مالیاتی هنوز موفق به بستن برخی از راه‌های طلافروشان برای جلوگیری از فرار مالیاتی نشده است. 

این کارشناس مالیاتی تصریح کرد: یکی از راه‌های مرسوم در میان طلافروشان کارت به کارت و واریز پول طلای خریداری شده به حساب اشخاص است.

روش‌های جلوگیری از فرار مالیاتی طلافروشان 

وی در مورد راه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی طلافروشان با کارت‌به کارت گفت: اگر سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی فرایندی را طراحی کند که حساب شخص از حساب تجاری تفکیک شود اشخاص نمی‌توانند فعالیت تجاری خود را با حساب شخصی انجام دهند. 

به گفته ملک‌زاده اگر سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی موفق به طراحی الگوریتم برای شناسایی حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری شوند از روش فرار مالیاتی طلافروشان به واسطه کارت به کارت جلوگیری می‌شود. 

این کارشناس امورمالیاتی یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی را ارسال صورت‌حساب معتبر برای سازمان امور مالیاتی در بحث مالیات بر ارزش افزوده دانست و افزود: اخیراً سازمان امور مالیاتی در این زمینه سامانه مؤدیان را بر پایه قانون پایانه‌های فروشگاهی مصوب سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی کرده است.
 
وی اظهار کرد: مشاغل باید صورت‌حساب الکترونیکی خود را در سامانه صادر کنند؛ این صورت‌حساب که با سازوکاری مورد اعتبارسنجی سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد مبنای معاملات اشخاص و دریافت مالیات بر ارزش افزوده قرار خواهد گرفت. 

ملک زاده گفت: وقتی طلافروشان نخواهند صورت‌حساب خود را در سامانه مؤدیان ثبت کنند راه فرار مالیاتی آن‌ها از ناحیه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد باز خواهد بود. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *