رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

داعش؛ قیچی غرب در چند پاره کردن سوریه و عراق

8:40 - 20 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۹۲۸
خبرگزاری میزان: یک سال از تجاوز گروه تروریستی داعش یا همان "قیچی چند پاره کردن برخی کشورهای اسلامی" به خاک عراق می گذرد. هر جا صحبت از این گروه تکفیری به میان می آید، چند تکه شدن خاک کشورها به ذهن خطور می کند.
به گزارش به نقل از کارشناسان امور منطقه، گروه تروریستی داعش پس از اشغال بخش هایی از خاک سوریه، یک سال پیش در همین روزها خاک عراق را هدف یورش خود قرار داد و با کشتار و ایجاد رعب و وحشت به گسترش جغرافیایی خود در این کشور اسلامی پرداخت.

هر روز که می گذرد، این امر که داعش تبدیل به قیچی تجزیه تجزیه طلبان شده است بیشتر خود را آشکار می کند. هر کجا که صحبت از حضور داعش است بانگ جدایی و استقلال نیز زده می شود.

این کارشناسان معتقدند: اگر نگاهی به اوضاع منطقه بیندازیم در می یابیم که داعش چگونه به اسم خلافت اسلامی، کشورها را چند پارچه می کند بدون این که جامعه جهانی اعتراضی به این رفتارش کند.

" داعش پس از اینکه در سوریه ابراز وجود کرد و به محض این که قدرت گرفت به عراق لشکر کشید و در یک اتفاق شگفت انگیز، موصل را به اشغال خود در آورد. در حالی که برخی رسانه ها،  خبر از حمایت دستگاه های امنیتی خارجی نظیر ترکیه، رژیم صهیونیستی و قطر از داعش در حمله به موصل دادند."

 هیچ کدام از پایتخت های خارجی این اتهام را رد نکردند تا شائبه ارتباطات داعش با سازمان های امنیتی خارجی بیش از پیش نمایان باشد. در عین حالی که این سوال هم مطرح بود داعش این همه پول و سلاح از کجا آورده که تا این اندازه قدرتمند شده است؟

اکنون بعد از گذشت یک سال از حمله داعش به عراق و تصرف بخش عمده ای از خاک سوریه، داعش برای دیگر کشورهای منطقه نیز خط و نشان می کشد. جالب است که خط و نشانش بیش از همه برای کشورهایی است که گفته می شود در معرض تجزیه هستند یا در آنها صدای تجزیه طلبی بلند شده است.

در عراق گروه های سنی که در ابتدای حمله امریکایی ها به این کشور هر گونه پذیرفتن اصل فدرالیسم را رد می کردند در زمان دولت نوری مالکی به بهانه این که از وضعیت موجود راضی نیستند و در حقشان اجحاف شده است، خواستار تبدیل شدن به اقلیمی همانند اقلیم کردستان شدند. در محاسبات خود جغرافیای اقلیم سنی را از مرز اردن و سوریه تا مرز ایران و شمال بغداد می کشیدند که شامل الانبار، بزرگترین استان عراق، صلاح الدین، نینوا و دیالی می شد. در سال گذشته وقتی داعش موصل را به تصرف خود در آورد و اهالی این شهر به مناسبت ورود آن کف زدند، دقیقا برای تصرف همین مناطق خیز برداشت.

اگر نگاهی به نقشه عراق بیندازیم در می یابیم که دقیقا همین استان ها هستند که درگیر جنگ با داعش اند.

داعش مرزهای بین المللی میان سوریه و عراق را برداشت بدون این که با کوچک ترین اعتراضی از سوی جامعه جهانی روبه رو شود. سازمان ملل تا کنون حتی یک بیانیه در نکوهش و رد این اقدام داعش صادر نکرده است. هفته های اخیر نیز که گذرگاه قائم، تنها گذرگاه باقی مانده میان سوریه و عراق به دست داعش سقوط کرد، هیچ کس احساس نگرانی نکرد.

این فقط سوریه و عراق نیستند که قیچی داعش به جانشان افتاده است. در مصر، برخی منابع خبری و روزنامه نگاران مصری می گویند که صحرای سینا تقریبا تحت کنترل داعش و نیروهای متحد آن است در حالی که به طور عجیبی اسرائیل سکوت اختیار کرده است.

در پاکستان و افغانستان نیز داعش اعلام وجود کرده است و صحبت از تلاش این شبکه برای تصرف ایالت بلوچستان می شود. گفته می شود جنگجویان گروه تروریستی عسگر گنجوی با داعش بیعت کرده اند و تلاش دارند زیر نظر آن ایالت هایی را از کنترل دولت مرکزی خارج کنند که هدف نخست ایالت بلوچستان است که داعیه جدایی از پاکستان را دارد.

در لیبی داعش در حالی می رود سرزمین های این کشور را یک به یک فتح کند که زمزمه تجزیه این کشور بیش از هر زمانی بلند شده است. بنغازی در غرب، سرت و مناطق جنوبی لیبی که همچنان وفادار به سرهنگ معمر قذافی هستند، همگی داعیه جدایی طلبی از دولت مرکزی را دارند.

اکنون سرت به تصرف داعش در آمده و نیروهای آن در حال پیش روی به سمت جنوب لیبی هستند. در حالی که جامعه جهانی لام تا کام حرفی نمی زند و به غیر از ابراز نگرانی درگوشی نسبت به مناطق نفتی هیچ اظهار نظر دیگری درباره پیش روی های داعش و کلا تحولات لیبی بر زبان نمی آورد.

این در حالی است که برخی منابع خبری صحبت از ظهور داعش در الجزایر و تلاش برای ابراز وجود در منطقه مورد منازعه آن با مغرب، یعنی صحرای باختری می کنند.

بسیاری می گویند هیچ سندی که ثابت کند داعش ساخته و پرداخته امریکا و غرب است در دست نیست. اما اسناد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد به این شبکه تروریستی زیر چشمان امریکا و اسرائیل سلاح فرستاده می شود. منابع بسیاری هستند که می گویند اسرائیل تلاش می کند با داعش همکاری کند مبادا توجهش به اسرائیل جلب شود.

در حالی که هیچ مقام امریکایی و انگلیسی و فرانسوی نیز اظهار نظر روشنی درباره رسیدن سلاح به داعش از طریق هوایی نکرده است. در عین حال کسی نیست کشورهایی مثل ترکیه و قطر را مواخذه کند که چرا و به چه علت به داعش سلاح و پول می فرستید، اجازه افتتاح دفاتر جذب نیرو در استانبول به آن داده اید یا چرا با مقامات داعش به طور مرتب دیدار می کنید؟ 


برچسب ها: عراق داعش قیچی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *