توافق برای حمل‌و‌نقل آسان زائران اربعین در دستور کار ایران و عراق

16:34 - 07 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۰۸۷
توافق برای حمل‌و‌نقل آسان زائران اربعین در دستور کار ایران و عراق
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گفت: به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم از طریق توافق با طرف عراقی اتوبوس‌های عراقی وارد عمق خاک کشورمان شده و زائران اربعین را از خاک ما به داخل خاک عراق منتقل کنند.

خبرگزاری میزان - سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به آخرین تمهیدات صورت گرفته برای اربعین، گفت: جلسات ستاد اربعین با اتمام ایام اربعین ۱۴۰۲ از سال گذشته تشکیل شده و برنامه‌ریزی‌ها توسط کمیته‌های ۱۷گانه صورت گرفته است.

میراحمدی، اظهار کرد: ما دو نشست مشترک با مسئولین عراقی در قالب قرارگاه‌های مشترک عملیات اربعین را برگزار کردیم و در این نشست‌ها توافقات بسیار خوبی صورت گرفته است.

چهارشنبه آینده؛ سفر هیئت ایرانی برای تسهیل اربعین

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، افزود: در این راستا، چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده به دعوت وزیر کشور عراق برای گفتگو‌ها و عملیاتی کردن توافقات با توجه به اینکه به مرور وارد فضای ایام اربعین می‌شویم در راس هیئتی به عراق سفر می‌کنیم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی برای تسهیل امور زائرین داشته باشد.

توافق برای حمل و نقل آسان زائران اربعین در دستور کار

میراحمدی گفت: از نکات قابل ذکر که بتوانیم با عزیزان عراقی به نتیجه برسانیم این است که از طریق جلب توافق طرف عراقی این امکان فراهم شود تا خودرو‌های زائران ایرانی در ایام اربعین از داخل خاک ایران وارد خاک عراق شده و محدودیتی که عراق در ایام اربعین تعیین کرده از طریق توافق با آن‌ها رفع شود. این کار هم به سهولت سفر زائران اربعین و هم به کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک می‌کند.

وی صریح کرد: دومین مورد این است که با توجه به مشکل کمبود وسیله حمل و نقل عمومی به طور مشخص اتوبوس، به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم از طریق توافق با طرف عراقی به توافق برسیم که اتوبوس‌های عراقی وارد عمق خاک کشورمان شده و زائران اربعین را از خاک ما به داخل خاک عراق منتقل کنند.

عبور و مرور موکب‌های ایرانی تسهیل می‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور عنوان کرد: البته مباحث مختلفی مانند تسهیل عبور و مرور موکب‌های ایرانی نیز وجود دارد که ان‌شاءالله بتوانیم همانند سال گذشته که وضعیت زائران بسیار بهبود پیدا کرد امسال نیز، وضعیت مناسب‌تری را برای زائران داشته باشیم.

وی افزود: همچنین؛ درباره تشکیل کارگروه مشترک امنیتی که نشستی با حضور مسئولان دو طرف برگزار خواهد شد در خصوص مسائل مشترک امنیتی گفتگو‌هایی را خواهیم داشت و امیدواریم که نتایج خوبی در پی داشته باشد.

فعالیت بازارچه‌های مرزی محور گفتگو‌های ایران و عراق

میراحمدی با اشاره به اینکه موضوع بعدی فعالیت بازارچه‌های مرزی خصوصاً بازارچه‌هایی است که در منطقه اقلیم کردستان عراق قرار دارند، اظهار کرد: دولت مرکزی عراق نظراتی درباره چگونگی فعالیت آن‌ها داشت و در سفری که مقامات عراقی به ایران داشتند گفتگو‌های سازنده‌ای در این باره داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سفر آتی ما به عراق توافقات در این باره را نهایی کنیم و فعالیت‌های این بازارچه‌ها به صورت توافق میان دو دولت استمرار پیدا کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *