ارائه راه‌‌حل‌های سیاسی برای رفع بحران سوریه و یمن / ایران آماده همکاری با فرانسه برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه

10:29 - 02 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۵۷۴
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه طی تماس تلفنی بر تدوین نقشه راه برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران - پاریس تاکید کرده و ارائه راه‌حل‌های سیاسی برای رفع بحران یمن و سوریه و مبارزه با داعش را ضروری دانستند.
ارائه راه‌‌حل‌های سیاسی برای رفع بحران سوریه و یمن / ایران آماده همکاری با فرانسه برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقهبه گزارش گروه سیاسی ، حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی با 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه، به امکانات و توانمندی های گسترده ایران و فرانسه برای گسترش همکاریها اشاره و اظهار کرد: طی 10 سال گذشته فرصت های زیادی را دو کشور برای تعمیق و توسعه روابط از دست داده اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسیده است.

رییس‌جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای، پایبندی طرفین به انجام تعهداتشان را اصلی‌ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات دانست و افزود: اعضای گروه 1+5 ضروری است در خصوص اجرایی شدن گام های بعدی توافق هسته ای تلاش کنند.

روحانی ضمن تبیین وضعیت خطرناک منطقه، به نقش ویرانگر گروه‌های تروریستی اشاره کرد و یادآورشد: ایران خواهان همکاری و تلاش کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه ، عراق و یمن است.

وی خاطر نشان کرد: خواست اصلی ایران در منطقه، ایجاد و تقویت صلح و ثبات است و ما آماده همکاری با دیگر کشورها از جمله فرانسه در این عرصه هستیم.

روحانی با اشاره به وضعیت غم بار مردم یمن تصریح کرد: حملات هوایی یک کشور همسایه به مردم یمن غیر قابل قبول است و امیدوارم کشتار مردم یمن توسط فرانسه و اتحادیه اروپا محکوم شود.

فرانسوا اولاند نیز در این گفت و گوی تلفنی، با قدردانی از نقش دکتر روحانی در موفقیت مذاکرات هسته ای، گفت: وزیر خارجه فرانسه با هدف تحکیم روابط تهران - پاریس و تدوین نقشه راه تعمیق روابط دوجانبه، راهی تهران می شود.

رییس جمهوری فرانسه با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی برای اجرای عملی توافق هسته ای، اظهارداشت: ما می توانیم در زمینه انرژی ، نفت و ناوگان هوایی، همکاری های خود را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان مردم دو کشور تاکید کرد و گفت: باید در کنار تقویت همکاریهای دانشگاهی دو کشور، زمینه رفت و آمد توریست های ایرانی و فرانسوی نیز گسترش یابد چرا که این موضوع نقش عمده ای در توسعه همکاریهای ایران و فرانسه خواهد داشت.

رییس‌جمهور فرانسه همچنین ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: باید برای سوریه و یمن به دنبال راه حل‌های سیاسی باشیم و در زمینه عراق نیز برای مبارزه با تروریست‌ها و داعش همکاری کنیم.

انتهای پیام ./


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *