کودتا در مالی؛ مقام‎های ارشد دولتی بازداشت شدند

9:36 - 04 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۲۹۴
رسانه‌های مالی از وقوع کودتای نظامی در این کشور و بازداشت تعدادی از مقام‎های دولتی خبر می‌دهند.

- چندین منبع گزارش دادند که افسران نظامی در مالی، رییس جمهور، نخست وزیر و وزیر دفاع دولت موقت را بازداشت کردند.

این در حالی است که تنها چند ماه از برکناری رییس جمهور پیشین مالی با کودتای نظامی می‎گذرد.

به گزارش «رویترز»، منابع دیپلماتیک و دولتی در مالی می‎گویند ساعاتی پس از آنکه ۲ عضو ارتش مالی، موقعیت خود را در یک تغییر دولتی از دست دادند، «باه نداو»، رییس جمهور مالی، «موکتار اون»، نخست وزیر و «سلیمان دوکوره»، وزیر دفاع این کشور نیز به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در خارج از «باماکو»، پایتخت این کشور منتقل شدند.

این موضوع می‌تواند بی ثباتی را در این کشور در غرب آفریقا که در آن گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده و داعش، مناطق وسیعی از صحرای شمال را کنترل می‌کنند، تشدید کند.

بی ثباتی سیاسی و درگیری‌های نظامی در مالی، تلاش‌های کشور‌های همسایه برای حمایت از ملت فقیر این کشور را با مشکل روبرو کرده و به ناامنی منطقه کمک می‌کند.

فرستاده سازمان ملل در امور مالی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مقام‎های بازداشتی این کشور شده و می‎گوید «کسانی که این مقام‎ها را بازداشت کرده‎اند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.»

جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی، سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و چندین کشور اروپایی در بیانیه مشترکی، اعلام کردند که هیئتی از ارکان عالی تصمیم گیری منطقه‌ای و جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی برای کمک به حل این موضوع، روز سه شنبه به «باماکو»، خواهد رفت.

این گروه می‎گوید «جامعه بین المللی هرگونه اعمال زور، از جمله استعفا‌های اجباری را رد می‌کند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *