تخریب بنا‌های تاریخی مکه به دست رژیم سعودی/فسادی که در پروژه توسعه کعبه رو شد

6:00 - 09 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۵۵۸
منابع مستقل گزارش دادند که فساد گسترده‎ای در پروژه توسعه مسجدالحرام جریان داشته و بناهای تاریخی یا تخریب شدند یا در آستانه تخریب قرار دارند.
 به گزارش گروه بین الملل ؛ طرح توسعه مسجدالحرام و کعبه در مکه با بودجه دولتی توسط شرکت‌های ساختمانی در حالی به پیش می‌رود که انتقادات زیادی نسبت به این اقدام مبنی بر تخریب حرمت این مکان مقدس به موازات خشم عمومی، وحشت و تعجب در جریان است و ناظران بسیاری از تخریب صد‌ها ساختمان تاریخی و باستانی در جریان اجرای این پروژه ابراز نگرانی و نارضایتی کرده‎اند.

به گزارش خلیج آنلاین، عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد برای پروژه جدید توسعه کعبه رقم نجومی ۱۰۰ میلیارد دلار را اختصاص داده است. «فاتن حسین» وزیر حج و عمره عربستان در بیانیه‌ای در روز شنبه ۲۰ جولای ۲۰۱۹ (۲۹ تیر) اعلام کرد: "پادشاهی عربستان برای سومین پروژه گسترش خانه کعبه، ۱۰۰ میلیارد دلار اختصاص داده است. این پروژه شامل ۵ بخش اساسی توسعه ساختمان اصلی، ایستگاه خدمات مرکزی، و ادامه توسعه پروژه «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» است. "

این برنامه که مدعی است سبب افزایش ظرفیت پذیرش نمازگزاران تا بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‎شود سبب به راه افتادن موج انتقادات و جنجال‌های گسترده‌ای به دلیل تخریب ابنیه اسلامی شده است.
 
 
فساد گسترده در پروژه گسترش کعبه
 

مجوز تخریب این بنا‌های تاریخی مکه در سال ۲۰۱۳ با فتوای «شیخ عبدالعزیز الشیخ» صادر شده است.

وی ضمن تقدیر از دولت عربستان برای اجرای این پروژه، تخریب ابنیه تاریخی را ضروری دانسته و اعلام کرد اثرات ناشی از این تخریب‌ها مشکل ساز نیست.
 

وزارت حج عربستان سعودی اعلام کرده هدف از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت زائران به ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ است که در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ «محمد بن سلمان» تعریف شده است.
 
فساد گسترده در پروژه گسترش کعبه

چنین طرح‌های توسعه‌ای که از زمان عبدالعزیز آل سعود آغاز شده‎اند، گمانه زنی‌ها در مورد فساد گسترده را نیز تشدید کرده‎اند. منابع مستقل با اشاره به آمار‌های جنجالی و عدم اطمینان از صحت این آمارها، تاکید کردند با در نظر داشتن مساحت مکه، هرگونه طرح توسعه نیاز به چنین بودجه‌ای که تقریبا معادل بودجه یک کشور است، ندارد.

«ابراهیم العساف» و شمار زیادی از مقامات ارشد سعودی به فساد گسترده در این پروژه متهم شده‎اند. یک مقام سعودی در ژانویه سال ۲۰۱۸ به رویترز گفت العساف درآمد‌های زیادی از این طریق کسب کرده است.
 
 
فساد گسترده در پروژه گسترش کعبه

«عبدالرحمن السدیس» در ژانویه سال ۲۰۱۸ در مقام رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی در موارد متعددی به اتلاف بودجه و ناکارآمدی و فساد متهم بوده است.

منتقدان این پروژه که عموما از علاقه‌مندان میراث اسلامی هستند، اعلام کرده‎اند که این پروژه مکان‌های تاریخی برجسته اسلامی مانند خانه محل تولد پیامبر اکرم(ص)، خانه حضرت خدیجه (س) و ... را مورد توجه قرار نمی‌دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *