رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

السودانی و بایدن دیدار کردند؛ خروج ائتلاف آمریکایی محور اصلی گفت‌وگو‌ها

11:49 - 28 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۳۷۲
السودانی و بایدن دیدار کردند؛ خروج ائتلاف آمریکایی محور اصلی گفت‌وگو‌ها
خروج نظامیان ائتلاف به سرکردگی آمریکا از عراق یکی از موضوعات اصلی مورد بحث میان بغداد و واشنگتن طی سال‌های گذشته بوده است.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق پس از دیدار در کاخ سفید اعلام کردند که برای تضمین خروج ائتلاف به سرکردگی آمریکا از این کشور در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای پس از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و حملات تلافی‌جویانه اخیر ایران به اراضی اشغالی همکاری خواهند کرد.

بایدن و السودانی در بیانیه‌ای مشترک، گفتند که به بررسی مسائلی مانند داعش، حمایت از دولت عراق و تقویت نیرو‌های امنیتی عراق ادامه خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: بایدن و السودانی تاکید کردند که این عوامل را برای تعیین زمان و چگونگی پایان ماموریت ائتلاف (به سرکردگی آمریکا) در عراق بررسی خواهند کرد.

در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق و ۹۰۰ نظامی درسوریه حضور دارند.

بایدن و السودانی در مورد وضعیت متشنج در منطقه گفتگو کردند و السودانی خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای توقف گسترش درگیری‌ها در منطقه شد. 

اهمیت خروج ائتلاف به سرکردگی آمریکا از عراق

السودانی به گفت‌وگو‌ها در کمیسیون عالی نظامی (HMC)، متشکل از مقامات آمریکایی و عراقی در مورد آینده ائتلاف به سرکردگی آمریکا اشاره کرد. 

وزارت دفاع آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که تشکیل این کمیسیون به معنای آغاز مذاکرات بین دو کشور برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نیست. 

روابط بین عراق و آمریکا در ماه‌های اخیر تیره شده است، به ویژه از زمانی که آمریکا به‌طور غیرقانونی مواضعی را داخل عراق هدف قرار داد.

احساسات ضد آمریکایی در سراسر منطقه از زمانی که رژیم صهیونیستی در بحبوحه حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا، جنگ نسل‌کشی را علیه غزه آغاز کرد، رو به افزایش است. 

السودانی در جریان یک رویداد تلویزیونی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اظهار داشت که پایان ماموریت ائتلاف به سرکردگی آمریکا یک ضرورت برای امنیت و ثبات عراق و همچنین یک ضرورت برای حفظ روابط سازنده دوجانبه بین عراق و کشور‌های ائتلاف است.

نقش آمریکا در بی‌ثباتی در منطقه 

در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و تجاوزات مکرر آمریکا به بخش‌های مختلف منطقه در حمایت از اشغالگران، تقاضا برای خروج آمریکا از منطقه تشدید شده است.

به دنبال تجاوز گسترده آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲)، کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق اعلام کرد که نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی آمریکا در این کشور وضعیت را بی‌ثبات می‌کنند و از دولت خواست تا دستیابی به توافق در مورد خروج آن‌ها را تسریع کند.

این حمله پس از آن انجام شد که یک هواپیمای بدون سرنشین پایگاه آمریکا در شمال شرقی اردن را هدف قرار داد. در این حمله سه نظامی آمریکایی کشته شدند.

به‌گفته سنتکام، نیرو‌های آمریکایی بیش از ۸۵ هدف را در عراق و سوریه با هواپیما‌های متعدد، از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که گفته می‌شود از آمریکا به پرواز درآمده بودند، هدف قرار دادند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *