رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ثبت جهانی آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم‌های عزاداری‌ یزد در دستور کار میراث فرهنگی/ احیای مساجد تاریخی نخستین شهر خشتی جهان

9:13 - 17 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۳۴۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان این که تلاش برای ثبت جهانی یزد تنها در حوزه بافت تاریخی آن خلاصه نمی شود، به ضرورت توجه به میراث معنوی این استان در فرآیند ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: بدین منظور احیاء مساجد تاریخی، ثبت آیین‌ها، سنت‌ها و عزاداری‌ها در دستور کار قرار دارد.

محمد مهدی شرافت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با تاکید بر این که تلاش برای ثبت جهانی یزد تنها در حوزه بافت تاریخی آن خلاصه نمی شود بر ضرورت توجه به میراث معنوی این استان در فرآیند ثبت تاکید کرد و افزود: روابط اجتماعی، فرهنگی و مباحث اعتقادی همانند عذاداری‌های سنتی از جمله مواردی است که در فرآیند ثبت مدنظر قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به احیاء مساجد تاریخی یزد خاطرنشان کرد: این اقدام نیز در راستای کمک به بهبود میراث معنوی عزاداری های سنتی در استان یزد انجام می شود، زیرا این میراث جزئی از یزد قدیم است و به طور قطع توجه به این موارد بر ثبت جهانی یزد اثر گذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان این که ساکنان این استان به وجود یک هزار و 520 هکتار بافت تاریخی ثبت شده در رده ملی افتخار می کنند، ادامه داد: 740 هکتار از این مساحت شهر یزد را شامل می‌شود. بزرگترین ویژگی مردم در استان یزد این است که از سال‌های گذشته برای حفظ بافت تاریخی تلاش کرده‌اند.

وی افزود: یزد در سال 74 شورایی با نام احیاء بافت تاریخی داشت. لذا عمده‌ترین زحمت را برای حفاظت از این بافت تاریخی را یزدی‌ها کشیده اند به گونه ای که امروز بزرگترین و قدیمی ترین بافت خشتی جهان در این استان واقع شده است.

شرافت در پایان با بیان این که از دولت انتظار داریم حمایت آشکارتری از بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی آن انجام دهد، خاطرنشان کرد: اولویت اول در استان یزد حفاظت از میراث فرهنگی است و در صورتی که گردشگری به حفاظت از میراث فرهنگی کمک کند از آن حمایت می کنیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *