رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش نرخ مالیات بخش کشاورزی؛ مفهومی بی‌معنا در شرایط فعلی

6:00 - 26 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۷۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس کشاورزی گفت: افزایش نرخ مالیات زمانی معنا پیدا می‌کند که کشاورز آزادانه بتواند محصولاتش را به قیمت دلخواه به کشور‌های دیگر صادر کند، اما در شرایطی که حتی به کشاورزان یارانه هم تعلق نمی‌گیرد و دولت اجازه افزایش قیمت محصولات را به کشاورز برای صادرات نمی‌دهد افزایش نرخ مالیات معنی و مفهومی ندارد
افشین امجدی در گفت‌وگو با میزان، گفت: صنعت کشاورزی برای هر کشور به عنوان  امنیت غذایی محسوب می‌شود به همین دلیل علی‌رغم ریسک زیاد باید از این حوزه حمایت شود. طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام کالا‌های کشاورزی از مالیات مستثنی هستند، اما در کشور ما علاوه بر گرفتن مالیات و عدم حمایت از کشاورز گاهی اوقات می‌بینیم حتی از  بعضی از کشاورزان حمایت منفی هم می‌شود و به عبارتی مالیات پنهان گرفته می‌شود. مطمئنا مالیاتی که از تولیدکننده گرفته می‌شود باید متناسب با میزان درآمد وی باشد.

امجدی در رابطه با اخذ مالیات از بخش کشاورزی، گفت: افزایش نرخ مالیات زمانی معنا پیدا می‌کند که کشاورز آزادانه بتواند محصولاتش را به قیمت دلخواه به کشور‌های دیگر صادر کند، اما در شرایطی که حتی به کشاورزان یارانه هم تعلق نمی‌گیرد و دولت اجازه افزایش قیمت محصولات را به کشاورز برای صادرات نمی‌دهد افزایش نرخ مالیات معنی و مفهمومی ندارد پس بجای اینکه حمایت بیشتر بکنیم اگر بیایم با یک تصمیم گیری غلط بخواهیم مالیات بگیریم اطمینان داشته باشید نه به نفع کشور است و نه به نفع کشاورزی است مطمئنا این یک تناقض است. در حال حاضر بیشترین سود را دلالان بخش کشاورزی می‌برند که هیچ مالیاتی از آنان اخذ نمی‌شود.

وی ادامه داد: کشاورز باید آزاد باشد محصولاتش را صادر کند آن هم در شرایطی که ما به هر یک دلار حاصل از صادرات نیازمند هستیم. اگر ما بخش کشاورزی‌مان را خوب حمایت کنیم و از مداخله‌های بی جا درکارهایشان پرهیز کنیم، زیر ساخت هایش را فراهم کنیم و مانع نشویم، فوائد بسیاری دارد  و امنیت غذایی ما را فراهم می‌کند. اشتغال ما را در بخش کشاورزی اسم و رسم پیدا می‌کند. روستائی‌ها ما در مناطقی مرزی را تثبیت می‌کند، اما زمانی که برای آن‌ها کشاورزی سود آور نباشد به حاشیه شهر‌ها کوچ می‌کنند. از طرفی هم با صادرات بخشی از، محصولات کشاورزی ما ارز آوری خواهیم داشت. کشور‌های مختلف به خوبی از کشاورزی خود حمایت می‌کنند و حتی کشور صنعتی مانند آمریکا به بخش کشاورزی یارانه‌های متنوعی می‌دهد.»

امجدی در پایان با اشاره به نواقص فراوان مکانیزم بازار در ایران اشاره کرد: سیستم بازار ما ضعیف است که عمده سود آن به جیب دلال‌ها می‌رود یعنی اگر به جای اینکه دولت به فکر اخذ مالیات از کشاورز باشد به فکر ایجاد زیرساخت‌هایی باشد برای اینکه زنجیره‌های تولید و عرضه بهتر شکل بگیرد، هم کشاورز توان عرضه مستقیم محصولات را خواهد داشت هم مصرف‌کننده با قیمت پایین‌تری محصولات را خریداری می‌کند بنابراین این به نفع ما است اصلاح بازار در شرایط فعلی کشور هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف کننده و در نتیجه کاهش میزان دریافتی دلالان است.
 
 
 
بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد، ۲۶ درصد از شاغلین کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر این به میزان یک واحد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان ۱۵.۴ نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد ایجاد خواهد شد. با این وجود زمزمه حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی، نگرانی‌های فراوانی را برای تنها بخش مثبت اقتصادی کشور در زمان تحریم‌ها، ایجاد کرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *