جهت گیری شورای شهر تهران باید افزایش بودجه مترو باشد

13:34 - 03 دی 1397
کد خبر: ۴۷۸۷۸۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی از جمله مترو ضمن کاهش خسارات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک، منجر به جذب توریسم و گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

به گزارش گروه جامعه ، جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی (مترو) وسیله مطمئن، ایمن و با کیفیت بالاست، افزود: امروزه یکی از مشکلات عمده کلانشهر‌های دنیا آلودگی هوا و بار ترافیکی زیاد است که افزایش سهم مترو در سیستم حمل و نقل شهری یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از اتلاف وقت، تصادفات و آلودگی زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه باید شهرداری و دولت سهم خود درخصوص توسعه مترو را به موقع پرداخت کند، افزود: بنابراین قابل قبول نیست که توسعه پروژه عظیم مترو به دلیل کمبود اعتبارات متوقف یا کند شود، چرا که مشکلات اعتباری مترو منجر به افت و خیز این پروژه ملی می‌شود.

رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آلودگی هوا چالش بزرگ زیست محیطی شناخته شده که پیامد‌های جبران ناپذیری را برای جوامع بشری به دنبال دارد، به همین دلیل اتخاذ سیاست‌های کارآمد و تقویت زیرساخت از جمله توسعه مترو نقش به سزایی در حل این بحران ایفا می‌کند، بنابراین لازم است همه ارگان‌ها و نهاد‌های ذیربط به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی با اشاره به شعار شهردار تهران مبنی بر" شهری برای همه"، گفت: در چنین شهری همه شهروندان و افراد جامعه صرف نظر از سن، جنس و میزان توانایی، قادر به جابه‌جایی سریع، ایمن و کم هزینه هستند، بنابراین در راستای کاهش بار ترافیک سفر‌های درون شهری، نیازمند حمایت از توسعه حمل و نقل ریلی (مترو) هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذار، دولت را متعهد کرده تا بخشی از بودجه عمومی را به توسعه مترو اختصاص دهد، تصریح کرد: به خاطر اهمیت توسعه مترو؛ لازم است بخشی از بودجه عمرانی شهرداری‌ها نیز در بخش ساخت.
راه‌اندازی و تجهیز خطوط مترو صرف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان متنوع‌ترین و بزرگترین صنعت در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد
فرصت‌های شغلی محسوب می‌شود؛ که یکی از پیش نیاز‌های این امر رفت و آمد راحت و ارزان شهروندان در سطح شهر است.

به گفته رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، لازم است مسئولان از جمله دولت، شورا‌های اسلامی شهر و روستا و همچنین شهرداری‌ها به پتانسیل‌های توسعه گردشگری از قبیل: توسعه حمل و نقل پاک (مترو) و انسان محور در جهت تحقق توسعه پایدار شهری توجه کنند، چرا که بیشترین راه حمل و نقل توریسم در شهر‌ها از طریق خطوط ریلی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فصل تصویب بودجه شهرداری‌ها در شورا‌های اسلامی شهر و روستا، گفت: لازم است جهت‌گیری رییس و اعضای شورای شهر تهران افزایش بودجه متروی پایتخت باشد؛ چرا که توسعه مترو ضمن بهبود کیفیت هوا و جلوگیری از عقب ماندگی در ساخت مترو، توسعه گردشگری را نیز به دنبال دارد.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های دولت باید کمک به توسعه خطوط ریلی باشد، تصریح کرد: در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و برنامه بودجه ۹۷ جهت‌گیری دولت به سمت و سوی ساخت و توسعه خطوط ریلی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *