رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعیین حریم جدید دریای خزر بر عهده وزات مسکن است/ خروج بخشی از کشتی رافائل از آب‌های خلیج فارس

16:29 - 19 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۸۶۶
خبرگزاری میزان: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تعیین حریم جدید دریای خزر بر عهده وزات مسکن و شهرسازی است، گفت: بخشی از کشتی رافائل با وجود مخالفت سازمان محیط زیست از آب های خلیج فارس خارج شد.
تعیین حریم جدید دریای خزر بر عهده وزات مسکن است/ خروج بخشی از کشتی رافائل از آب های خلیج فارسبه گزارش گروه اجتماعی پروین فرشچی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه اکنون تقاضا برای اوراق کشتی بسیار زیاد است این موضوع را نگران کننده دانست و تاکید کرد: اگر قرار باشد صنعت اوراق سازی کشتی در کشور راه بیفتد، یکی از آسیب‌رسانترین صنایع برای محیط زیست دریایی و خشکی خواهد بود.

جمع آوری اطلاعات علمی مضرات اوراق سازی کشتی

فرشچی با بیان این که در دنیا تنها در کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان کانون اوراق سازی کشتی وجود دارد، اظهار کرد: از آنجا که تقاضا برای ایجاد این صنعت بسیار زیاد است معاونت دریایی سازمان محیط زیست طرحی مطالعاتی را با هدف جمع آوری اطلاعات علمی در خصوص مضرات این صنعت آغاز کرده است.

فرشچی تاکید کرد: تا جایی که می توانیم مانع ایجاد کانون اوراق سازی کشتی در کشور می شویم از همین رو در تلاش برای جمع آوری اطلاعات علمی در این زمینه هستیم.

مخالفت با خروج کشتی ها غرق شده از آب

وی در ادامه به مخالفت سازمان محیط زیست برای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده در آب های کشور به ویژه خلیج فارس اشاره کرد و افزود: سازمان به طور کلی با این مساله مخالف است به ویژه با بیرون کشیدن کشتی هایی که به مرور به زیستگاه مصنوعی آبزیان تبدیل شده اند و یا کشتی هایی که محموله آنها مشخص نیست، به هیچ عنوان موافق نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اما اگر در مواردی سیاست بر بیرون کشیدن این کشتی ها از آب باشد، باید الزامات زیست محیطی به طور کامل رعایت شود.

فرشچی به خروج کشتی رافائل از اعماق خلیج فارس اشاره کرد و گفت: به رغم مخالفت سازمان محیط زیست بخشی از این کشتی قطعه قطعه و از آب بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد : کشتی رافائل به مرور زمان به زیستگاه طبیعی آبزیان تبدیل شده بود و این مساله موجب وابستگی فرهنگی اهالی به آن شده بود از این رو اهالی نیز با بیرون کشیدن کشتی مخالف بودند اما به دلایل مختلف از جمله اقتصادی رافائل از آب بیرون کشیده شد.

فرشچی با تاکید بر اینکه متولیان این امر تا آخرین مرحله نیز نتوانستند سازمان محیط زیست را برای بیرون کشیدن رافائل متقاعد کنند، اظهار کرد: اما چون اقدامات آن قبلا انجام شده بود این کار صورت گرفت. گفته می شود آلیاژی که برای ساخت این کشتی به کار رفته بود از فلزات ارزشمند بود بنابراین هم برای صرفه اقتصادی و هم برای تهیه مواد خام برای ذوب آهن این کار انجام شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در خلیج فارس و دریای عمان صدها کشتی غرق شده وجود دارد که اگر قرار باشد برنامه ای برای بیرون کشیدن آنها اجرا شود قطعا سازمان محیط زیست نظارت دقیق مبنی بر رعایت الزامات زیست محیطی را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای صدور مجوز با هدف بیرون کشیدن کشتی اعماق خلیج فارس به سازمان محیط زیست ارسال نشده است.

کشند قرمز؛ علت مرگ و میر ماهیان کیش

بر اساس این گزارش داود میر شکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با بیان اینکه پیگیری وضعیت محیط زیست کیش بر عهده منطقه آزاد است، گفت: بر اساس گزارش منطقه آزاد علت مرگ ماهیان در کیش آلودگی حرارتی و به تبع آن کشند قرمز اعلام شده است .

وی ادامه داد: متاسفانه در هشت ساله گذشته درخواست اختصاص فضایی در منطقه آزاد با رویکرد پژوهش محور احیاء و بازسازی آبسنگ های مرجانی داشتیم و مبلغی نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان واریز شد ولی تا امروز هیچ فضایی برای سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه آزاد کیش در نظر نگرفته شد.

حل بخشی از مشکلات با عضویت محیط زیست در شورای عالی منطق آزاد

همچنین ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به اینکه بر اساس قانون همه مسئولیت ها در مناطق آزاد بر عهده منطقه آزاد است و سازمان محیط زیست نقشی در نحوه تعامل و تصمیم گیری در منطقه آزاد را ندارد ، گفت: با عضویت این سازمان در شورای عالی منطق آزاد تا حدود زیادی مشکلات مرتفع شد ولی باز هم کفایت نمی کند.

وی با اعلام اینکه در پیش نویس برنامه ششم پیشنهادی وجود دارد که مدیریت محیط زیست در مناطق آزاد به سازمان حفاظت محیط زیست برگردد، گفت: عملکرد مناطق آزاد با انتقاد روبرو است و برای تقویت وضعیت محیط زیست باید به کمک مناطق آزاد رفت.

دریای خزر رتبه آلودگی ندارد

بنابر این گزارش، پروین فرشچی معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه دریای خزر در رتبه بندی دریا ها آلوده قرار نمی گیرد، گفت: با این وجود دریای خزر در کانون های خاصی آلوده است وآلودگی میکروبی و نفتی با شرایط خاص و در زمان های مختلف وجود دارد .

فرشچی ادامه داد : پایش آلودگی میکروبی دریای خزر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در شناگاه های ساحلی انجام و گزارش آن اعلام می شود .

هشدار به وزارت کشور برای شناگاه های آلوده

همچنین در این نشست فریبرزجمال زاد فلاح مدیرکل دفترسواحل و تالابها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت ستاد ساماندهی سواحل در وزارت کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس پایش میکروبی گزارش وضعیت شناگاه های ساحلی را به وزرات کشور منعکس کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری های استان های ساحلی موظف اند هشدار ها لازم برای برخی از شناگاه های به مردم ابلاغ کنند، افزود: شهرداری ها دستور العمل معناداری برای مناطق آلوده باید تهیه کنند و تسهیلاتی فراهم کنند تا مردم خود را از این مناطق دور کنند.

تعیین حریم جدید دریای خزر بر عهده وزات مسکن و شهرسازی است

در ادامه فرشچی با اشاره به نوسانات دریای خزر و خطرات احتمالی برای شهرهای ساحلی گفت: سازمان محیط زیست برنامه ای برای تعیین حریم جدید دریای خزر ندارد. نوسانات دریای خزر امری طبیعی است که مطالعاتی بر روی آن در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ توسط مرکز مطالعات خزر انجام شده است.

به گفته وی همچنین در قالب همکاری های منطقه ای دریای خزر قرار شد روند تغییرات و نوسانات این دریا به شکل سناریوهایی تهیه و در اختیار سیاستمداران قرار گیرد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: براساس این سناریوها افزایش ۱۰ سانتیمتری، ۵۰ سانتیمتری و یک متری برای دریای خزر در نظر گرفته شد تا براساس آن تعیین شود که در صورت رخ دادن این افزایش ارتفاع در دریای خزر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

به گفته وی اما از آن سال ها تاکنون نه تنها افزایشی در دریای خزر رخ نداده که حدود ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دریای خزر کاهش داشته است. بنابراین این پروژه متوقف شد و حریمی جدید برای دریای خزر تعریف نشد.

فرشچی با تاکید بر اینکه روند کاهشی دریای خزر دائمی نخواهد بود اظهار داشت: بنابراین تعیین حریم جدید برای دریای خزر ضروری است که در معاونت قبلی سازمان محیط زیست این موضوع پیگیری شد و بایستی در دستور کار با همکاری وزارت مسکن و وزارت نیرو قرار گیرد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۵ ایستگاه پایش دریایی در کشور وجود دارد که تمام استان های ساحلی از این ایستگاه ها بهره مندند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *