توضیحات هاشمی درمورد محتوای جلسه با معاون اول رئیس جمهور

10:57 - 14 اسفند 1397
کد خبر: ۴۹۹۸۴۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران توضیحاتی را در مورد جلسه روز گذشته خود با معاون اول رئیس جمهور ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن هاشمی  درباره جلسه روز گذشته با معاون اول رئیس جمهور با موضوع انتقال پایتخت اظهار کرد: در این جلسه موضوع انتقال پایتخت مطرح نبود و در خصوص ساماندهی تهران بزرگ بحث شد که اولین موضوع، ساماندهی حمل و نقل عمومی ریل پایه بود.

وی افزود: براساس گزارشی که از مشکلات حمل و نقل غرب تهران ارائه شد، روزانه هزار و ۳۰۰ خودرو از حومه و شهر‌های اقماری به تهران سفر می‌کنند؛ هرچند این مشکل در شرق تهران نیز وجود دارد.

رئیس شوراس اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این جلسه عنوان شد برای ساماندهی خودرو‌های تک سرنشین که روزانه به تهران سفر می‌کنند باید از روش حمل و نقل ریل پایه و انبوه بر، همانند متروی کرج- تهران استفاده شود.

هاشمی با اشاره به سخنان خود در این جلسه گفت: نامه‌ای که به رئیس جمهور در خصوص مترو نوشته بودم را مطرح کردم که تهران ۵۰۰ کیلومتر ریل آماده دارد و می‌توان از این ریل‌ها برای افزایش ظرفیت مسافران مترو به ۱۰ میلیون سفر در روز استفاده کرد، البته برای افزایش ظرفیت از ناوگان اتوبوسرانی به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که باید موضوع حمل و نقل ریل پایه را برای شهر‌های اقماری جدی بگیریم، عنوان کرد: از مزیت‌های تهران استفاده نمی‌کنیم، در حالی که می‌توان با تأمین منابع و مواردی که در قانون پیش بینی شده مانند وظیفه وزارت نفت در خصوص کمک به مترو در ازای هر سفر ریلی، از فرصت‌ها استفاده کرد.

هاشمی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی حومه در تمامی کلانشهر‌ها به زودی مورد نیاز است و دولت باید قوانین حمایتی را اجرایی کند، گفت: مترو برای دولت و شهرداری به طور غیرمستقیم سودآور است. در حال حاضر تعداد کسانی که به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند از تعداد کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، پیشی گرفته است.

وی افزود: در حالی که در تمام کشور‌های دنیا از سوخت مالیات می‌گیرند، ما در ایران به سوخت یارانه می‌دهیم و به حمل و نقل عمومی نیز چیزی نمی‌دهیم. این در شرایطی است که برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به حمایت‌های دولت داریم که این حمایت‌ها در قانون نیز پیش بینی شده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: براساس قانون باید یک سوم از یارانه بلیت مترو را دولت پرداخت کند که در حال حاضر چنین نمی‌کند. ما این را در بدهی هایشان منظور کرده و در تهاتر‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع انتقال پایتخت در جلسه دیروز به کجا رسید، عنوان کرد: قرار شد کمیته‌ای کارشناسی بررسی‌های خود را ادامه دهد و در صورت رسیدن به نتیجه، این موضوع دنبال شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *