برنج شالیکاران روی دستشان شفته شد/ علاقه جهاد کشاورزی به خرید برنج از دلالان به‌جای کشاورزان

8:04 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۶۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: یک کارخانه‌دار برنج در خصوص وضعیت خرید برنج از کشاورزان گفت: در حال حاضر فصل برداشت برنج است اما در واقع نه دولت و نه دلالان هیچ کدام خریدار نیستند و همین امر سبب شده تا کشاورز مجبور به حراج کردن محصولش شود.
احمدرضا عشریه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه در حال حاضر برداشت شروع شده است، اظهار کرد: در یک هفته گذشته برنج ها انباشته شده و خریداری نیست در واقع خریداران (دلالان) در انتظار این هستند که قیمت پایین بیاید تا بتوانند سود بهتری داشته باشند.

کاهش قیمت برنج به دلیل نبود مشتری
وی در خصوص قیمت‌های پیشنهادی گفت: تا چندی پیش قیمت برنج به هر کیلو 7 هزار و 500 تومان هم رسید اما با شروع فصل برداشت و عدم خرید از طرف دولت و حتی دلالان، قیمت ها پایین آمد و حتی امروز پیشنهاد 6800 تومان را داشتیم که اکثر پشنهادها از طرف دلالان و کارخانجات است.

به گفته این کارخانه دار، اگر دولت و به عبارتی شرکت‌های تعاونی حداقل مثل سال گذشته برنج را خریداری کنند و در همین زمان خرید را آغاز کنند، به داد کشاورزان رسیده وگرنه اگر همین روال پیش رود قیمت برنج به هر کیلو 6 هزار تومان هم خواهد رسید که این رقم زیر قیمت تمام شده است.

خرید از دلال
وی بیان کرد:از دوماه مانده به عید تا تیر ماه، کشاورزان مشغول نشا و کشت هستند اما دولت بعد از اینکه برنج را دلالان خریدند و چیزی در کارخانه نماند، تازه شروع به خرید می کنند.

عضو خانه کشاورز آمل بیان کرد: با خرید نکردن دولت، دلال‌ها قیمت را پایین می‌آورند با اینکه امسال در ورامین یا شیراز کشت نداشتیم، اما باز هم با قیمت پایین برنج را خریداری می کنند وبا سود 2 تا 3 هزار تومانی می فروشند.

ماستی که کیسه نمی شود
عشریه در خصوص قیمت واقعی برنج گفت: اگر دولت برنج را 7 هزار تومان خریداری کند قیمت مناسبی است و با این کار دلالان ماستشان را کیسه خواهند کرد.

وی با اظهار تاسف از عملکرد وزارت جهاد گفت: از وزارت جهاد خواستاریم با وضعیت معیشتی اسف باری که کشاورزان دارند به این قشر کمک کرده و برنج‌ها را خریداری کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *