رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محب: طالبان برخلاف ادعای خود آماده گفت‌وگو نیست

17:11 - 08 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۵۴۴
مشاور امنیت ملی افغانستان که دیروز به ولایت بغلان رفته بود، گفت که طالبان هنوز هم ادعای برقراری امارت را در افغانستان دارند اما آماده گفت‌وگو با دولت نیستند.

به گزارش گروه بین الملل ، در حالی‌که وزیر دولت افغانستان در امور صلح، پیش از این اعلام کرد که قرار است تا دو هفته دیگر گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود، اما اکنون مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان آمادۀ گفت‌وگوهای مستقیم نیستند.

«حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی افغانستان که امروز(دوشنبه، ۷اسد) به ولایت بغلان رفته بود، گفت که طالبان هنوز هم ادعای برقراری امارت را در افغانستان دارند.

با این همه، محب تأکید کرد که گام‌های نخستین برای گفت وگوها برداشته شده‌اند و قرار است که به‌زودی یک هیئت همه‌جانبه برای گفت وگو با طالبان ایجاد شود.

وی در این باره افزود روند صلح شاید دشواری‌های زیادی داشته باشد. یک روند طولانی است. ما در اوایل این روند هستیم. طوری‌که شما می‌دانید، طالبان آمادگی این را ندارند که صحبت‌های مستقیم با دولت افغانستان با نمایندگان مردم افغانستان بکنند. هنوز هم ادعای امارت را دارند، هنوز هم ادعای این را دارند که با دولت مستقیم صحبت نمی‌کنیم.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان چندین روز است که در کابل سرگرم رأیزنی با مقام‌های حکومت درباره ایجاد هیئت گفت‌وگوکننده و چگونگی آغاز گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان، است.

وی اما پیش از این گفته‌‎است که گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف هنگامی آغاز خواهند شد که آمریکا با طالبان به یک توافق دست یابند.

منابع، به طلوع‌نیوز می‌گویند که قرار است گفت‌وگوهای میان افغانان که در آن نمایندگان حکومت نیز حضور خواهند داشت، تا دوهفتۀ دیگر در نروژ برگزار شوند.

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حفظ دستاوردهای افغانستان بخش مهم این گفت‌‎وگوها خواهند بود.

وی ادامه داد: هیئتی که در حالت تشکیل آن هستیم – یک هیئت متشکل از همه جامعۀ افغانستان خواهد بود هم دولت در آن شامل باشد و هم جامعۀ مدنی و ما در نظر داریم که از رسانه‌ها هم در این هیئت شامل باشد؛ چون افغانستان نو، افغانستان نوین نمایندگی از همه اقشار می‌کند و باید همه اقشار در این هیئت خود را ببیند.

تلاش‌های صلح در حالی شدت گرفته‌اند که طالبان حملات خود را در بخش‌هایی از افغانستان افزایش داده‌اند. اما مقام‌های محلی در ولایت بغلان، می‌گویند که طالبان به هدف‌های بزرگ خود که سقوط چندین شهرستان و افزایش تهدید در شهر پلخمری بود نرسیدند.

فرید بسیم، والی بغلان اما اذعان می‌کند که تهدیدها هنوز هم در بغلان وجود دارند. وی گفت: دشمن چنانی که نقشه داشت که حداقل دو شهرستان را تصرف کند، به هدفش نرسید؛ یکی شهرستان تاله و برفک بود و یکی بغلان مرکزی بود؛ دشمن در هر دو استقامت شکست خورد.

بغلان از ولایت‌های ناامن در شمال افغانستان به شمار می‌رود که ساکنان آن همواره حکومت را در آنچه که کوتاهی در تأمین امنیتشان می‌گویند، انتقاد کرده‌اند.

/انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *