تحریم سفیر ایران در بغداد؛ اعتراف صریح آمریکا به نقش مؤثر تهران در ایجاد فضای باثبات و امن عراق

18:00 - 04 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۸۰۹۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم سفیر ایران در بغداد اعتراف صریح آمریکا به نقش مؤثر سفارت ایران در ایجاد فضای باثبات و امن و کمک به ملت و دولت عراق برای رهایی از مشکلات داخلی است.
حمید خوش‌آیند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تأتیر اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تحریم سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، اظهار داشت: باید تأکید کنم که تحریم‌ها جدای اینکه موضوعات مورد تحریم شامل چه افراد، گروه‌ها و ساختار‌هایی هستند، برای دهه‌های متمادی، اساساً یکی از ابزار‌های مهم سیاست خارجی آمریکا در پیشبرد و پیگیری سیاست‌های زیاده‌طلبانه خود است که اتفاقاً در دولت ترامپ تشدید و بی‌اثر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه می‌گویم بی‌اثر، دقیقاً به خاطر اشتهای سیری‌ناپذیر آمریکا از استفاده از تحریم است که حتی به اذعان مقامات سابق و فعلی آمریکایی موجب از بین رفتن مکانیسم اثر تحریم شده است. جالب است که این واقعیت توسط مقامات آمریکایی در خفا و آشکار به ترامپ هم گوشزد شده است.

وی با بیان این که در مباحث روابط بین‌الملل یک تئوری داریم که می‌گوید استفاده از قدرت به معنای ریزش قدرت است، افزود: آنچه که در طول نزدیک به چهار سال اخیر مواجه بودیم استفاده بی‌محابای دولت آمریکا از تمام ابزار‌های قدرت خود علیه ایران بوده است. تحریم که یکی از ابزار‌های مهم قدرت است، از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین یک ارزیابی نهایی در خصوص پروژه تحریم و راهبرد فشار حداکثری آمریکا این است که در حالت طبیعی به اهداف خود نرسیده است.

خوش‌آیند تحریم سفیر ایران در عراق را بخشی از پروژه تحریمی آمریکا علیه ایران دانست و اضافه کرد: آمریکا هر فرد و یا نهادی را که مخلل اهداف و سیاست‌های خود بداند تحریم می‌کند. تحریم سفیر ایران در عراق نیز نشان می‌دهد که سفارت ایران در عراق و شخص سفیر یعنی آقای مسجدی که یک نیروی ارزشی و انقلابی و یک مدیر جهادی و مدبر است، مجموعه‌ای مؤثر در زمینه مقابله با سیاست‌های ضد ایرانی و بحران‌ساز آمریکا در عراق است.

این کارشناس بین‌الملل تاکید کرد: فضای ناامن و بی‌ثبات بهترین بستر برای پیشبرد سیاست‌های آمریکایی در غرب‌آسیا و کشور‌های اسلامی است. اصلاً سیاست‌ها و اهداف آمریکایی در یک بستر ناامن و بحرانی زودتر و بهتر و بیشتر به مقصد می‌رسند تا در یک فضای امن و باثبات.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این نظر تحریم سفیر ایران در بغداد اعتراف صریح آمریکا به نقش مؤثر سفارت ایران در ایجاد فضای باثبات و امن و کمک به ملت و دولت عراق برای رهایی از مشکلات داخلی است. در هر صورت این تحریم نیز بی‌اثر بوده و هیچ کاری از پیش نخواهد برد. کمااینکه در رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به طور عام و گفتمان‌ها و رویکرد‌های سیاست خارجی در کشور‌های منطقه هیچ خللی ایجاد نخواهد کرد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *