گفت‌وگو|

عید فطر عید پاداش الهی است/ دعا کنیم تا در گروه نیکوکاران نام‌مان ثبت شود

7:02 - 23 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۳۶۹
عید فطر عید پاداش الهی است/ دعا کنیم تا در گروه نیکوکاران نام‌مان ثبت شود
یک کارشناس علوم قرآنی عید فطر را روز پاداش مومنان دانست و درخواست برای قرار گرفتن در خیل نیکوکاران را دعای مهم برای روز عید فطر خواند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمدرضا اخروی الحسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره اهمیت و جایگاه عید فطر گفت: ماه رمضان یکی از ماه‌های پرخیر و برکت محسوب می‌شود که در پایان این ماه عید فطر برگزار می‌شود. روز پاداش برای مومنانی است که امر خداوند متعال را لبیگ گفته‌اند و رضایت خداوند را بر خواسته‌ها خود در اولویت قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: برای درک ابعاد عید فطر روایت از امام حسین (ع) وجود دارد که ایشان در روز عید فطر به مردمی که در حال خنده و کار‌های بیهوده بودند، نگاه کرد و به اصحابش فرمودند: «خداوند، رمضان را برای بندگانش قرارداد تا به واسطه اطاعت پروردگار، در آن روز به رضوان الهی سبقت بگیرند. قومی پیشی گرفتند و گروهی بازماندند. پس در شگفتم از کسی که در این روز که نیکوکاران پاداش داده می‌شوند و گنه‌کاران زیان می‌بینند، مشغول کار‌های بیهوده است.»

الحسنی بیان کرد: ماه رمضان ماهی است که انسان‌ها بار دیگر به تنظیمات اولی و به قول امروزی‌ها «تنظیمات کارخانه» باز می‌گردند و بعد از تمرین یک ماه بندگی فطرت خود را بار دیگر پیدا می‌کنند.

وی به معنی فطر اشاره و تصریح کرد: فطر دو معنا دارد ابتدا خمیرمایه اولیه و در مرحله بعد به معنی باز شدن و گسترده شدن همان‌گونه که خداوند کریم و رحمان در قرآن کریم می‌فرماید زمین و آسمان را که همانند توده‌ای بسته بودند را از هم باز کردیم در روز عید فطر مومنان نیز روزه‌های خود را باز می‌کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند. به‌عبارت‌دیگر روزه‌دار دهانش را در روز عید فطر برخوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی افزود: تا یک ماه بندگی را با بهترین ابعاد و اعمال به ثبت برساند بنابراین از خدا می‌خواهم تا آنچه را در طی ماه رمضان به عنوان دعا و اعمال خیر انجام دادند خداوند آن را به بهترین نحو در نظر گرفته و دعای خیر آنان را اجابت کند.

الحسنی در مورد جایگاه عید فطر تاکید کرد: برای روشن شدن ابعاد عید فطر به روایت‌های پیامبر سلام (ص) در کتاب «الکافى» آمده است. «چون روز اوّل ماه شوّال شود، منادى ندا می‌دهد: اى مؤمنان! صبحگاهان به‌سوی جایزه‌هایتان بشتابید». سپس فرمودند: «اى جابر! جایزه‌های خدا، جوایز این پادشاهان نیست». سپس فرمود: «آن روز، روزِ جایزه‌هاست». به همین دلیل است که می‌گویند دعا کنید در روز‌های پایانی تا خداوند صواب بهترین و برترین عبادات سایر مومنان را برای شما هم ثبت کند این مهم به خاطر ماه رمضان که دعا به اجابت نزدیک‌تر است از اهمیت ویژه‌ای برخوداراست.

این کارشناس علوم قرآنی عفو عمومی الهی را در عید فطر را مهم خواند و تصریح کرد: خداوند متعال عیب پوش بنده‌نواز است ماه رمضان را قرارداد تا به واسطه اعمال نیکی که مومنان را بداند فرمان داده است زمینه عفو الهی را به‌صورت گسترده فراهم کند. پیامبر اسلام (ص) در این زمینه فرمودند: «فرشتگان، روز عید، سر کوچه‌ها و گذر‌ها می‌ایستند و می‌گویند: «بشتابید به سوى پروردگار کریم که عطاى بسیار می‌دهد و گناه بزرگ را می‌آمرزد». اما در ادامه فطریه که شرط قبولی اعمال محسوب می‌شود.

وی به اعمال عید فطر اشاره و ابراز کرد: عید سعید فطر اعمال ویژه‌ای دارد خواندن دعا، نماز و قرائت قرآن است و ازجمله مهم‌ترین آنان شرکت در نماز دسته‌جمعی است که اقامه می‌شود و در آن تحلیل، یگانگی خدا و تسبیح، پاکی او و یاد کردن ایشان مطرح‌شده است. در این روز تکبیر‌های مخصوص: مستحب است بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر این تکبیر‌ها همچون «الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، ولله الحمد، الحمدلله علی ما هدانا، وله الشکر علی ما اولانا» وارد شده است. در ادامه خواندن زیارت سیدالشهدا (ع) واردشده است کسی که یکی از عابدان بزرگ جهان محسوب می‌شود.

الحسنی گفت: تفکر و تصمیم برای دوری از گناه و نگاه‌داشتن اعمال خیر برای سایر روز‌های سال و ذخیره آخرتی را نیاید ازنظر دور داشت. درعین حال زکات، فطریه و دادن صدقه نکاتی مهم برای روز عید فطراست. در این رو به یاد داشته باشیم که مردم غزه چه شرایطی را دارند و در آن بسر می‌برند و از خدا بخواهیم تا شادی و موفقیت را برای همه مردم مسلمان دنیا فراهم کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *