موافقت مجلس با کلیات طرح معافیت مالیاتی بازار سرمایه

9:57 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۷۷۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
موافقت مجلس با کلیات طرح معافیت مالیاتی بازار سرمایه
نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی از حوزه سرمایه‌گذاری در کشور حمایت کردند.

خبرگزاری میزان - نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم با ۱۴۴ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح مذکور موافقت کردند.

محسن زنگنه در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید، مشارکت مردم گفت: این موضوع مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه کمیسیون اقتصادی همه زوایای آن را مطرح نمی‌کند، در برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کردیم معافیت‌های مالیاتی را ساماندهی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم تا اگر شرکتی هزار میلیارد تومان مالیات دارد حداکثر بتواند ۵۰۰ میلیارد تومان تخفیف دریافت کند و تخفیف‌ها تا این سقف اعمال می‌شود.

وی عنوان کرد: فهرست شرکت‌های مشمول را دریافت کرده‌ام، یک صندوق سرمایه‌گذاری و حتی یک شهرداری در این فهرست وجود ندارد، چرا باید به شرکت‌های بزرگی که بورس و قرمز شدن آن را بهانه می‌کنند و نمی‌گذارند تصمیمات بزرگ بگیریم را از پرداخت مالیات معاف نماییم. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت را کم می‌کنیم و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را افزایش می‌کنیم، اگر این طرح به تصویب برسد سال بعد باید یک درصد دیگر به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کنیم.

وی گفت: بانک ملت ۱۳ همت، پتروشیمی پردیس ۶ همت، منطقه آزاد انزلی ۵ هزار و ۷۰۰ همت، پتروشیمی تابان فردا ۵ هزار و ۳۰۰ همت، بنیاد مستضعفان ۴ هزار و ۷۰۰ همت، شرکت پالایش نفت اصفهان ۴ هزار و ۱۰۰ همت، کشتیرانی حافظ ۴ هزار و ۱۰۰ همت، از پرداخت مالیات با تصویب این طرح معاف می‌شوند که جمع آن به بیش از صد همت می‌رسد. اگر تخفیف بدهیم باید آن را از مردم دریافت کنیم.

در ادامه علی بابائی کارنامی به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح مذکور، گفت: در برنامه هفتم توسعه نقطه نظرات فراوانی وجود دارد، امیدواریم دولت بتواند از آن‌ها در حوزه مالیاتی استفاده و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: نمی‌توانیم در زمانی محدود برای فضایی نامحدود تصمیم بگیریم، زیرا ممکن است اشکالاتی ایراد کند، باید دقت نظر داشته باشیم که این تصمیم ۷۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد و این ظرفیت می‌تواند در بازه زمانی یکساله و یا چندین ساله بر روی بازار سرمایه اثر بگذارد و فضای اقتصادی را دچار اختلال کند.

محمد علیپور در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مخالف این طرح نکاتی را مطرح کردند که در پاسخ به آن مطالبی را بیان می‌کنم، آقای زاکانی شهردار تهران در رابطه با این طرح عنوان کردند که در صورت تصویب نشدن کار شهرداری‌ها تمام بوده و مشکل بزرگی برایشان ایجاد می‌شود.

نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس ادامه داد: همچنین مخالف این طرح نکاتی را در رابطه با شرکت‌هایی که معافیت‌های مالیاتی شاملشان می‌شود مطرح کردند که باید بگویم این شرکت‌ها برای مردم بوده و مجلس یازدهم تلاش خود را برای ساماندهی به نظام مالیاتی کشور انجام داده است. قانون باید ثبات داشته باشد و یک بودجه یک ساله نباید قانون دائمی را نقض و یا اثرش را خنثی کند.

وی با بیان اینکه عدم تصویب طرح مذکور موجب ورشکستگی تعداد زیادی از بیمه‌ها می‌شود، عنوان کرد: وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی و تمام مسئولان مرتبط این طرح را مفید ارزیابی کرده و با آن موافق هستند. ما در مجلس جلوی تمامی فرار‌های مالیاتی را با تصویب قوانین مناسب گرفتیم، اما متأسفانه در برقراری معافیت‌های مالیاتی با تنگ‌نظری اقدام می‌کنیم. همواره مسیر مجلس یازدهم اتکاء به نظر کارشناسی و تخصصی بوده و در این خصوص نیز کمیسیون تخصصی اقتصاد مجلس با بررسی‌های متعدد کارشناسی با حضور مسئولان با این طرح موافقت کرده است از این رو نمایندگان باید با اصلاح قانون بودجه و تصویب این طرح به مردم کمک کرده و مانع ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی شوند.

سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با اصلاح احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: همواره شعار‌های سالی را که مقام معظم رهبری مطرح می‌کند در جلسات نسبت به آن‌ها مطالبی را بیان کرده و یا برایشان بنر نصب می‌کنیم، اما در عمل با آن‌ها مخالفت می‌کنیم. یکی از این مخالفت‌ها نیز اقداماتی است که در حوزه کشاورزی غرب استان اصفهان رخ می‌دهد به نحوی که علیرغم کشت غلات، دولت تصمیم به خشکاندن گندم‌ها داشته، این در حالی که کشاورزان توان بیمه محصولات خود را هم نداشتند. وزیر نیرو در تصمیمات خود غرب و شرق استان اصفهان را به صورت مساوی در نظر بگیرد ضمن اینکه مهمترین محصول کشاورزی گندم بوده که نان مردم را تأمین می‌کند.

نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: ما قانون‌های دائمی داریم که نباید در قوانین یک ساله مجلس از جمله بودجه سال جاری آن‌ها را نقض کنیم. قانون دائمی معافیت‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران در مناطق محروم با مشوق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در آنجا تولید را رونق دهند که در صورت اجرای قانون بودجه و لغو معافیت‌ها جلوی این سرمایه‌گذاری‌ها گرفته می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و تمام بخش‌های مرتبط با وزارت اقتصاد با این موضوع موافق هستند و در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به تصویب آن تأکید کرده و اجرای آن را ضروری دانستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *