رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دبیرکل سازمان ملل: خاورمیانه و جهان نمی‌توانند جنگ‌های بیشتری را تحمل کنند/نماینده ایران: حق داشتیم از خود دفاع کنیم

23:58 - 26 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۰۸۹
دبیرکل سازمان ملل: خاورمیانه و جهان نمی‌توانند جنگ‌های بیشتری را تحمل کنند/نماینده ایران: حق داشتیم از خود دفاع کنیم
دبیرکل سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که خاورمیانه و جهان نمی‌توانند جنگ‌های بیشتری را تحمل کنند.

خبرگزاری میزان - آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ تنبیهی ایران به صهیونیست‌ها، یکشنبه به وقت محلی، با اشاره به این که مردم منطقه با یک خطر واقعی روبرو هستند که نشان‌دهنده یک درگیری ویران‌گر در مقیاس وسیع است، گفت: زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال حداکثر خویشتن‌داری فرا رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و جهان نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند؛ ما موظفیم خشونت را در کرانه باختری متوقف کنیم، اوضاع را در خط آبی آرام کنیم و کشتیرانی ایمن را در دریای سرخ بازگردانیم.

گوترش در ادامه اضافه کرد: قوانین بین‌الملل اقدام‌های تلافی‌جویانه شامل استفاده از زور را ممنوع می‌کند.به اعضای سازمان ملل یادآوری می‌کنم که استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری ممنوع است؛ خاورمیانه و جهان نمی‌توانند جنگ‌های بیشتری را تحمل کنند.

 

دبیرکل سازمان ملل: مصونیت ساختمان کنسولی ایران در حمله اسرائیل نقض شد

 

 

نماینده آمریکا در شورای امنیت در ادعا‌های واهی خود گفت: ایران از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی می‌کند؛ ایران با تسلیح نیرو‌های نیابتی باعث ناامنی منطقه می‌شود.

نماینده آمریکا همچنین گفت: ایران پهپاد‌هایی را در اختیار روسیه قرار داده که ناقض قوانین بین‌المللی است.

 

نماینده اسلوونی در شورای امنیت گفت: از همه طرف‌ها می‌خواهیم به‌جای حملات تلافی‌جویانه از گفت‌وگو و دیپلماسی استفاده کنند.


نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز گفت: حملات بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم؛ از شورای امنیت می‌خواهیم برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند؛ بر دفاع از اسرائیل تاکید می‌کنیم؛ تلاش می‌کنیم از بالارفتن تنش جلوگیری کنیم.

نماینده الجزایر در شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود.

وی ادامه داد: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد؛ نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم؛ سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد؛ نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم؛ ما بر سر دوراهی هستیم، یا قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کنیم یا وارد هرج و مرج شده‌ایم.

نماینده انگلیس در شورای امنیت مدعی شد: حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم؛ حمله ایران که نخستین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود تهدید و خطر بسیار بزرگی برای امنیت در منطقه خاورمیانه بود.

وی ادامه داد: انگلیس اشاره می‌کند که ایران یک نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه را دارد؛ ایران بار دیگر نشان داد که نیت ایجاد آشوب در منطقه را دارد؛ انگلیس به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد؛ از اقدام‌هایی که متحدان ما برای مقابله با ایران انجام دادند تشکر می‌کنیم؛ از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم خویشتن‌داری کنند؛ ما می‌خواهیم که درگیری‌ها زودتر به پایان برسد.

نماینده روسیه در شورای امنیت: دبیرکل سازمان ملل بلافاصله اقدام ایران را محکوم کرد، اما پس از حمله اسرائیل دبیرکل سازمان ملل این حمله را محکوم نکرد؛ ما هشدار دادیم که باید یک موضع واحد در مورد حمله اسرائیل داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: آمریکا، انگلیس و فرانسه حاضر نشدند بیانیه‌ای علیه اسرائیل صادر شود؛ اگر یک سفارت کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله موج محکومیت رخ می‌داد؛ وقتی پای یک کشور دیگر وسط می‌آید واکنش‌های کشور‌های غربی متفاوت می‌شود.

نماینده ایران در شورای امنیت: حق داشتیم از خود دفاع کنیم؛ سکوت جامعه جهانی در برابر رژیم صهیونیستی فقط باعث جسور شدن آن‌ها شد؛ این رژیم هیچ احترامی برای قوانین جهانی قائل نیست.

وی افزود: حداکثر خویشتن‌داری را انجام دادیم، اما دیشب زمان آن رسید که رژیم صهیونیستی پاسخ کار‌هایی را که انجام داد، دریافت کند؛ این اقدام همچنین به‌صورت دقیق و تنها اهداف نظامی را مورد اصابت قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب غیرنظامیان جلوگیری شود؛ رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ما در دمشق منشور سازمان ملل را زیر پا گذاشت؛ ایران اقدامی که انجام داد براساس قانون بین‌المللی بود.

وی همچنین تصریح کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه چشم خود را در برابر واقعیت بستند؛ ریشه شرایط فعلی جنگی است که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها انجام داده است؛ اگر آمریکا اقدام‌های نظامی را علیه ایران آغاز کند؛ ایران از حق ذاتی خود برای دفاع استفاده خواهد کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای امنیت مدعی شد: ما در محاصره نیرو‌های نیابتی ایران هستیم؛ حمله دیشب ایران به اسرائیل اقدامی بود که می‌توانست کل منطقه را به جنگ بکشاند؛ حمله ایران به اسرائیل در زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت قابلیت هسته‌ای حرکت می‌کند.

وی همچنین ادعا کرد:  ایران به‌زودی به قابلیت هسته‌ای دست خواهد یافت؛ به امضاکنندگان برجام می‌گویم مکانیزم ماشه را همین امروز فعال کنید همه تحریم‌های ممکن را درباره ایران وضع کنید؛ از آمریکا و دیگر شرکای خود که کنار ما بودند تشکر می‌کنیم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *