رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سکوت معنادار خبری در محوطه کوبورگ/ اتریشی ها در خوف و رجای توافق

23:11 - 12 تير 1394
کد خبر: ۵۷۹۱۵
دسته بندی: سیاست
امروز سکوت خبری ویژه ای در مقابل هتل کوبورگ برقرار بود. تکرار مواضع طرفین در خصوص باقی ماندن اختلافات موجود و پیشرفت در برخی موارد دیگر، تغییری در خط خبری رسانه های مختلف در قبال مذاکرات ایجاد نکرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی میزان به وین، امروز سکوت خبری ویژه ای در مقابل هتل کوبورگ برقرار بود. تکرار مواضع طرفین در خصوص باقی ماندن اختلافات موجود و پیشرفت در برخی موارد دیگر، تغییری در خط خبری رسانه های مختلف در قبال مذاکرات ایجاد نکرد.

ریابکوف:خوش بین ترین جهره مذاکرات هسته ای

معاون وزیر امور خارجه روسیه یکی از خوش بین ترین چهره هایی است که پیش بینی مثبتی از نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 در کوبورگ دارد. ریابکوف طی 24 ساعت اخیر 2 بار نسبت به تحقق توافق نهایی میان دو طرف ابراز اطمینان کرده است. با این حال ریابکوف نیز از وجود برخی اختلافات اساسی در مسیر رسیدن به توافق هسته ای خبر می دهد.

یکی از اصلی ترین نقاط اختلافی، مربوط به بازرسی های فراپادمانی است.موضوعی که ریابکوف در جمع خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ نسبت به آن واکنش نشان داده است :
"برخی اعضای 1+5 در خصوص بازرسی های فراپروتکلی اصرار می ورزند. این در حالیست ک از نظر ما اقدامات لازم و کافی در این خصوص صورت گرفته است ."

منظور مقامات روسی ، دو کشور امریکا و فرانسه هستند. کشورهایی که سلبی ترین مواضع را در خصوص موضوع بازرسی ها اتخاذ کرده و مانع از تسریع در رسیدن به توافق نهایی شده اند.
هنوز خبری از پاسخ اوباما نیست!

در ماورای هیاهوی رسانه های غربی در کوبورگ، حلقه مفقوده ای به نام "پاسخ نهایی اوباما" وجود دارد که همچنان به هیات آمریکایی مخابره نشده است.یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار میزان در وین اظهار داشت: "اوباما همچنان در انتظار نرمش مواضع ایران در موضوعات اختلافی است. در چنین شرایطی روزها و لحظات باقیمانده مذاکرات بسیار حساسو سرنوشت ساز است زیرا اوباما باید تصمیم نهایی را در خصوص موارد اختلافی بگیرد.طرفین نشان داده اند که مذاکرت را تا آخرین لحظات ممکن بر سر رسیدن به توافق نگاه خواهند داشت."


مقامات اتریشی در خوف و رجای توافق احتمالی

مقامات وزارت امور خارجه اتریش همچنان تکلیف خود را با مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 به خوبی مشخص نکرده اند! اگرچه وزیر امور خارجه اتریش نسبت به توافق نهایی میان ایران و اعضای 1+5 ابراز خوشبینی کرده است اما این خوشبینی با توجه به تجربه سال گذشته (که منجر به بر هم زدن توافق توسط اوباما و تمدید مذاکرات هسته ای شد ) کاملا واقعی به نظر نمی رسد. از این رو فعلا خبری در خصوص برگزاری مراسم اعلام توافق هسته ای توسط وزارت خارجه اتریش منتشر نشده است.

یک مقام وزارت امور خارجه اتریش که در محل مذاکرات حاضر بود ، در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص اقدامات احتمالی دولت اتریش درخصوص برگزاری مراسم اعلام توافق هسته ای اعلام کرد :"در این مورد فعلا نمی توانم چیزی بگویم. باید در انتظار پیشرفت در مذاکرات و دستیابی  طرفین به توافق نهایی بود."

لازم به یادآوری است که در سال گذشته محل برگزاری جشن توافق هسته ای توسط دولت اتریش مشخص شده بود اما تصمیم دقیقه 90 اوباما مبنی بر تمدید هفت ماهه مذاکرات همه معادلات را بر هم ریخت.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *