کارویژه های مدارس سبز در بهبود زندگی نسل آینده/مدارس باید به طرف مصرف انرژی در حد صفر سوق پیدا کنند

3:00 - 10 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۸۸۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سعید سمنانیان گفت: برای توسعه مدارس سبز ابتدا باید فرهنگ سازی شود، آموزش داده شود و باید مجریان و سیاست گذاران همدل شوند و برنامه ها علاوه بر سیاست ها مشخص شود.

سعید سمنانیان، استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره اثراتی که توسعه مدارس سبز می توانند بر جامعه بگذارد گفت: مدارس سبز بحث جدیدی است در ۲۰ سال قبل ردپایی از این مسئله نمی‌بینیم که البته مسئله مهمی در مدارس و دانشگاه‌های کشور است که به همت نوسازی مدارس شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: برای توسعه مدارس سبز ابتدا باید فرهنگ سازی شود، آموزش داده شود و باید مجریان و سیاست گذاران همدل شوند و برنامه ها علاوه بر سیاست ها مشخص شود.

مدیران و معلمین با مدیریت سبز آشنا شوند

سمنانیان در ادامه بیان کرد: باید بودجه‌های مصوب سالانه هم در نظر گرفته شود. ولی بحث مهم‌تر این است که باید در مدارس مدیران و معلمین با مدیریت سبز آشنا شوند و ابعداد آن را بدانند و با مختصات آن و کمک‌هایی که می‌تواند به روند آموزش بکند آشنا باشند.

استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: مدارس سبز کمک زیادی به آحاد مردم می‌تواند بکند. باید توجه کرد که مدرسه سبز فقط درخت کاری در مدرسه نیست. بیش از ۶۰ کار مختلف در مدیریت مدارس می‌توان انجام داد تا این مدارس، مدرسه سبز نامیده شود.

مدارس حداقل استفاده انرژی را از سوخت‌های فسیلی داشته باشند

سمنانیان در ادامه افزود: علاوه بر بحث‌های سخت افزاری که مدرسه را مدرسه سبز می‌کند باید این مدارس به سمت سوق پیدا کند که حداقل استفاده انرژی را از سوخت‌های فسیلی داشته باشند و سوخت‌های غیر قابل تجدید کمتر استفاده کنند و به طرف مصرف انرژی در حد صفر سوق پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: این مدارس همچنین باید کمترین مقدار ممکن ضایعات و زباله را ایجاد کنند و به طرف ایجاد زباله در حد صفر بروند که در افق توسعه برای ۱۰۶ هزار مدرسه داریم که اگر تمام این مدارس دستور العمل مدیریت سبز در آن‌ها به کار بسته شود تحول عظیمی در جامعه رخ خواهد داد.

استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با رشد این مدارس هزینه‌ها بسیار پایین می‌آید، ولی مهمتر از آن فرهنگ سازی در بین ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون معلم است اگر دانش آموزان در مدارسی که ابعاد مختلف مدیریت سبز در آن‌ها اعمال شده بزرگ شوند و رشد پیدا کنند هر جا مشغول به کار شوند تاثیر خود را خواهند گذاشت و نسل آینده اثرات آن را خواهد دید.

سمنانیان در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر بازیافت در مدارس اجرایی شود چه می‌شود؟ بیان کرد: بازیافت فقط یکی از اثرات اجرای مدارس سبز در سطح کشور است و این امر مقداری سود مادی خواهد داشت ولی در بحث فرهنگ سازی بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: سالانه به خاطر آلودگی هوا مقدار زیادی گشته می‌دهیم با آلودگی آب، آلودگی زمین و آلودگی خاک مواجه هستیم و در محیطی زندگی می کنیم که پر از زباله در خیابان‌ها و پارک‌ها و دشت‌ها است که ۴۵۰ سال طول می‌گشد تا تجزیه شوند و به دامن طبیعت برگردند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: در زندگی روزمره خود به مقدار زیادی وسایل یکبار مصرف استفاده می‌کنیم و تصور می‌کنیم این روش درست زندگی است در صورتی که سایر کشور‌ها مصرف آن را کم و کمتر کرده اند به عنوان مثال اتحادیه اروپا تصویب کرده که استفاده از  وسایل پلاستیکی کاهش یابد.

سمنانیان در ادامه بیان کرد: هنوز تصور می‌کنیم که آب خوردن در بطری های پلاستیکی یعنی بهداشت! در صورتی که آبی که در این بطریی ها نگهداری می‌شود عوارض و بیماری های فراوانی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: هر تغییری در کشور از مدارس و دانشگاه‌ها باید شروع شود. آینده سازان این کشور در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند. اگر بتوانیم در این مراکز تغییر ایجاد کنیم نسل‌های بعدی در شرایط بهتری زندگی خواهند کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *