رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

ساده زیستی بخشی از فرهنگ اسلامی است

7:55 - 23 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۴۶۰
ساده زیستی بخشی از فرهنگ اسلامی است
مدیر گروه جهادی و بانی تهیه و توزیع افطاری ساده ابعاد اجتماعی و دینی برگزاری سفره‌های افطاری ساده را موردبررسی قرارداد و ساده زیستی را بخشی از فرهنگ ارزنده اسلامی دانست.

زهرا صادقی مدیر گروه جهادی و بانی تهیه و توزیع افطاری ساده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: گروه‌های جهادی ما از سال ۱۳۹۹ فعالیت خودش را در عباس‌آباد مازندران آغاز کرد. توسعه فعالیت‌های این گروه بعد‌ها در سایر شهر‌های اطراف نیز روز به روز گسترش پیدا کرد. در این میان برگزاری ایستگاه‌های صلواتی خصوصاً در ماه مبارک رمضان با توزیع افطاری‌های ساده بیش از سایر فعالیت‌ها رونق گرفت تا رویکردی متفاوت را بسط و گسترش دهد و در عین حال سادگی، صمیمیت در کنار مقوله ارزشمند صله‌رحم بار دیگر در جامعه زنده شود.

وی ادامه داد: بررسی آسیب‌های اجتماعی خبر از این مهم دارد که کم شدن ارتباطات بین مردم چالش روحی و روانی و بی‌اعتمادی را دامن می‌زند و صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، اما فراهم کردن زمینه ارتباط با ساده برگزار کردن بسیار از گردهمی‌های خانوادگی و حتی دوستانه از این مشکل جلوگیری می‌کند یکی از عواملی ایجاد محبت و دوستی برگزاری افطار‌های ساده است این امر به‌اندازه‌ای برای همگان در جامعه جذاب است که کمک‌های مادی توسط خیرین و همراهی آنان را افزایش داشته است بازخورد‌ها نشان می‌دهد مردم از این‌گونه افطاری‌ها استقبال می‌کنند آن را زمانی برای ارتباط گرفتن و گردهم آمدن می‌دانند. به همین دلیل می‌توان آن را افطاری‌های مومنان نیز در نظر گرفت. روزه‌داران میهمان خوان گسترده الهی هستند پس چه بهتر از آنان با افطاری‌های ساده استقبال کنیم.

صادقی فعالیت‌های این گروه جهادی را موردبررسی قرارداد و افزود: انجام فعالیت‌های تربیتی و در نظر گرفتن قشر خاص که شامل بانوان نوجوانان و جوانان می‌شود جمعیت هدف محسوب می‌شوند، بنابراین آموزش در سطح، مهارت‌های زندگی، ارتباط با والدین و حتی دوست‌یابی که از جمله محوری‌ترین و اساسی‌ترین رویداد‌های عرصه جوانی و نوجوانی محسوب می‌شود که در این زمینه به ارائه خدمات پرداخته‌شده، زیرا بسیاری از آفات در این دوران سبب اضمحلال روح نوجوان و جوان می‌شود. این آموزش‌ها به توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی کمک کرده و با در نظر گرفتن رویکرد‌های روان‌شناسانه و علمی مسیر درست را برای ایجاد ساختار‌های مناسب فراهم می‌کند. اما تهیه و توزیع افطاری که با هدف تصحیح فرهنگ افطاری و افراط و تفریط در پیش گرفته شده خوشبختانه مورد اقبال عمومی واقع شد، به‌گونه‌ای که حتی برخی از مسئولین و خیرین نیز به عنوان مشوقان و یا توسعه‌دهندگان این عرصه در کنار این گروه جهادی زمینه را برای آنان فراهم کردند، اگرچه در این میان بی‌مهری‌هایی نیز نسبت به این گروه شکل گرفت.

وی اشاره‌ای به سخنان مقام معظم رهبری در مورد گسترش فرهنگ افطاری ساده داشته و بیان کرد: گروه جهادی ما تلاش کرد تا در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کند به همین دلیل برگزاری سفره‌های افطاری ساده را در دستور کار قرارداد و تلاش کرد تا این سبک اسلامی را با توجه تاکیدات بزرگان دین ائمه معصومین (ع) و پیامبر اسلام (ص) در پیش بگیرد و خوشبختانه موفق عمل کردیم.

این فعال اجتماعی به معضلات جامعه امروز و مشکلات آن اشاره و تصریح کرد: جامعه امروز به سمت اشرافی گری حرکت کرده و همین امر در سفره‌های افطاری نیز بی‌تأثیر نبوده است، این مهم با توجه به مشکلات اقتصادی سبب شده که برگزاری سفره‌های افطاری ساده کنار گذاشته و مشکلاتی را برای افراد به دنبال داشته باشد. در دین اسلام تاکید ویژه بر سادگی شکل گرفته و این مهم در حوزه افطاری بیشتر مورد تاکید است. افطاری‌های ساده دستاورد‌ها و یا به عبارتی برکات ویژه‌ای با خود به همراه دارد از جمله آن نزدیک شدن دل‌های مومنان به یکدیگر را می‌توان نام برد در عین حال توسعه فرهنگ ساده زیستی را به همراه دارد همچنین وسیله صله‌رحم که توسط پیامبر اکرم (ص) همواره مورد تاکید قرار می‌گرفت به همراه دارد. کاهش آسیب‌های اجتماعی دستاورد دیگراست که در بعدی بزرگ‌تر و گسترده‌تر به واسطه گردهمایی‌های دینی خصوصاً سفره‌های افطاری ساده شکل می‌گیرد و نباید از آن غافل شد.

وی سبک زندگی اسلامی را موردبررسی قرارداد و افزود: زندگی اسلامی، ساده زیستی و در عین حال اتحاد، همدلی، صله‌رحم و دوستی را توسعه می‌دهد. این‌ها نکاتی است که از بعد اجتماعی نیز همواره از سوی جامعه شناسان بزرگ دنیا مورد تاکید قرار دارد. شما به نمازخواندن ساده ما توجه کنید از بعد علمی سجده کردن آثار و فواید بسیاری را برای نمازگزار به دنبال دارد. اگر نکات مهمی را به صورت علمی و با زبانی ساده برای جوانان و نوجوانان بازگو کنیم قطعاً بیش از هر زمان دیگر می‌توانیم توجه آنان را نسبت به دین جلب کنیم و درعین‌حال سبک زندگی درست را در جامعه ترویج کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *