رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بسیاری از بزهکاری‌ها از دل حاشیه نشینی بیرون می‌آید/ 75 درصد ورودی پرونده‌ها متعلق به 11 استان کشور است

18:40 - 24 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۲۷۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: ساوری با بیان اینکه بسیاری از بزهکاری‌ها از دل حاشیه نشینی بیرون می‌آید، گفت: تعداد جمعیت حاشیه نشین شهرها به حدود 11 میلیون نفر افزایش یافته است که پیش بینی می‌کنیم این جمعیت تا پایان سال 95 به 13 میلیون نفر افزایش پیدا کند.
بسیاری از بزهکاری‌ها از دل حاشیه نشینی بیرون می‌آیدبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، «علیرضا ساوری» در جلسه مشترک معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه در ایران 1980 عنوان مجرمانه احصا شده، اظهار داشت: این در حالی است که در بسیاری از کشورها این آمار بین 500 تا 680 عنوان مجرمانه است.

وی افزود: سال گذشته در دستگاه قضایی 15 میلیون پروده تشکیل شده است که در مقایسه با سال 92 افزایش چشمگیری داشته است. در سال 92 آمار ورودی های دستگاه قضایی 13 میلیون و 200 هزار پرونده بود.

ساوری افزود: 40 درصد از جرایم کشور مربوط به 5 جرم سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد بدنی غیرعمدی و تهدیدی است.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، نگهداری و مالکیت مواد مخدر و استعمال مواد 14 درصد دیگر از جرایم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین 27 درصد از جرایم کشور را مربوط به پرونده های دیگر را مزاحمت تلفنی، صدور چک بلامحل، ترک انفاق، تصرف عدوانی و افترا دانست و گفت: در مجموع 81 درصد پرونده مرتبط با 20 عنوان جرایم هستند و 19 درصد باقیمانده به 1960 عنوان جرم دیگر اختصاص دارد.

ساوری با بیان اینکه 75 درصد ورودی پرونده ها متعلق به 11 استان کشور از جمله البرز، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان، آذربایجان شرقی است گفت: 75 درصد جرایم در مراکز این استان‌ها رخ می‌دهد.

ساوری با بیان اینکه در 5 سال گذشته علیرغم تلاشهای امنیتی و انتظامی روند جرایم رو به رشد بوده است، گفت: سال گذشته یک میلیون و 700 هزار نفر با جرایم مختلف دستگیر شدند و این امر نشان می دهد که روند مقابله ای به تنهایی قابل قبول نیست و باید اقدامات خود را به سمت پیشگیری سوق دهیم.

وی به حاشیه نشینی و تبعات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: تعداد جمعیت حاشیه نشین شهرها به حدود 11 میلیون نفر افزایش یافته است که پیش بینی می کنیم این جمعیت تا پایان سال 95 به 13 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی گفت: در حاشیه نشینی 24 نقش منفی را می توان تعریف کرد و بسیاری از بزهکاری ها از دل حاشیه نشینی ها بیرون می آیند که باید برای آن به دنبال راه چاره باشیم.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه 5/4 میلیون نفر جمعیت جوان تحصیل کرده در کشور داریم که سالی 600 هزار نفر به آن اضافه می شود، گفت: باید برای اشتغال این جوانان همه دستگاهها اهتمام داشته باشند چرا که تعداد زندانیان با سواد ما که عمدتا با جرایم سایبری یا مالی راهی زندان شده اند به 22 هزار نفر رسیده اند.

ساوری با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از جرم افزود: در گذشته نسبت به مشارکت مردم در پیش بینی از جرم غفلت شده که باید با حمایت سازمانهای مردم نهاد این غفلت را جبران کنیم.

وی ارتقای آگاهی های عمومی مردم را در کاهش جرم و آسیب های اجتماعی موثر دانست و گفت: جرم و آسیب در مثلث انگیزه، ابزار و فرصت به وجود می آید که آگاهی های عمومی در پیشگیری از جرم اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در حوزه ارتقای آگاهی های عمومی نیاز به یک اقدام جهادی داریم که سازمانهای مردم نهاد در این حوزه می توانند بهترین و قویترین و سریعترین راه برای دستیابی به این هدف باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *