برندهایی که در بازار ایران جا خوش کرده‌اند/ نماینده مجلس: صف زنبیل‌ کشورها‌ برای همکاری با ایران

11:24 - 16 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۱۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: ترافیک ورود هیات های تجاری، شرکت و برندهای معروف به ایران سبب شده تا حساسیت کارشناسان به این موضوع بیشتر شود و نسبت به اینکه ایران به سرزمین مصرف و انبار کالای وارداتی تبدیل شود هشدار دهند.
برندهایی که در بازار ایران جا خوش کرده‌اند/ نماینده مجلس: صف زنبیل‌ کشورها‌ برای همکاری با ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، در حال حاضر شاهد ترافیک ورود هیات های تجاری از کشورهای اروپایی به ایران هستیم که خواهان آغاز و افزایش همکاری تجاری با ایران هستند، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نسبت به اینکه ایران نباید به بازار مصرف و انبار کالاهای مصرف تبدیل شود، هشدارهای فراوانی داده اند.

برخی از برندهای معروف از جمله گوشی های تلفن همراه از سامسونگ گرفته تا اپل و سونی در بازار ایران جا خوش کرده اند و همین شرکت ها در زمان تحریم حتی خدمات پس از فروش به ایران ارائه نمی دادند و اکنون چین شرکت و برندهایی به علاوه شرکت های خودروسازی برای بازار ایران دندان تیز کرده اند و خواهان همکاری با ایران هستند و طبق گفته عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای همکاری با ایران زنبیل خود را در صف قرار داده اند.

صف زنبیل‌ کشورها برای همکاری با ایران
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، همكاري اقتصادي با كشورهايي كه در دوران تحريم دوست و همراه جمهوري اسلامي بودند را در اولويت خواند و گفت: هر چند كه تحريم ها هنوز كاملا برداشته نشده اما خيلي از كشورها آمده اند زنبيل هايشان را در صف گذاشته اند براي همكاري با ايران.

روح الله عباس پور ادامه داد: تصریح کرد: تمايل بالاي كشورها براي همكاري اقتصادي با ايران به اين دليل است كه كشور ما ظرفيت هاي بالا و قابليت هاي اقتصادي زيادي دارد.

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان تحريم كشورهايي بودند كه رفتار نامناسبي با ايران داشتند مطمئنا براي همكاري در اولويت قرار نمي گيرند و بايد بروند ته صف بايستند.

وی تصریح کرد: برخي كشورها در زمان تحريم بازي در مي آوردند،‌ كالا ارائه مي دادند اما خدمات پس از فروش نداند و اكنون زياده خواه هستند،‌ نمي توانند به آنچه مي خواهند برسند.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: سرمايه گذار وقتي در داخل كشور قرارداد مي بندد،‌ براي آنكه در چالش هاي سياسي تحت تاثير قرار نگيرد و دست ما را در حنا قرار ندهد بايد شناسايي كنيم و اولويت ها را به كشورهايي بدهند كه در روزهاي سخت همراه ما بودند نه مثل فرانسه كه وقتي آمريكا ما را تحريم كرد،‌ فرانسه جلوتر از آمريكا فشارهايش را وارد كرد.

قرار نیست ایران بازار اجناس بنجل خارجی شود
اين نماينده مجلس همچنين تاكيد كرد: اقتصاد مقاومتي نقشه راهبردي كشور است، قرار نيست تحريم ها كه برداشته مي شود، ايران به بازار اجناس بنجل خارجي تبديل شود. وارداتي هم اگر انجام مي شود،‌بايد در خدمت توليد داخلي باشد.

وی گفت: واردات بايد تكنولوژي و دانش فني باشد تا زمينه و بستر لازم را براي ارتقاع سطح كيفي بازار داخلي باشد و زمينه را براي اشتغال فراهم كند و توليدات داخلي را رونق بخشد.

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اینکه حساسيت هایی در خصوص ورود گوشي هاي جديد از جمله سامسونگ، اپل و دیگر برندها كه شرايط را براي سوء استفاده از اطلاعات شخصی شهروندان ایرانی مهيا مي كنند گفت: اگر ورود كالايي به امنيت كشور لطمه وارد كند حتما تذكر جدي داده مي شود اما خوشبختانه ايران در این حوزه قوی عمل کرده و اجازه هيچ گونه سوء استفاده احتمالی به شرکت و برندهای معروف نمي دهد و اکنون شاهد این هستیم که ‌ايران جزيره امن منطقه است.

وی افزود: البته باید اوضاع بررسي و مديريت شود و باتوجه به رفع تحریم ها اجازه ندهیم برندهای معروف کشورهای مختلف در قالب سرمايه گذاري به سوء استفاده بپردازند.

لزوم جلوگیری از سوء استفاده احتمالی
عباس پور همچنين در خصوص تغيير قانون براي ورود كالاهايي كه احتمال برهم زدن امنيت كشور را دارند تصريح كرد: ما براي گمرك قانون تصويب كرده ايم و در اين زمينه وزارت صنعت و معدن و تجارست بايد سياست گذاري كند و بداند چه محصولاتي وارد كشور بشود يا نشود. اما اگر جايي دستگاههاي مربوطه احساس كنند نياز به قانون گذاري است‌، در اين زمينه ها وارد شده و قانون گذاري مي كنيم.

البته ناگفته نماند برندهای معروف به ویژه گوشی های تلفن همراه از برند سامسونگ گرفته تا اپل و دیگر برندها که طبق آمار مسئولان بیش از 80 درصد آنها به کشور قاچاق می شود با روش های خاص سازمان گمرک کشور را دور زده و محصولات خود را با عنوان قطعات با یک سوم گمرکی که باید بپردازد وارد کشور کند.

همچنین شرکت های معروف گوشی و لوازم خانگی در زمان تحریم ازارائه قطعات برای خدمات پس ازفروش به ایران خودداری کرده اند.

سنگ اندازی کره‌ای‌ها جلوی پای بازرگانان ایرانی‌
رییس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از سیاست محافظه‌کارانه کره در ارتباط با ایران، گفت: در چند سال اخیر سیاست‌های تجاری کره جنوبی باعث شد روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود برسد و این کشور جایگاه خود را در بازار ایران از دست بدهد.

ولی‌الله افخمی‌راد، تاکید کرد: کشورهای اروپایی اگرچه ما را تحریم کردند اما به دلیل ویژگی‌های غیرقابل انکار اقتصادی ایران، از تعامل با ما چشم‌پوشی نکردند و با ایران وارد معامله شدند به طوری که بیشترین هیات‌های تجاری از اروپا به کشور ما وارد شدند، همچنین در زمان تحریم‌ها کشورهای دیگری مانند چین جایگاه خود را در بازار ایران باز کرده اما در این میان جایگاه کشور کره جنوبی کمرنگ‌تر شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کره‌ای در خصوص علل کمرنگ شدن نقش کره در بازار ایران یادآور شد: در زمان تحریم برخی کشورها ارتباط خود با ایران را حفظ کردند، چین در تمام این مدت با ما همکاری کرده و شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات بوده است. اما ژاپن و کره سیاستی متفاوت را اتخاذ کردند یعنی نه تنها تحریم‌ها را 100 در صد رعایت کردند بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود هم ارتباط خود با ایران را قطع کردند مثلا حتی در زمینه‌هایی مثل خودرو که بازار ایران علاقه بسیاری به محصولات کره‌ای نشان داد، این کشور فروش خود به ایران را متوقف کرد.

افخمی‌راد با اشاره به اینکه در دوره‌ای خودروهای هیوندای و کیا در بازار ایران با اقبال مردم همراه شد، تصریح کرد: کره جنوبی با وجود استقبال و تقاضای بازار ایران، از فروش این خودروها به ایران امتناع کرد به همین خاطر ما مجبور شدیم هیوندای و کیا را از کشورهای دیگری مانند امارات خریداری کنیم. ضمن اینکه کره در اقدام دیگر خود و با وجود اینکه خط تولید هیوندای را در بم داشت اما صدور قطعات به این کارخانه را قطع کرد به همین دلیل ایران با چینی‌ها وارد معامله شد.

افخمی‌راد انتقاد دیگر به سیاست‌های تجاری کره جنوبی را در عدم سرمایه‌گذاری این کشور در ایران و تمایل به فروش کالای تمام شده دانست و افزود: محصولات شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال.جی در ایران بازار خوبی دارند، به همین دلیل ما از مدیران عامل این دو شرکت دعوت کردیم به ایرن بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا محصولات آنها به صورت مشترک با ایران تولید شود، اما سامسونگ و ال.جی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کردند. باید به این نکته توجه کرد که در ایران وضعیت در حال دگرگونی است و ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی هستیم و کمتر به خرید کالای تمام شده تمایل داریم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عملکرد کره در چند وقت اخیر ما را به اتخاذ سیاست‌های دیگری واداشته است، تصریح کرد: آنچه از عملکرد کره گفته شد ما را بر آن داشت که دستورالعملی را وضع کنیم که کالاهای کره‌ای مشمول تعرفه‌ گمرکی بالاتری شوند، به طوری که مثلا تعرفه لوازم خانگی کره‌ای از 40 به 42 تا 80 درصد افزایش یابد.

وی در مورد اینکه آیا الان برای ورود کره به بازار ایران دیر شده است، گفت: بسیاری از کشورها اسناد همکاری خود با ما را تنظیم کرده و برای شروع کار منتظر رفع تحریم‌ها هستند، طبیعی است که کشورهایی که با ما در شرایط تحریم همراهی کردند در اولویت قرار دارند اما اگر کشوری سیاست خودش را با ما عوض کند ما آن را در برنامه کاری خودمان قرار می‌دهیم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *