کارشناس حقوق بین‌الملل: قطعنامه آتش‌بس غزه به معنای عقب‌نشینی برخی کشورهای غربی است

11:47 - 08 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۸۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناس حقوق بین‌الملل: قطعنامه آتش‌بس غزه به معنای عقب‌نشینی برخی کشورهای غربی است
یک کارشناس حقوق بین‌الملل با تاکید بر این که قطعنامه آتش‌بس در غزه ضمانت اجرایی ندارد، رای مثبت به این قطعنامه را به معنی عقب‌نشینی کشور‌هایی همچون فرانسه و انگلیس توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - غلامرضا خواجی، کارشناس حقوق بین‌الملل درباره تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه، گفت: کشور‌هایی از جمله فرانسه و انگلیس که به این قطعنامه رای دادند، کشور‌هایی هستند که در این جنایت شریک هستند؛ در واقع برخی از ۱۴ کشوری که به این قطعنامه رای موافق داده‌اند، به دلیل ترس از افکار عمومی و برخی کشور‌های حق‌طلب است.

وی رای مثبت به این قطعنامه را به معنی عقب‌نشینی کشور‌هایی همچون فرانسه و انگلیس دانست و بیان کرد: تصویب این قطعنامه صرفا یک حرکت سیاسی بود تا این‌ کشور‌ها کمتر از سوی افکار عمومی زیر سوال روند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل، یادآور شد: در داخل کشور‌هایی مانند فرانسه و انگلیس راهپیمایی‌های بزرگی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد، بنابراین این‌گونه نیست که برخی کشور‌ها صرفا برای حق‌طلبی چنین رایی را صادر کرده باشند، بلکه تصویب این قطعنامه یک حرکت کاملا سیاسی بود.

خواجی تصریح کرد: آمریکا مشوق تهاجم‌های رژیم صهیونیستی به غزه است، در واقع سر اصلی جنایاتی که در این سرزمین رخ می‌دهد آمریکاست و در حال حاضر آمریکایی‌ها به دلیل ترس از اوضاع داخلی خود، به‌ویژه انتخابات آینده به این قطعنامه رای ممتنع داده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها می‌دانند وقتی به این قطعنامه رای می‌دهند باید اجرایی شود، اما این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، یعنی آنچه که شاید در هفته‌های آینده مطرح شود مسئله نقض آتش‌بس باشد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل همچنین گفت: این قطعنامه ضمن اینکه بحث آتش‌بس را مطرح می‌کند، اما قطعنامه‌ای بسیار ناقص و فریب بین‌المللی است، اگر قرار بود این رژیم دست از جنایت بردارد باید یک بند دیگری درباره خروج نیرو‌های نظامی از غزه را در این قطعنامه می‌آورد.

خواجی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۰۰ قطعنامه در مجامع مختلف بین‌المللی صادر شده است که آثار چندانی در پی نداشته است، بیان کرد: نقض آتش‌بس برای رژیم صهیونیستی امری بسیار عادی است و این قطعنامه، قطعنامه محکمی نیست.

وی عنوان کرد: افکار عمومی می‌فهمید که این قطعنامه یک قطعنامه فریب‌کارانه است و فکر نمی‌کنم آثار زیادی داشته باشد و ممکن است در هفته‌های آتی نقض آتش‌بس صورت گیرد. در صورت نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی، تنها مرجع ضامن اجرایی سازمان ملل، شورای امینت است که رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند و در مرحله بعد خود انگلیس، فرانسه و آمریکا آن را وتو می‌کنند.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، خواجی با تاکید بر اینکه تنها اثر این قطعنامه این است که افکار عمومی جهان بفهمند سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه ترسیده‌اند، گفت: این قطعنامه در مجامع بین‌المللی جهان آثار چندانی ندارد مگر اینکه در مجمع عمومی اتفاقی رخ دهد و کشور‌های جهان تصمیم بگیرند رژیم صهیونیستی را از مجمع عمومی سازمان ملل اخراج کنند که بعید است چنین کاری صورت گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *