رژیم منحوس صهیونیستی؛ عامل افزایش تنش‌های ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان

12:21 - 09 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۰۶۶۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
با وجود اینکه منطقه قفقاز از مرز‌های رژیم اشغالگر قدس فاصله زیادی دارد، این رژیم دست طمع خود را به سوی منطقه قفقاز دراز کرده و به دنبال نفوذ نظامی، اطلاعاتی خود در این منطقه و بی ثبات سازی در همسایگی جمهوری اسلامی ایران است.
مائده هنجار - رژیم صهیونیستی با بهانه‌های مختلفی در تلاش است زمینۀ نفوذ خود را در منطقه  گسترش دهد. تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با حکام کشور‌های مرتجع عربی گویای آن است که از هیچ فرصتی برای گسترش نفوذ و ایجاد پایگاه‌های جدید خود در منطقه دریغ نمی‌کند.
 
این غده سرطانی با وجود اینکه منطقه قفقاز از مرز‌های این رژیم فاصله زیادی دارد؛ دست طمع خود را به سوی این منطقه دراز کرده و به دنبال نفوذ نظامی، اطلاعاتی خود در این منطقه است. رژیم اشغالگر قدس بار دیگر به بهانه رفع منازعات بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بالاترین نقش را در ایجاد درگیری و دامن زدن به اختلافات و بی ثبات سازی در همسایگی جمهوری اسلامی ایران دارد.

رژیم صهیونیستی بزرگترین اشغال را در طول تاریخ به ثبت رساند
این رژیم با استفاده از زور و لابی‌های صهیونیستی بزرگترین اشغال را در طول تاریخ به ثبت رساند و حتی با گذشت بیش از ۷۰ سال از زمان ایجاد و آغاز اشغالگری از اعتبار و امنیت کافی برخوردار نیست. مؤسسین این رژیم که می‌دانستند از طرف کشور‌های عربی و مسلمان طرد خواهند شد، توسعه ارتباط با کشور‌های غیرمسلمان و غیر عرب را در همان سال‌های اولیه روی کار آمدن‌شان در دستور کار خود قرار داده بودند و حضور اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در خاک جمهوری آذربایجان به دوران شکوفایی جبهه خلق در منطقه قفقاز برمی‌گردد.  

در همین زمینه سینا حسین‌پور در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به نقش اطلاعاتی امنیتی اسرائیل تاکید کرد: نه فقط قضیه منطقه قره باغ بلکه بسیاری از گره‌های منطقه ما ریشه در وقایع گذشته دارد. اصلی‌ترین ضعفی که ما در کشور خودمان در خصوص تحلیل مسائل کشور‌های همسایه داریم این است که اطلاعات کافی درموردشان نداریم و بر اساس اطلاعات نهایتاً ده سال اخیر صحبت می‌کنیم و قبل‌تر از آن را مطالعه نکرده ایم.
 
جبهه خلق پای اسرائیل را به آذربایجان باز کرد
وی افزود: برای اینکه بفهمیم اسرائیل در منطقه چه کار می‌کند و چرا آمده، باید برگردیم به سال ۱۹۹۲ که ایران دیپلماسی فعال و نقش بسیار پررنگی در منطقه داشت و بنا بر اتفاقاتی که در آن دوره افتاد ایران از این فضای سیاسی کنار زده شد و به ناگاه دولتی با نام جبهه خلق [در جمهوری آذربایجان] سرکار آمد که علاقه زیادی به ارتباط با ترکیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت، و بسیار امیدوار بود که این کشور‌ها به دولت خلق کمک کنند که نکردند و شکست‌ها پیاپی شد و دولت سقوط کرد، اما پای اسرائیل از این منطقه قطع نشد و به کمک برخی دیپلمات‌های خارجی و سازمان امنیت اروپا صهیونیست‌ها در آذربایجان باقی ماندند.

نام منطقه‌ کوهستانی قره‌باغ که مالکیت آن با جمهوری آذربایجان است و در دل کشور ارمنستان قرار دارد، باز هم بر سر زبان‌ها افتاده و نزاع و درگیری میان دو کشور همسایه بار دیگر نگاه‌ها را به سوی این دو کشور کشانده است.

مناقشه‌ ارمنستان و جمهوری آذربایجان در طی ۳۲ سال اخیر بار‌ها این دو کشور را وارد درگیری نظامی کرده و جان بیش از ۳۰ هزار نفر را گرفته است. درگیری نظامی میان دو کشور در حالی ادامه داشت که طرفین در سال ۱۹۹۴ پیمان آتش بسی را امضا کردند که تا کنون بار‌ها نقض شده است. بر اساس آتش بس ۱۹۹۴ میان آذربایجان و ارمنستان قره باغ و مناطق اطراف آن تحت کنترل ارمنستان درآمد، اما باکو با وجود پذیرش قطعنامه همچنان به کنترل این منطقه امیدوار است.

حسین پور در ادامه گفت‌وگو با میزان می‌افزاید: در درگیری‌های چند دوره در منطقه قره باغ اسرائیلی‌ها نقش فعالی داشتند و تجهیزات و پهباد‌های خود را به دست آذربایجان رساندند و در نتیجه این اقدامات صهیونیست‌ها، ارمنی‌ها به این نتیجه رسیدند که باید اسرائیلی‌ها را راضی کنند و تا مادامی که اسرائیل را راضی نکردند از منطقه خارج نمی‌شنود و اسرائیل دشمن ارمنستانی‌ها را یاری خواهد کرد.

ارمنی‌ها برای ایجاد توازن سعی کردند که اسرائیلی‌ها را راضی نگه دارند تا بیش از این در این نزاع دخالت نکند


این کارشناس مسائل قفقاز ادامه می‌دهد: ارمنی‌ها برای ایجاد توازن سعی کردند که اسرائیلی‌ها را راضی نگه دارند تا بیش از این در این نزاع دخالت نکند. ارمنی‌ها تصمیم گرفتند که سیاست‌شان را تغییر دهند و به رژیم صهیونیستی نزدیک شوند تا شاید دست از حمایت آذربایجانی‌ها بردارد.

حسین پور تاکید کرد: در صورت هرگونه تنش و یا پیروزی یکی از این دو کشور همسایه، جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد که مهمترین آن حضور نیرو‌های رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز‌های شمالی کشورمان است.

حسین پور در ادامه گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ پهباد‌های اسرائیلی از کشور آذربایجان برخی پایگاه‌های ایران مانند تجهیزات هسته‌ای نطنز را مورد هدف قرار داد و بعدا مشخص شد که وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، الدار محمود اف جاسوس رژیم صهیونیستی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲ مهر ۹۳ از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.ه بود.

به نظر می‌رسد که سرکردگان گروهک‌های ریز و درشت تروریستی نظیر رژیم آمریکا بنا دارند میدان درگیری این گروه‌ها به کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز منتقل کنند. همان راهبردی که پیشتر در افغانستان پیاده و گروهک تروریستی - آمریکایی داعش را به این کشور منتقل کردند.

در حال حاضر منطقه قره‌باغ تبدیل به محل مناقشه و زورآزمایی بازیگران خارجی شده که ظاهراً هیچ اراده‌ای برای حل این مناقشات ندارند و مع‌الأسف منافع مردم جمهوری آذربایجان و ارمنستان قربانی این رقابت‌ها شده است.

اما جمهوری اسلامی ایران که با هر دو کشور مناسبات خوبی دارد و به اراده و خواست ملت‌ها همیشه احترام می‌گذارد، برای میانجی‌گری اعلام آمادگی کرده و حتی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات این دو کشور گفت‌وگو کرده است

کشور‌های منطقه باید با هوشیاری خود مانع دخالت و نفوذ هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در منطقه شوند، چرا که در همین قضیه حل منازعات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار‌ها نشان داده است که به هیچ‌وجه به دنبال صلح در منطقه نیست و با کارشکنی‌ها و نفوذ اطلاعاتی خود مسیر صلح را ناهموارتر کرده است. پایان منازعه چند دهه دو کشور آذربایجان و ارمنستان هیچ راه حلی غیر از مذاکره و توافق میان این دو کشور وجود ندارد.

پایان منازعه چند دهه دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان هیچ راه حلی غیر از مذاکره و توافق میان این دو کشور برای رفع این بحران کهنه ندارد و به طورقطع ادامه درگیری نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه به وخامت وضعیت کمک می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *