رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پلیس تغییر مد‌های حمل و نقل را به طور جدی دنبال می‌کند

6:58 - 16 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۱۱۲
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت گفت: وقتی درصد استفاده از دوچرخه نسبت به موتورسیکلت افزایش پیدا کند از آنجایی که دوچرخه سرعت چندانی هم ندارد حتی اگر قرار باشد تصادفی رخ دهد دوچرخه نمی‌تواند عاملی برای جان باختن قربانیان تصادف بشود.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در خصوص تاثیر فرسودگی خودرو‌ها بر بالا رفتن آمار تصادفات منجر به آتش سوزی به میزان گفت: عوامل گوناگونی در وقوع این نوع تصادفات و آتش سوزی‌ها دخیل هستند. یک زمان ممکن است فرسوده بودن خودرو یا نشتی داشتن باک بنزین خودرو عامل این نوع آتش سوزی‌ها شود. اما در کنار این مساله شدت ضربه وارده به بدنه خودرو در هنگام وقوع تصادف هم می‌تواند اثرگذار باشد. چون گاهی شدت ضربه ناشی از تصادف آنقدر زیاد است که به باک بنزین آسیب می‌زند و دچار نشتی می‌شود و مشکل حریق را پیش می‌آورد؛ بنابراین این طور نیست که تصور شود همه مشکل آتش سوزی خودرو‌ها به مساله فرسودگی مربوط باشد. شدت ضربه و شدت تصادف هم امکان بروز حریق را به وجود می‌آورد.

وی در پاسخ به اینکه تغییر مد‌های حمل و نقل چه اثری بر روند تصادفات رانندگی می‌گذارد گفت: اگر منظور این باشد که سیستم حمل و نقل را از خودرو محور به انسان محور تغییر دهیم باید به توسعه پیاده راه‌ها و ترویج و گسترش دوچرخه سواری پرداخته شود. تحقق این مساله مسلم است که هم در کاهش بار ترافیکی معابر اثر خواهد گذاشت و هم از حجم تصادفات رانندگی خواهد کاست. وقتی درصد استفاده از دوچرخه نسبت به موتورسیکلت افزایش پیدا کند از آنجایی که دوچرخه سرعت چندانی هم ندارد حتی اگر قرار باشد تصادفی رخ دهد دوچرخه نمی‌تواند عاملی برای جان باختن قربانیان تصادف بشود.
 
مومنی ادامه داد: حتی مصدومیت چندانی را هم نمی‌تواند به بار بیاورد. دوچرخه حداکثر می‌تواند باعث یک تصادف جزئی بشود. پس قطعا رفتن به سمت تغییر شیوه بهره گرفتن از حمل و نقل در کاهش حجم ترافیک و آمار تصادفات اثر قابل توجهی خواهد گذاشت. پلیس هم به شکل جدی دنبال این است که مد‌های حمل و نقل را از حالت خودرو محور خارج کند تا شیوه انسان محور جایگزین آن شود. ما دنبال این هستیم که تا آنجایی که امکان داشته باشد پیاده راه‌های شهری را گسترش دهیم. همچنین پلیس برای توسعه مسیر‌های دوچرخه سواری هم عزمی جدی دارد.
 
بیشتر بخوانید:
کودکان را تا ۱۲ سالگی در صندلی جلو ننشانید

رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در واکنش به وجود تردید‌ها درباره امکان پذیر بودن رواج دوچرخه سواری در تهران اظهار داشت: برای تحقق این مساله نیازمند این هستیم که فرهنگ سازی اتفاق بیفتد. در کنار این لازم است تا مسیر‌های دوچرخه سواری هم افزایش پیدا کند. اینکه دوچرخه‌های رایگان در اختیار شهروندان گذاشته شود و اقدام‌های تشویقی برای استفاده از دوچرخه انجام بگیرد تسهیلگر این روند خواهد بود. کاری هم که سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون می‌توانند برای تحقق این هدف انجام بدهند این است که کارکنانشان را تشویق کنند که با دوچرخه تردد کنند. در این باره لازم است تا اهرم‌های تشویقی در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف گذاشته شود تا این مساله را محقق کنند.

مومنی درباره اینکه وجود مسافت‌های طولانی و مسیر‌های دارای شیب زیاد مانع از کارایی دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی کارآمد شده گفت: به هر حال شهروندان ما این امکان را دارند که بخشی از مسیر را با استفاده از دوچرخه طی کنند و بعد مثلا از مترو استفاده کنند. یک شهروندی که بخواهد مسیر شمال به جنوب را طی کند می‌تواند از مترو استفاده کند و بعد دوباره در یک محدوده دیگری از مترو خارج شده و از دوچرخه استفاده می‌کند؛ بنابراین این مساله را می‌توان مدیریت کرد. اگر اهرم‌های تشویقی به کار گرفته شود مسلم است که مردم بیشتر استفاده می‌کنند.
 

برچسب ها: احسان مومنی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *