اجرای 2 طرح جدید «مهد منزل» و «پدر، مادر و کودک» در کشور/ برنامه‌ریزی برای کودکانی که به مهدکودک نمی‌روند

11:02 - 01 تير 1394
کد خبر: ۵۵۹۲۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل امور کودکان و مهدهای کودک بهزیستی کشور از اجرای 2 طرح جدید «مهد منزل» و «پدر، مادر و کودک» در کشور خبر داد و گفت: اساس کار در این طرح ها اجتماع محوربوده و برای کودکانی تدوین شده که به مهدکودک نمی روند.
اجرای 2 طرح جدید «مهد منزل» و «پدر، مادر و کودک» در کشور/ برنامه‌ریزی برای کودکانی که به مهدکودک نمی‌روندآرزو ذکایی فر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان اینکه سازمان بهزیستی بزرگترین شبکه آموزشی، نظارتی و ... است که بر ارائه آموزش در حوزه مهارت آموزشی برای کودکان فعالیت کرده و شیوه عملکرد مهدهای کودک را رازیابی و کنترل می کند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 17 هزار مهد کودک در کشور وجود دارد که با نظارت سازمان بهزیستی کشور در حال فعالیت هستند. از این تعداد هشت هزار مرکز، مهدهای کودک روستایی و مراکزی هستند که درمناطق حاشیه ای ایجاد شده اند.

ارائه برنامه های حمایتی در مناطق کم برخوردار
وی درباره برنامه های آموزشی ارائه شده در این هشت هزار مهد کودک نیز گفت:علاوه بر ارائه برنامه ای آموزشی و مهارتی که به صورت سراسری در  مهدهای کودک کشور ارائه می شود،  در مناطق روستایی وحاشیه ای کم برخوردار حمایت های دیگری نیز از این مراکز به عمل می آید. به طور مثال یکی از مسائلی که در حال حاضر مورد توجه قرار دارد  بحث امنیت غذایی است. براین اساس بهزیستی یک وعده غذای گرم به کودکان در این مناطق ارائه می کند تا کمکی برای رشد جسمی آنها باشد و کمبودی های احتمالی مواد غذایی و ویتامین ها در کودکان از این طریق تا حدی برطرف شود.

مدیرکل امور کودکان و مهدهای کودک بهزیستی کشور ادامه داد: از سوی دیگر تلاش می کنیم تا در مهدهایی که در مناطق کم برخوردار قرار دارند، آموزش مفاهیم و مهارت مربوط به این گروه سنی را در قالب برنامه های آموزشی  به نحو شایسته ای به افراد ارائه دهیم تا کودک بتواند از محتوای آموزشی برخوردار شود که در آن هدف ما تلاش برای برقراری عدالت آموزشی است.

کمک به رشد کلامی کودک

ذکایی فر به اشاره به این مطلب که هنوز در کشورما به صورت کامل بحث آموزش به کودک در مهدهای کودک جا نیفتاده است، تصریح کرد:  بسیاری از خانواده ها تصور می کنند کودکانی باید به مهد بروند که والدین آنها به هر دلیلی در طول روز قادر به نگهداری از آنها نیستند. البته دلایل دیگری نیز در این زمینه دخیل است. به طور مثال می توان به بحث اقتصادی خانواده اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بخشی از اقداماتی که در مهدهای کودک انجام می شود، فرایندی آموزشی ویژه این گروه سنی بوده که در رشد اجتماعی آنها تاثیر گذار است. به طور مثال می توان به بحث رشد کلامی کودکان اشاره کرد.

«مهد منزل» برای کودکانی که به مهد نمی روند
مدیرکل امور کودکان و مهدهای کودک بهزیستی کشور افزود: در مجموع باید گفت یکی از وظایف سازمان بهزیستی کشور این است برای آحاد جامعه فعالیت ها و برنامه های را تعریف و تدوین کند. یکی از این گروه های سنی کودکان هستند که باید از خدمات مهدهای کودک استفاده کنند. براین اساس طرحی با عنوان «مهد منزل» داریم. براین اساس فرزندانی که زیر سن دبستان قرار دارند و به هر دلیل ازخدمات پیش دبستانی یا مهد کودک نمی تواند استفاده کنند خدمات به آنها در قالب دیگری ارائه می شود. این طرح تا چند ماه آینده از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم خانواده ها خواهد رسید.

ذکایی فر در خاتمه اظهار کرد: همچنین طرح دیگری را به عنوان« پدر، مادر و کودک»  در دستور کار داریم که در اساس کار در آن اجتماع محوربوده و برای کودکانی تدوین شده که به مهدکودک نمی روند. این طرح قرار است به صورت محله ای برای خانواده ها اجرایی شود.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *